علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی  روز ۷ تیر ۱۴۰۱ در دیدار با مسئولان قوه قضاییه در سخنرانی خود برای بار دیگر به فضای مجازی حمله و تاکید بر محدود کردن آن نمود.

 

خامنه‌ای این‌بار به بهانه تامین «امنیت روانی» مردم  بر لزوم محدودیت فضای مجازی تاکید کرد. او گفت:« هر روز یک شایعه‌ای، یک دروغی، یک حرف هراس‌افکننده‌ای در ذهن‌ها پخش نشود. حالا تا دیروز فقط روزنامه‌ها بودند که این کارها را می‌کردند، حالا فضای مجازی هم اضافه شده» 

او اضافه کرد:«اگر قانون هم ندارید، سریع قانون تهیّه کنید.» 

با بررسی اظهارات خامنه‌ای متوجه هراس او و سیستم سرکوب‌گرش از افزایش آگاهی مردم و همرسانی اطلاعات خلاف بر ماشین تبلیغات و دروغ‌سازی جمهوری اسلامی می شویم.  

 

اما تاکید خامنه‌ای بر کنترل فضای مجازی و وضع قانون برای محدودتر کردن آن چه تاثیری بر جامعه ال جی بی تی دارد؟

 

شاید با خود فکر کنید تا امروز هم پلتفرم‌های متفاوت فضای مجازی در ایران فیلتر و محدود هستند پس چه چیز تازه‌ای در این اظهارات نگران کننده است؟

موضوع نگران کننده تاکید بر وضع قانون برای محدود کردن فضای مجازی است. به این معنی که کاربران، هر حرکتشان در فضای مجازی بیش از پیش جرم انگاری می شود و با برخورد قانونی و مجازات مواجه می‌شود. برای مثال تا امروز از فیلترشکن استفاده می کردیم زمانی که برای استفاده از فیلتر شکن مجازات یا برای محدودیت استفاده از آن  وضع شود، سرکوب و کنترل  وارد مرحله تازه‌ای می‌شود.

جامعه ال‌جی‌بی‌تی که تحت تاثیر سانسور و تبلیغات منفی حکومت قرار دارد، فضای مجازی را به عنوان یکی ازسلاح هایی که می تواند با آن بر علیه خشونت و تبعیض فعالیت کند به کار می‌گیرد. عدم آموزش جنسی و جنسیتی، نفرت پراکنی دولتی و حکومتی، تحریف منابع روز جهانی در مورد حقوق جامعه ال‌جی‌بی‌تی اقداماتی است که تا حدودی با اطلاع رسانی و فعالیت در فضای مجازی خنثی می‌گردد.

تا همین امروز هم تعداد زیادی از افراد این جامعه  به دلیل فعالیت مجازی برای آگاهی رسانی در این حوزه  بازداشت و یا محاکمه کرده‌اند، اما با محدودیت فعالیت مجازی از طریق وضع قوانین بیشتر،  دست حکومت را برای آزار و تعقیب شهروندان باز می‌گذارد.

ابراز نگرانی در رابطه با فعالیت های فضای مجازی،  فقط محدود به خامنه‌ای نمی‌شود ، پیش‌تر اکثر مسئولین جمهوری اسلامی و ائمه جمعه نگرانی خود را گردش اطلاعات آزاد تحت عنوان «ولنگاری » و « بی در و پیکر بودن»  فضای مجازی بروز دادند و خواستار ایجاد محدودیت گاهی توسط اینترنت ملی، گاهی طرح صیانت از فضای مجازی و حالا هم وضع قوانین بیشتر محدود کننده را  می‌بینیم. ماشین پروپاگاندای جمهوری اسلامی در برابر هم‌اندیشی و فعالیت‌های مردم شکست خورده است، این شکست بعد از واکنش‌ها به سرود و نمایش پرهزینه سلام فرمانده بیش‌تر عیان شده است.

با مرور تاریخ و مشاهده سرنوشت دیکتاتورهای مشابه متوجه می‌شویم، هراس‌ و سرکوب در پایان عمر  دیکتاتوری‌ها باز هم شدت می‌گیرند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)