سوده راد ـ مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی  در گفت و گویی که با خبرگزاری فارس[۱] داشته است، به رشد خطرناک آمار مبتلایان به ایدز اشاره کرده و گفته: «رشد تزریقی ایدز را در کشور تقریباً کنترل کرده‌ایم و مشکلی نداریم و در همان حدی که قبلاً بوده باقی مانده است. ولی رشد انتقال ایدز از طریق جنسی خیلی بیشتر شده و خطرناک شده است.» این گفت گو در حالی انجام می شود که آمار واقعی مبتلایان به ایدز همچنان محرمانه تلقی می شود و از آمار واقعی مبتلایان، مشکوک به بیماری و در خطر بیماری هیچ خبری نیست.

همانطور که خانم وحید دستجردی – بدون اشاره به سهم دولت و سازمان ها و کنشگران غیر دولتی – می گوید، تلاش برای کنترل انتقال ایدز از طریق معتادان تزریقی افزایش یافته است. او در ادامه به رشد خطرناک انتقال ایدز از طریق «روابط جنسی غیر متعارف» اشاره می کند و برای این که سخنانش اثربخش تر شود، می گوید: « هر فردی که به خصوص از بین زنان خیابانی می‌تواند به طور متوسط ۵ نفر را مبتلا کند.» او استفاده از مواد مخدر روان گردانی که میل جنسی را چندین برابر می کند در کنار زنان تن فروش – که آنها را خیابانی می خواند – قرار می دهد و از هر دو این پدیده ها، یعنی استفاده از مواد مخدر و تن فروشی به عنوان عوامل افزایش رشد انتقال ایدز یاد می کند: « بنابراین این دو مسئله یعنی روابط جنسی غیرمتعارف و مواد روانگردان مثل شیشه می‌تواند آتشفشان ایدز را در کشور شعله‌ور کند. راهش این است که به جوانان و مردم این مسئله را مدام یادآوری کنیم که مراقب باشند زیرا به شدت در معرض خطر هستند.» او همچنین  برای تکمیل ترسیم تصویری شیطانی از این زنان، می گوید: «حتی گاهی می‌بینیم که این افراد مرتکب قتل و جنایت و اعمال خلاف حتی با محارم‌شان می‌شوند.»

عجیب است که خانم دکتر وحید دستجردی، به این که این زنان، خود چطور گرفتار ایدز شده اند، اشاره نمی کند و تنها می گوید: « : آماری که ما داریم این است که ۵۰ درصد این افراد [ زنان تن فروش یا مصرف کنندکان مواد ] از روش‌های معمولی پیشگیری مثل کاندوم استفاده نمی‌کنند. به همین خاطر افرادی که با اینها تماس دارند مبتلا می‌شوند. این افراد ممکن است بعداً ویروس ایدز را با افراد دیگری حتی همسرانشان منتقل کنند. بنابراین آمار ایدز از این بابت خیلی خطرناک و نگران کننده است.» شاید خبرنگار فارس به سخنان پایانی خانم وزیر قناعت کرده و نخواسته از ایشان – که اتفاقا تنها وزیر زن در تاریخ جمهوری اسلامیست – بپرسد باید چه کرد؟ مسوولیت آموزش جنسی، در کشوری که دختران ۱۳ ساله و پسران ۱۵ ساله را برای ازدواج و البته برقراری ارتباط جنسی بالغ می داند، با کیست؟ این که ۵۰ درصد افراد از کاندوم و سایر وسایل پیشگیری از انتقال بیماری ها استفاده نمی کنند، دلیلی جز ناکافی بودن آموزش های سازمانی که نام «وزارت بهداشت» را به دوش می کشد، دارد؟ آیا خانم دکتر که اتفاقا متخصص زنان و زایمان هستند، تا بحال از زنان مراجعه کننده به ایشان نشنیده اند که این مردان هستند که از استفاده از وسایل پیشگیری سرباز می زنند و لذت خود را بهانه می کنند؟ آیا ایشان در مقابل بیماران خود از آموزش سرباز می زنند و صورت مساله را به کلی پاک می کنند؟

این که بالاخره وزارت بهداشت پذیرفته که هم تن فروشی وجود دارد و هم استفاده از مواد روان گردان و در مورد هردو آنها مصاحبه می کند، خود پیشرفتی بزرگ – هرچند با تاخیر و کاستی بسیار- به حساب می آید. با این حال این که زنی در راس امور، زنانی را «خیابانی» بخواند و تصویری کالا گونه و آلوده و آلاینده از آنها ترسیم کند، نشان از سیاست ها و نگاه نظامی می دهد که دیگر نمی تواند کوتاهی هایش را پنهان کند؛ مسوولیت خود در قبال هر آسیب اجتماعی را ناچیز می شمارد و آنرا به اخلاق از دست رفته، با تهاجم فرهنگی و دسیسه کشورهای غربی نسبت می دهد. زنان و مردانی را که خود قربانی این سیستم مولد انتقال ایدز، اعتیاد، تن فروشی، فرار از خانه، ازدواج کودکان و… هستند، تمام و کمال مسوول می داند و در برخورد با آنها، نه به درمان، که به مجازات می اندیشند. کاش کسی به این خدمتگزاران دولت کودتا یادآوری کند که در اخلاق سیاست، مسوولیت پذیری حرف اول را می زند و با موعظه و باید و نباید، نمی توان به آسیب های اجتماعی پرداخت و آموزش، آن هم نه همیشه از طریق نهادهای دولتی نقش بزرگی بازی می کند. خانم وزیر، کمی آن طرف تر را هم نگاه کنید و فضا را برای کنشگران اجتماعی و حوزه سلامت کمی باز کنید تا آنطور که شما می ترسید،  ۱۰ سال دیگر، آمار سرسام آور ایدز ایران را به «رتبه اول خاورمیانه و جهان » نرساند!


[۱] برای دیدن منبع خبر اینجا را کلیک کنید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com