سفته بازی عامل افزایش قیمت مسکن

طبق قرار مصوبه نیم بهایی شدن اوراق وام مسکن که تا پایان اردیبهشت سال جاری برقرار بود تمدید نشد و همین دلیل یکی از عوامل افزایش قیمت اوراق وام خرید مسکن شد. همچنین سفته بازی به عنوان دلیل دیگر افزایش قیمت نجومی مسکن عنوان شده است.

هزینه تامین اوراق برای تسهیلات خرید مسکن به بیش از ۱۳۲ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است و همین امر باعث ایجاد مشکل برای خریداران برای دریافت تسهیلات شده است.

۲ روش دریافت تسهیلات خرید مسکن

در بررسی روند دریافت تسهیلات خرید مسکن بر ۲ پایه سپرده‌ گذاری و خرید اوراق برنامه ریزی شده است.

در نوع اول این روند دریافت تسهیلات خرید مسکن به شکل سپرده گذاری بوده که باید با توجه به وامی که قصد دریافت آن هست مقداری پول برای مدتی معلوم در بانک سپرده گذاری شود در طی این مدت به این سپرده سودی تعلق نمی‌گیرد و بانک بعد از گذشت دوره انتظار وام را پرداخت می‌کند.

در حال حاضر بانک مسکن وام‌های مختلفی را از طریق سپرده گذاری به مشتریانش ارائه می‌دهد که منجمله می‌‌توان به وام مسکن یکم،‌ وام خرید زمان و وام صندوق پس انداز مسکن اشاره کرد.

ممکن است در این شرایط گاهی نیاز شود وامی را فورا و بدون نیاز به سپرده گذاری در زمان کوتاهی توسط متقاضی از بانک اخذ شود.

وام اوراق بانک مسکن

برای رفع این مشکل بانک مسکن یک نوع وام مخصوص را تعریف کرده است که به وام اوراق بانک مسکن معروف می‌باشد.

در این نوع وام از آنجا که متقاضی پول خود را در بانک سپرده گذاری نکرده است برای اینکه بتواند از مزایای وام استفاده کند باید امتیاز وام شخص دیگری را خریداری کند.

یعنی فرد دیگری که از قبل در بانک سپرده گذاری کرده است و اکنون صاحب وام است می‌تواند این امتیاز را به شخص دیگری واگذار کند.

در چنین صورتی و از آنجا که این امتیاز مجانی نصیب فرد مقابل نشده است بنابراین فرد متقاضی باید برای دریافت امتیاز وام به او پولی پرداخت کند که این کار از طریق اوراق بهادار بانک مسکن معروف به تسه انجام می‌گردد. [هزینه مسکن مردم را فقیرتر کرده است]

برای هر یک میلیون تومان وام باید ۲ برگ اوراق خریداری کرد

اوراق بهادار بانک مسکن در فرابورس عرضه می‌گردد بنابراین متقاضی می‌تواند از آنجا تسه‌‌های مورد نیاز را تهیه سازد.

بنابراین به ازای هر برگ اوراق بهادار زمینه دریافت ۵۰۰ هزار تومان وام خرید مهیا می‌شود.

در همین زمینه برای دریافت سقف تسهیلات خرید مسکن توسط یک زوج در تهران باید تعداد ۸۰۰ برگه اوراق برای دریافت ۴۰۰ میلیون تومان خریداری شود.

شایان یادآوری است که اوراق تسه اوراقی زمان‌دار هستند به عبارت دیگر روی هر یک از این اوراق یک تاریخ قید شده است که فرد می‌‌تواند حداکثر تا ۲ سال بعد از آن تاریخ تسه در ازای آن وام دریافت کند.

نکته بعدی که در این بین وجود دارد این است که اوراق تسه در بورس معامله می‌شوند بنابراین قیمتش روزانه و حتی ساعتی متغیر می‌‌باشد و این قیمت بر اساس اعتبار باقی مانده از آن اوراق و میزان عرضه و تقاضا متغیر می‌باشد.

وام ۴۰۰ میلیون تومانی مسکن به ۱۰۸ میلیون تومان اوراق نیاز دارد

در حال حاضر قیمت هر برگه اوراق تسه  به طور میانگین در بازار روز معادل ۱۳۵ هزار تومان می‌باشد و در این راستا افرادی که در تهران برای خرید ۸۰۰ برگه اوراق به منظور دریافت ۴۰۰ میلیون تومان وام خرید مسکن باید هزینه‌ای معادل ۱۰۸ میلیون تومان بپردازند.

به عبارت دیگر از وام ۴۰۰ میلیون تومانی کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان برای متقاضی باقی می‌ماند.

سفته‌بازی عامل افزایش قیمت اوراق تسه

یکی از  دلایل افزایش قیمت چشمگیر اوراق مسکن تقاضاهای سوداگرانه و سفته‌بازی در بازار اوراق مسکن می‌باشد . همین امر زمینه بروز مشکلات گسترده‌ای شده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)