ایلگای جهانی ۲۸ ژوئن  طی بیانیه ای مطبوعاتی از FINA و IRL خواست سیاست‌های خود را بازنگری کرده و ورزش‌های خود را به زمین بازی برای تبعیض علیه زنان ترنسجندر و بینا‌جنسی تبدیل نکنند. در این بیانیه در مورد نقض حقوق زنان ترنس ابراز نگرانی کرده و در مورد آن هشدار داده است. در این بیانیه مطبوعاتی می‌خوانیم:

 در چند روز اخیر دو نهاد بین‌المللی حاکم بر ورزش (FINA و IRL ) سیاست‌های جدیدی صادر کردند که طبق آن زنان ورزشکار ترنسجندر و بینا‌جنسی را از رقابت‌های زنان حذف می‌کند و این تصمیم کاملا قانونی  و اجرایی خواهد بود.

فدراسیون بین‌المللی شنا / فینا سیاستی را اعلام کرد که بلافاصله اجرا شد و طبق آن شرط حضور تمام شناگران زن در مسابقات، منوط به ارزیابی اجباری تعیین جنسیت کروموزومی‌ست.

و براساس این سیاست زنان ورزشکار باید ثابت کنند که هیچ بخشی از بلوغ «مردانه»  را قبل از ۱۲ سالگی تجربه نکرده‌اند.

بعد از این اقدام فینا، لیگ بین‌المللی راگبی (IRL) تصمیم گرفت به طور موقت ورزشکاران زن ترنسجندری که عمل تطبیق هم انجام داده‌اند را از حضور در  مسابقات بین‌المللی منع کند.

این تصمیمات ناگهانی در زمانی رخ داده که قوانین حقوق بشری مدام مورد حمله قرار می‌گیرد و ورزش به میدان جنگ تبدیل شده است و حتی زنان با هر نوع تنوع جنسیتی  که در طول سال‌ها بدون هیچ مشکلی در ورزش شرکت کردند را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

در این رابطه جولیا اهرت، مدیر اجرایی ایلگا جهانی گفت:

«ورزش یک حق اساسی و ابزاری قدرتمند برای ترویج مشارکت و احترام برای همه است. اما این نهادهای حاکم بر ورزش تصمیم گرفته‌اند به جای آن، مسیر محرومیت را در پیش بگیرند و با چنین تصمیم‌هایی استانداردهای حقوق بشری که ادعا می‌کنند نقض کنند.

همچنین این تصمیمات احتمالاً یک سابقه بسیار خطرناک ایجاد می‌کند که از قبل قابل مشاهده است».

این تصمیمات باعث تحولات بسیار نگران‌کننده‌ای در جامعه خواهد شد و نظارت بر بدن زنان و حذف زنان ترنس و بیناجنسی به بهانه دروغین «رقابت‌های عادلانه» کل جامعه ورزشی زنان را در معرض بررسی نامتناسبی از بدن آنها قرار می‌دهد و به تشدید تبعیض‌هایی که زنان و دختران ترنس و اینترسکس در زندگی روزمره خود با آن مواجه هستند، کمک می‌کند.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)