سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به خاورمیانه در زمان حساسی انجام شد. آخرین تلاش برای احیای مذاکرات متوقف شده بین ایالات متحده و ایران در حال انجام است که به نظر می رسد امید چندانی برای احیای مذاکرات وجود ندارد و آقای خامنه ای عملاً به جبهه شرق پیوسته که میتوان از کشورهای مانند چین کمونیست، روسیه و تا حدی از هند و ترکیه در این جبهه نام برد.

اسرائیل مدت‌هاست که وعده داده است ایران مجهز به سلاح هسته‌ای را تحمل نخواهد کرد و خارج از نهادهای چند جانبه برای تحقق این هدف تلاش می‌کند. پایگاه های اطلاعاتی و دفاعی اسرائیل در نزدیکی مرزهای خود و افزایش هزینه‌ها برای کشورهایی دارد که عملیات اسرائیل علیه ایران را تسهیل می‌کند. حملات توسط اسرائیل و نیروهای نیابتی ایران می‌تواند به یک رویارویی بزرگتر منجر و تنش ها از شام تا شبه جزیره عربستان را شعله ور کرده و بحران سیاسی و نظامی میان دو قطب شرق و غرب گسترش یابد.

متاسفانه سفر بایدن به خاورمیانه به ویژه عربستان موفقیت چندانی نداشت و رهبران عربستان به ویژه محمد بن سلمان ولیعهد جوان این کشور نشان دادند که سمت و سوی اوضاع جهان و نگرانی افول آمریکا به عنوان قدرت مطلق جهان را متوجه هستند و روابط خود را با چین و روسیه حفظ و حتی گسترش خواهند داد و با کلیه قطب‌های جهانی همکاری خواهند داشت. عربستان سعودی خرید سوخت از روسیه برای تولید برق را امسال دوبرابر کرده است. درخواست ولیعهد پرقدرت عربستان از ایران بلافاصله پس از پایان سفر بایدن برای همکاری با کشورهای منطقه بر اساس قوانین بین المللی نیز نشان داد که عربستان به سیاست موازنه مثبت در برابر قدرت‌های جهانی واقف میباشد.

پایان سفر بایدن همچنین همزمان است با سفر پوتین به ایران که هر چند موضوع و سعی آن گفتگوهای سه جانبه با روسای جمهور ترکیه و ایران درباره اوضاع سوریه است، ولی دیدار وی با آقای خامنه ای نشان می دهد که پوتین خواهان گسترش روابط اقتصادی و همکاری‌های نظامی با جمهوری اسلامی میباشد. متاسفانه جمهوری اسلامی اکنون به عنوان یک قدرت منطقه‌ای همکاری سوددهی برای روسیه و چین کمونیست میباشد. هدف چین و روسیه پایان دادن به جهان تک قطبی است که تا به حال آمریکا در راس آن قرار دارد. هرچقدر اقتدارگرایی کشورهای توتالیتر چین، روسیه و ایران افزایش یابد، تمدن غرب به ویژه قلب این تمدن یعنی اتحادیه اروپا تضعیف می گردد و آزادی و دموکراسی در جهان و فلسفه و اصول Hegelism ضعیف میشود.

به امید آزادی و صلح جهانی

دکتر فریبرز صارمی پژوهشگر روابط بین الملل 

هامبورگ ۲۳ جولای ۲۰۲۲

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)