در پی صدور احکام بلند مدت زندان و محرمیت‌های اجتماعی برای تعدادی از فعالین مدنی و حقوق بشری،‌

 معروف به دادخواهان سلامت، کانون مدافعان حقوق‌بشر به ریاست شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، بیانیه ای را در محکومیت احکام صادر شده منتشر کرد. در این بیانیه آمده است، سیاست نابخردانه رهبر جمهوری اسلامی در ممنوعیت ورود واکسن کرونا به کشور، زندگی بسیاری از هم‌وطنان را به خطر انداخته و سایه سنگین مرگ را در سرتاسر ایران گسترانید و خانواده‌های بسیاری را عزادار مرگ عزیزانشان کرد.

در پایان، ‌کانون مدافعان‌حقوق‌بشر ضمن محکوم کردن احکام صادر شده برای دادخواهان سلامت،‌ صدور چنین احکامی را نشانه‌ی دیگری از عدم استقلال قوه قضاییه دانسته است.

متن کامل بیانیه را در ادامه می‌خوانید:‌

ملت عزیز ایران

در زمانی که جهان در جدال با ویروس کشنده کرونا و زمامداران در تکاپوی تأمین واکسن مورد نیاز مردم خود از گوشه و کنار دنیا بودند، رهبر جمهوری اسلامی ایران – علی خامنه ای – ورود و خرید واکسن‌های تولید شده در امریکا و انگلیس را ممنوع کرد و تعدادی از واکسن‌های اهدایی به ایران نیز به این علت بازگشت داده شد و مسوولان حکومتی یکی پس از دیگری در صدد توجیه این اقدام مستبدانه برآمدند.

این سیاست نابخردانه، زندگی بسیاری از هم وطنان را به خطر انداخته و سایه سنگین مرگ را در سرتاسر ایران گسترانید و خانواده‌های بسیاری را عزادار مرگ عزیزانشان کرد.

در چنین وضعیتی عده‌ای از وکلای دادگستری و فعالان مدنی و اجتماعی گرد هم آمدند تا با تکیه بر قانون اساسی جمهوری اسلامی اقدام به طرح شکایت از دستور غیرقانونی، مرگبار و مستبدانه رهبر نمایند

مامورین امنیتی  به پشتوانه قوه قضاییه بر این جمع کوچک از حقوقدانان و فعالان مدنی یورش برده و در حالی که آنان حتی نیت خود را عملی نکرده و هنوز شکواییه تنظیمی را تقدیم قوه قضائیه نکرده بودند، همگی را دستگیر و کامپیوتر و اوراق و اسناد تنظیمی را ضبط کردند

 اخیرا بابک پاک‌نیا، حقوقدان و وکیل برخی از دستگیرشدگان از صدور حکم محکومیت آنان خبر داد. به گزارش این وکیل دادگستری، مهدی محمودیان به چهار سال حبس به اضافه دو سال محرومیت از فعالیت‌های رسانه‌ای (اعم از تحریری، سمعی و بصری)، مصطفی نیلی به چهار سال حبس و دو سال محرومیت از فعالیت‌های رسانه‌ای و همچنین دو سال محرومیت از اشتغال به حرفه وکالت، آرش کیخسروی به دو سال حبس، یک سال محرومیت از وکالت و یک سال محرومیت از فعالیت رسانه‌ای، محمدرضا فقیهی به شش ماه حبس و  مریم افرافراز به ۹۵ روز حبس محکوم شده‌اند.

صدور چنین حکم غیر عادلانه ای نشانه دیگری از عدم استقلال قوه قضاییه است زیرا صرف نظر از این که  دادخواهی و طرح شکایت در مراجع قضائی جرم نیست ، اساسا نامبردگان فرصت تقدیم شکواییه را نیافته و نیت خود را عملی نکرده بودند .

کانون مدافعان حقوق بشر  ، صدور حکم علیه دادخواهان  سلامت رامحکوم و بر این اعتقاد است که در مرحله تجدید نظر باید پرونده با صدور حکم برائت، مختومه شود.

 

اول تیرماه  ۱۴۰۱
کانون مدافعان حقوق بشر – humanrights-ir.org

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)