کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام ۲۵تیر ۱۴۰۱، گزارش اجرای حکم قطع چهار انگشت دست یک زندانی در خردادماه منتشر شد؛ حکم این زندانی بنام سید برات حسینی که به اتهام سرقت در زندان است، روز سه شنبه دهم خرداد۱۴۰۱، تحت تدابیر شدید امنیتی در بهداری زندان اوین اجرا شده و اکنون با گذشت یک ماه دست این زندانی دچار عفونت شده است.

این درحالیست که قوه قضاییه سعی کرد خبر را تکذیب و غیرواقعی جلوه بدهد، این حکم جنایتکارانه در سکوت و بایکوت مطلق خبری و تحت تدابیر شدید امنیتی اجرا شده و برغم جنایت صورت گرفته، در کمتر رسانه ای انعکاس یافته است.

جنایت قطع چهار انگشت دست یک زندانی در بهداری زندان اوین، در سکوت مطلق خبری

بر اساس گزارش تکمیلی؛ سید برات حسینی اهل کرمانشاه بوده و با اتهام سرقت از خانه سیدکاظم ساداتیه فیروز – قاضی بازنشسته و شاکی پرونده – به قطع چهار انگشت دست محکوم شده بود.

وی پس از خونریزی شدید به بیمارستان عدل تهران (زیر نظر قوه قضاییه) منتقل شد. گفته می شود بعلت عفونت در ناحیه قطع شده نامبرده چهارشنبه هفته گذشتته نیز به بیمارستان طالقانی منتقل شده است.

آرش صادقی فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی سابق ضمن انتشار این خبر در حساب شخصی خود نوشت: «روز ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ حکم قطع چهار انگشت دست یک زندانی که به اتهام سرقت از زندان کرمانشاه به زندان اوین (بند۷) منتقل شده بود اجرا شد. این حکم تحت تدابیر شدید امنیتی در بهداری زندان اوین اجرا شده است.»

صادقی پیشتر نیز خبر داده بود که از یک ماه پیش دستگاهی به نام گیوتین (برای قطع دست) به یکی از اتاقهای بهداری زندان اوین منتقل شده است.

اجرای این احکام درحالیست که بسیاری مردم فقیر و تنگدست به نان شب محتاج هستند و برای بدست آوردن لقمه نانی مجبور می شوند دست به دزدی بزنند، اما حکامی که خود عامل فقر و تنگدستی مردم هستند چنین احکام جنایتکارانه ای را صادر و اجرا می کنند.

شایان ذکر است دادستان مرکز خراسان رضوی با اشاره به آغاز مرحله جدیدی از آنچه آن را «برخوردهای قاطع قضایی» میخواند، از صدور احکام حدی (قطع دست) خبر داد که برخی از این پرونده‌ها در مرحله اجرا قرار دارند.

قاضی محمدحسین درودی دادستان مرکز خراسان رضوی گفت: «مبارزه با سرقت و زورگیری از طریق صدور احکام قاطع قضایی یکی از اولویت های اصلی دستگاه قضایی است.»

این قاضی جنایتکار گفت: «در صورتی که جرایم سرقت، شروط ۱۶ گانه صدور حکم حد (قطع دست) را داشته باشند، قضات بر اساس قانون و شرع و بدون توجه به هیاهوهای خارجی، به این گونه جرایم رسیدگی می کنند و رای به قطع دست و حتی اعدام می دهند. نمونه بارز این احکام پرونده هایی است که هم اکنون در مرحله اجرا قرار دارد و باید تشریفات قانونی آن طی شود و برخی از پرونده ها نیز در مرحله صدور آرای قطع دست است

وی گفت: «در صورتی که مجرمی به دلیل ارتکاب سرقت ۳ بار به مجازات «حد» محکوم شده باشد، در چهارمین مرتبه «اعدام» می شود حتی اگر آخرین سرقت را در «زندان» انجام دهد.»

کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام یک بار دیگر از همه ارگانهای ذیربط بین المللی بخصوص گزارشگر حقوق بشر و شورای حقوق بشر سازمان ملل می خواهد هیاتی را جهت بازدید از زندانهای ایران مشخص کرده و به ایران بفرستند تا مانع از اجرای چنین جنایات فجیعی شوند.

 

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)