در شب کودتای ۲۸ مرداد بی بی سی در یکی از برنامه‌های خود رمز کودتا را اینگونه اعلام کرد: «اینجا لندن است و اکنون ساعت دقیقاً ۱۲ نیمه شب است» پس از این رمز بود که کودتا برای بازگرداندن شاه آغاز شد و دولت قانونی دکتر محمد مصدق سرنگون گردید.

آن زمان و این زمان؛

به موازات اوجگیری اعتراضات و قیام ها علیه حکومت ستمگر آخوندها بخاطر ۴۳ سال گسترش فقر و گرانی و سرکوب و کشتار و بیدادگری ؛ نیروهای سیاسی مخالف حکومت، بویژه در خارج کشور، به جنب و جوش افتاده و تلاش میکنند تا ازین موج سرکش و رو به گسترش مردم بهره بجویند. این حق طبیعی هر نیروی سیاسی و مخالف وضع موجود است که در راستای مبارزه برای برچیدن بساط رژیم ستم پیشه و ویرانگر آخوندها، طرح و برنامه خود را ارائه و آنرا تبلیغ کند.

اما بنظر میرسد که محافلی شناخته شده در صدد سوار شدن بر امواج اعتراضات و قیامهای مردم و به عبارتی کپی برداری از سناریوی ۵۷ و ربودن رهبری جنبش آزادیخواهی و بازگشت به دیکتاتوری سابق هستند. امری که البته بدلایل مختلف امکان پذیر نیست.

دست اندر کاران این توهم با راه اندازی یک کارناوال تبلیغاتی سعی دارند تا با ایجاد پروپاگاندا حول شعار رضا شاه، روحت شاد، چنین وانمود کنند که گویا خواست اکثریت مردم معترض،  بازگشت به دیکتاتوری پهلوی است. همه شواهد و قراین حاکی از آنست که سازمانهای اطلاعاتی رژیم مبدع و مروج این شعار بوده و هستند. زیرا رژیم سرکوبگر حاکم خوب میداند که طرفداران سلطنت علیرغم آرزوی بازگشت به آن دوران، در زمره منفعل ترین نیروهای سیاسی و از جمله یکی از بی خطر ترین نیروها اند. نیرویی که حداکثر در رویای یک کودتا  با حمایت یک نیروی خارجی برای باز گشت سلطنت و احیای تخت و تاج چشم دوخته اند.

آنچه اما تاسف انگیزتر است راه اندازی این کارناوال توهم، توسط رسانه های فارسی زبان است که همگی در یک کر هماهنگ به پرموت کردن و حقنه کردن این توهم دست زده اند. این رسانه ها بطرز غیر منتظره ای همگی همزمان به تبلیغ پخش مستقیم سخنرانی آقای رضا پهلوی پرداختند و باز همزمان با قطع برنامه های معمول خود سخنرانی ایشان را انعکاس دادند. در مصاحبه ای که این رسانه ها بلافاطله برای ایشان راه انداختند، خبرنگاران وابسته به این رسانه ها هیچ سیوال چالش برانگیزی از ایشان نکردند. پس از آن هم همه این رسانه ها از جمله بی بی سی و ایران اینترنشنال با حضور افرادی از حامیان رضا پهلوی اندر اهمیت «سخنان تاریخی»! ایشان داد سخن دادند.

راستی اینست مفهوم اطلاع رسانی و رسانه آزاد؟! جالب است که دست اندرکاران این رسانه ها که مدعی آزادایخواهی و انتشار اخبار و اطلاعات آزاد هستند، چگونه است که در عمل هیچ معیاری برای اجرای این ادعا ندارند و به دلخواه  گز میکنند و پاره میکنند؟! چگونه است که بر خلاف اصول ژورنالیسم تجمع چند نفره گروه محبوبشان را با آب و تاب پخش میکنند اما تظاهرات چند صد هزار نفری یک سازمان شناحته شده ضد رژیم ایران را نادیده میگیرند؟! به اصطلاح ژورنالیستهایی که بخودشان اجازه میدهند که علنا به رهبران سیاسی گروههای اپوزیسیون فحاشی کنند در کجا درس خوانده و بر اساس کدام معیار ژورنالیسم  اجازه چنین کاری دارند؟ در کجای دنیای آزاد ژورنالیست یا مجری برنامه، همزمان نقش قاضی و شاکی را  بعهده گرفته است؟ ممکن است کارگزاران و مجریان و دست اندر کاران این رسانه ها همچنان به سیاستهای جانبدارانه خود ادامه دهند. اما خوشبختانه در عصر آگاهی و با وجود وسایل مدرن ارتباط جمعی حقایق پشت پرده نمی مانند و دیگر بی بی سی نمیتواند نقش محلل کودتای ننگین ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ را بعده بگیرد و با وقاحت و بی آبرویی علامت رمز کودتا را از طریق رادیوی خود اعلام کند.

گسترش و تکوین جنبش آزادیخواهی مردم در داخل کشور، به مشخص شدن هر چه بیشتر صف بندیها،  ماهیتها، ایده آلها، برنامه ها و راه های عملی گروه ها و سازمانهای سیاسی و بطور خاص میزان جدیت آنها در امر مبارزه برای سرنگونی فاشیسم مذهبی حاکم که ضروری ترین و اولین قدم برای استقرار دمکراسی و حاکمیت ملی منجر خواهد شد. در این مسیر است که با فراهم شدن مبنای لازم( مشی تغییر و سرنگونی) و شرط کافی( وحدت و همبستگی نیروهای خلق) برای استقرار یک نظام جمهوری دمکراتیک و مستقل، مبتنی بر جدایی دین از دولت تحقق خواهد یافت.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)