رئیسی آماج حملات عباس عبدی

در ادامه اعتراضات درون حکومتی به ابراهیم رئیسی پیرامون حذف ارز ترجیحی و پرداخت یارانه نقدی به شهروندان، عباس عبدی رئیسی را مورد حمله خود قرار داد.

در روزهای اخیر و به دنبال اعلام خبر حذف ارز ترجیحی از برخی کالاهای اساسی و پرداخت یارانه نقدی انتقادات زیادی متوجه ابراهیم رئیسی شده است.

علاوه بر این شهروندان ایرانی در روزهای اخیر در اعتراض به این اقدام در شهرها و استان‌های مختلف دست به اعتراضات گسترده زده و علیه گرانی سرسام آور این اقدام رئیسی تظاهرات کردند.

حمله عبدی به رئیسی

در ادامه انتقادات به این اقدام رئیسی این بار عباس عبدی یک مهره جناح مغلوب حاکمیت نیز به ابراهیم رئیسی تاخت.

عبدی با اشاره به اینکه پرداخت ۴۵ هزار تومانی سال ۱۳۸۹ در زمان خودش معادل ۴۵ دلار یا معادل حدود ۶۵ لیتر بنزین بوده است اعلام کرد در پایان آن دولت یعنی دولت احمدی‌نژاد، قدرت خرید آن پول کمتر از نصف شده بود و در حال حاضر ۱۲ برابر کمتر شده است.

وی این واقعیت را مورد اشاره قرار می‌دهد که اگر به جای آن پول معادل ۴۵ دلار یا ۶۵ لیتر بنزین به مردم داده می‌شد این ارزش همچنان حفظ شده باقی می‌ماند.

پرداخت ریالی به مردم نوعی فریب است

وی سپس بر روی این واقعیت انگشت می‌گذارد که هر گونه پرداخت ریالی به مردم در شرایط تورمی ۲ رقمی و بالا و همچنین پرداخت به عده‌ای از مردم و نه همه مردم به نوعی فریب دادن مردم و کسب پول برای تامین کسری بودجه دولت می‌باشد و هیچ هدف بلندمدت اقتصادی ندارد و تنها بی‌اعتمادی شهروندان را بیشتر می‌کند.

عبدی سپس به این سوال پاسخ می‌دهد که ارز ۴۲۰۰ تومانی محصول چه وضعیتی بوده است؟ وی خاطرنشان می‌سازد که این وضعیت اول از همه ناشی از درآمدهای بادآورده نفتی بود و در مرحله بعد این قیمت‌گذاری محصول تنش‌های درون ساختاری حکومت ایران بوده است.

دستکاری در قیمت ارز

وی مورد اشاره قرار می‌دهد که در زمان روحانی تعیین ارز ۴۲۰۰ تومانی پس از اعتراضات دی ماه ۱۳۹۶ بود که روحانی ترس آن را داشت که مبادا هر گونه دستکاری در قیمت ارز منجر به اعتراضات گسترده دیگری شود.

عباس عبدی چنین نتیجه‌گیری می‌‌کند که پس از خروج دونالد ترامپ از برجام دولت روحانی از این واقعیت واهمه داشت که قیمت ارز را آزاد بگذارد.

در نتیجه ارز «مسموم» ۴۲۰۰ تومانی از آن زمان ماندگار شد. عباس بعدی بر این نکته نیز تاکید می‌‌کند که روحانی فکر می‌کرد که برجام حل خواهد شد و کمبود ارز طولی نخواهد کشید و قیمت ارز آزاد نیز حداکثر ۲ برابر خواهد شد و پس از حصول توافق قیمت ارز به نرخ بازار باز خواهد گشت.

اما این چنین نشد و تقاضا برای ارز ۴۲۰۰ تومانی با سرعت بالا گرفت و کمبود ارز و فساد حول آن جدی شد و تفاوت قیمت‌ها در مرور زمان زیاد و زیادتر شد.

ارز آزاد تا ۷ برابر ارز دولتی!

تا جایی که تفاوت قیمت ارز آزاد به نسبت ارز دولتی به ۷ برابر رسید دولت روحانی سپس ارز نیمایی را وارد بازار کرد و اقلامی که با ارز ترجیحی خریداری می‌شدند را در مرور زمان کم کرد اما در مرور زمان کار به جایی رسید که مبلغی کمتر از ۱۰ میلیارد تومان نیز کفاف تامین مایحتاج ضروری را نمی‌داد.

این وضعیت و با توجه به اینکه پس از آمدن رئیسی و بایدن توافق برجام نیز راه به جایی نبرد وضعیت اقتصاد کشور را بد از بدتر کرده است و میراث شوم روحانی به ابراهیم رئیسی رسید. [یارانه برای کمک به مردم یا سرپوش گرانی! + ویدئو]

تلاش مجلس برای حذف ارز ترجیحی

عباس عبدی سپس اعلام می‌دارد که پیش از ابراهیم رئیسی مجلس کوشید تا ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند اما راه به جایی نبرد و اکنون دولت رئیسی در پی آن است تا این جراحی خونین اقتصادی را انجام دهد اما راهکاری که برای آن برگزیده است قیمت سنگینی را هم برای حاکمیت و هم برای مردم در پی خواهد داشت.

عباس عبدی پرداخت یارانه ریالی به مردم در شرایط تورمی ۲ رقمی را فریب دادن مردم و کسب پول برای تامین کسری بودجه دولت دانست. کاری که در چند سال اخیر هم دولت روحانی و در نیمه دوم ۱۴۰۰ دولت ابراهیم رئیسی انجام داده‌اند.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)