«جیمز وب» James Webb  که بعد از «هابل» Hubble قدرتمندترین و دقیق‌ترین تلسکوپ فضایی است و امیدهایی را برای شناخت بیشتر کیهان و جایگاه انسان در این عالم برانگیخته است٬ نام خود را از کسی می گیرد که متهم به آزار و اذیت همجنسگرایان و اعضای خانواده ی LGBTQ+ در دهه های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ می باشد.

اتهامات مربوط به همدستی وب در آزار و شکنجه‌ی همجنسگرایان آمریکایی حدود شش سال پیش توجه افکار عمومی را به خود جلب کرد. در سال ۲۰۲۱ چهار فیزیکدان و دانشمند در سایت «دانشمندان آمریکایی» Scientific American مطلبی در این مورد منتشر کردند و درخواست تغییر نام این تلسکوپ را دادند.

در ماه مارس، خبرگزاری «طبیعت» Nature چهارصد صفحه از اسناد داخلی ناسا را ​​منتشر کرد که از طریق درخواست آزادی اطلاعات به دست آمده بودند؛ از جمله مدرکی که در آن نوشته شده بود: «ناسا تصمیم داشت که اخراج کارمندان همجنسگرایش جزء سیاست آنها باشد. در دوران تصدی وب به عنوان مدیر٬این انتخاب وجود داشت که چنین سیاست هایی تنظیم شده یا تغییر داده شوند.» همچنین طومار یا Petition‌ای تهیه شده است که از دانشمندان٬ محققین و ستاره‌شناس‌ها خواسته است درخواست تغییر نام تلسکوپ فضایی را امضا کنند. این طومار تاکنون توسط بیش از ۱۷۰۰ نفر امضا شده‌است. در بخشی از توضیح آن گفته شده که: «ما خواستار آن هستیم که نامی در خور اکتشافات قابل توجه به این تلسکوپ داده شود…نامی که نشان دهنده‌ی آینده‌ای باشد که همه در آن آزاد هستند.»

جیمز وب یک مقام آمریکایی و دومین مدیر ناسا بود که در طول بسیاری از مأموریت‌های آپولو در دهه‌ی ۶۰ میلادی یعنی زمانی که به اصطلاح «جنگ سرد» بود٬ آژانس فضایی را رهبری کرد. وی همچنین از سال ۱۹۴۹ تا ۱۹۵۲ به عنوان معاون وزیر امور خارجه‌ی ایالات متحده‌ی آمریکا خدمت کرد. در زمان مدیریت وب٬ طرحی وجود داشت به نام «ترس از اسطوخودوس» The Lavender Scare که به معنای آزار و اذیت خانواده‌ی رنگین کمانی‌ها در ادارات دولتی آمریکا بود. در این مدت کسانی که مظنون به همجنسگرایی بودند از کارشان اخراج می‌شدند. برای نمونه فردی به نام «کلیفورد نورتن» Clifford L. Norton کارمند ناسا در سال ۱۹۶۳ به اتهام «رفتار ضداخلاقی٬ ناشایست و شرم آور» پس از بازجویی به ظن همجنسگرایی اخراج شد. او توانست در سال ۱۹۶۹ از اخراج نادرست خویش شکایت کرده و حکم را برای تجدید نظر به دادگاه ببرد.

مخالفین چنین استدلال می‌کنند که این تلسکوپ با احساس آزادی و رویاپردازی مردم در ارتباط است. اگرچه هیچ قهرمانی انسان کامل نیست اما ما امیدواریم از اشتباهات گذشته درس بگیریم. دانشمندان متعلق به خانواده‌ی رنگین کمانی امروزه نیز با تبعیض و خشونت و طردشدگی دست به گریبان هستند. می توان پرسید وقتی میراث مقامات دولتی دست راستی همدست را بر رویاهای نسل‌های آینده اولویت بدهیم چه پیغامی به نسل‌های کنونی و آینده می‌فرستیم؟ آسمان به همه‌ی انسان ها فارغ از هرگونه طبقه بندی اجتماعی و مفهومی تعلق دارد. این نام قرار است چندین دهه در روان عموم مردم و دانشمندان نقش ایفا کند. آیا نباید بازتابی از ارزش‌های انسانی ما باشد؟

متاسفانه در ماه سپتامبر سال گذشته ناسا اعلام کرد که نام تلسکوپ را تغییر نخواهد داد چراکه اولاً مدارک معتبری وجود ندارد٬ ثانیاً این سازمان یک «بدهی سپاسگزاری» به خاطر تلاش‌های جیمز وب در هدایت جنگ سرد به او بدهکار بوده است.

فیل پلیت Phil Plait ستاره شناس آمریکایی گفت که ناسا در شیوه‌ی مدیریت چنین مسئله‌ای اشتباه کرده است.

 

«چاندا پرسکود واینشتاین» Chanda Prescod Weinstein استادیار فیزیک در دانشگاه نیو همپشایر New Hampshire ٬ یکی از چهار محققی که خواستار تغییر نام این تلسکوپ هستند در توئیتی نوشت: «به عنوان یکی از افرادی که تلاش می کند این نام را تغییر دهد امروز احساس تلخی می‌کنم. من برای تصاویر جدید تلسکوپ بسیار هیجان زده ام اما از ناسا بسیار عصبانی هستم.»

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)