تحریم و سفره سران نظام

در زمان امضای برجام و پس از آن یعنی خروج آمریکا از این توافق، شورای حکام هیچ قطعنامه‌ای علیه حکومت ایران صادر نکرد.

علت احتیاط آژانس بین المللی انرژی اتمی برای صدور قطعنامه علیه حکومت در حالی که این کشور تعهدات برجامی اش را کاهش داده بود از این قرار بود که اعضای آژانس نگران از بین رفتن زمینه‌های احیای برجام و مذاکرات وین بودند.

گزارش جدید آژانس

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار گزارشی اعلام کرد که حکومت ایران در ارائه پاسخ‌های معتبر به سوال‌های این سازمان درباره پیدا شدن مواد هسته‌ای در سه مکان اعلام نشده، ناکام بوده است.

از سوی دیگر برخی رسانه‌های معتبر بین‌ المللی مدعی هستند که مذاکرات در آستانه شکست است.

میدل ایست آنلاین اعلام کرده است که حکومت ایران با هر سه پیشنهاد آمریکا مخالفت کرده و مذاکرات به بن بست رسیده است.

برایان هوک نماینده سابق آمریکا در امور ایران هم به جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا توصیه کرد تا مرگ توافق هسته‌ای را اعلام و از طرح جایگزین برای مقابله با حکومت ایران استفاده کند.

نگرانی‌ها درباره بن‌بست مذاکرات اتمی و احتمال صدور قطعنامه علیه ایران باعث شده است که بازار ایران هم نسبت به این خبر واکنش نشان داد، تا جایی که دلار به مرز ۳۲ هزار تومان رسید.

فرصت سوزی یا زیاده‌خواهی؟

حشمت الله فلاحت پیشه عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی در این باره می‌گوید که باید برای مردم شفاف سازی شود چرا تا این اندازه فرصت سوزی شده است؟

فلاحت‌پیشه اعلام کرد از حدود ۳ ماه قبل قابل پیش بینی بود که مذاکرات وین بر سر برجام به چنین سرانجامی دچار خواهد شد. چرا که  آمریکا و ایران جنبه‌های اشتراکی را کنار گذاشته و جنبه‌های اختلافی را برجسته کردند.

وی اعتقاد دارد که کشورهای مختلف با ایجاد رخنه در برجام، اجازه دادند که همه بازیگران توافق، کم کم منافع خودشان را به شکست برجام گره بزنند و حتی بازیکنان آشوب ساز منطقه‌ هم موفق شدند لابی‌های خود را تقویت کنند و دیپلماسی را به حاشیه ببرند.

حمله روسیه به اوکراین و تبعات آن بر مذاکرات برجام

روسیه با حمله به اوکراین، برجام را تحت تاثیر قرار داد و در نهایت چیزی که باقی مانده، تحریم‌ها علیه حکومت ایران است.

تیم‌های مذاکره کننده در وین به جای اشتراکات بر سر اختلافات شروع به چانه زنی ‌کردند.

حکومت ایران همچنین باید در انتظار یک سراشیبی در آمریکا هم باشد چرا که ممکن است مخالفان برجام صاحب کرسی‌های بیشتری در کنگره شوند و برجام دچار بحران بیشتری شود.

اجرای ریاضت اقتصادی  یعنی شکست دولت رئیسی

فلاحت پیشه اعتقاد دارد که سیاست ریاضت اقتصادی دولت ابراهیم رئیسی مانند افزایش مالیات از انواع مختلف و اقتصاد کوپنی عملا نشان داده که این تصمیم گرفته شده که کشور خودش را برای شکست برجام آماده کرده است.

سفره مسئولان در تحریم بزرگتر شده

فلاحت پیشه افزوده است بار تحریم‌ها روی دوش مردم است و در شرایط فعلی مشکلی برای مسئولان ایجاد نشده و سفره‌هایشان هم بزرگتر شده است. [تحریم دو مرحله ای آمریکا فشارش روی مردم است یا رژیم آخوندی؟]

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)