جرس: پنجاه و پنج زندانی سیاسی از طیف‌ها و احزاب مختلف ایران طی نامه‌ای خطاب به باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا از آثارمخرب تحریم‌های فلج کننده اقتصادی وتلاش فزاینده برای انزوای سیاسی ایران درجامعه جهانی بر زندگی روزمره مردم ایران و بسته شدن فضای سیاسی کشور انتقاد کرده و خواهان منتفی شدن تحریم‌ها و روی آوردن به مناسباتی سازنده ومبتنی براحترام متقابل شده‌اند.

 

پس از انتشار این نامه، صد‌ها تن از فعالان سیاسی، حقوق بشر، چهره‌های دانشگاهی نیز در حمایت از خواسته این زندانیان سیاسی در نامه‌ای خطاب به اوباما نوشتند: «در حالی هدف تحریم‌ها تغییر برنامه اتمی ایران اعلام شده که گستردگی و شدت تحریم‌ها با هدف آن نسبتی ندارند. با این حال در هشت سال گذشته برنامه هسته ایران متوقف نشده و تنها امکان معیشت مردم عادی است که به محاق رفته است. بنابراین مردم ایران به این باور رسیده‌اند که تحریم کنندگان دغدغه‌ای از بابت حقوق انسانی آن‌ها ندارند و برای وادار کردن جمهوری اسلامی به پذیرش خواسته‌های خود، مردم ایران را هدف گرفته‌اند.»
در بخشی از نامه ۵۵ زندانی سیاسی که بازتاب گسترده‌ای را در رسانه‌های داخلی و خارجی به همراه داشته است، از دولت ایران و آمریکا خواسته شده است تا تمام ابزارهای ممکن برای اعتماد سازی و موفقیت دیپلماسی بکار گرفته شود.
به همین مناسبت «جرس» به جمع خانواده‌های زندانیان سیاسی امضاء کننده این نامه مهم رفت تا از چرایی و دغدغه این زندانیان سیاسی در نگاشتن این نامه سوال کند.
تعداد زیادی از خانواده‌ها با بیان اینکه شرایط بحرانی کشور و فشار تحریم‌ها بر مردم از جمله مهم‌ترین دلایل نوشتن این نامه بوده است، تنها بر این نکته تاکید کردند که اگرچه بخشی از مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم ایران ناشی از عملکرد دولت نهم و دهم است اما بخش اعظم آن حاصل افزایش تحریم‌های یکجانبه و چند جانبه آمریکا و اتحادیه اروپاست. این تحریم‌ها نه با حقوق بشر سازگاری دارد و نه کمکی بر تحکیم دموکراسی در ایران می‌کند؛ پس جا دارد از فرصت تغییر فضای سیاسی ایران بعد از انتخابات ۲۴ خرداد استفاده گردد و راه مذاکرات برای برون رفت از بحران باز شود.
اما در گفتگویی مفصل‌تر تعدادی از خانواده‌ها به تشریح شرایط وخیم کشور پرداخته و از اهمیت نامه زندانیان سیاسی سخن گفتند.
فخر السادات محتشمی‌پور: چهره‌های محبوب و تاثیرگذار در جنبش ضد تحریم فعال شوند
به سراغ فخرالسادات محتشمی‌پور، همسر سید مصطفی تاج‌زاده، عضو ارشد جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی رفتیم که در دولت محمد خاتمی معاون وزیر کشور و در دولت میرحسین موسوی معاون امور بین‌الملل وزیر ارشاد (محمد خاتمی) بود.
او با تاکید بر اهمیت نامه ۵۵ زندانی سیاسی گفت: «این زندانیان سیاسی که امضای آنها‌ای پای این نامه هست و کسانی هم که به دلایل مختلف و عدم دسترسی نتوانستند آن را امضاء کنند، از بزرگانی هستند که برای حفاظت و حراست از کشور، مردم و حمایت حقوق اساسی مردم در زندان به سر می‌برند. طبیعی است که مطالبات آن‌ها شخصی نیست (هر چند که مطالبات شخصی هم حق آنهاست و باید پیگیری کنند) و منافع ملی را مدنظر قرار می‌دهند. این نشان می‌دهد که این عزیزان در سخت‌ترین شرایط هم وضعیت کشور و مردم برای آن‌ها در وهله اول برایشان دارای اهمیت دارد. بنابراین، مخاطب این نامه که آقای اوباما و جامعه جهانی است باید به این موضوع توجه کنند که این نامه توسط چنین افرادی نوشته شده است که با وجود شرایط سختی که دارند از حق خود می‌گذرند و نسبت به حق عمومی مردم اظهار نظر می‌کنند.»
وی ادامه داد: «زمانی که تحریم به عنوان یک مجازات برای یک کشور درنظر گرفته می‌شود، نشان می‌دهد که یک تضییقاتی بر آن کشور و مردم آن تحمیل می‌شود. آیا کشور ایران و مردم آن مستحق چنین مجازاتی هستند؟ جامعه جهانی با چه انگیزه‌ای این را می‌پذیرد که شرایط بر مردم ایران سخت شود؟ به خصوص که امروز با رفتار مدنی مردم ایران این امید ایجاد شده که دولت جدید در سایه تدبیر و عقلانیت مشکلات را رفع کند و مذاکرات به نحو مطلوبی پیش برود تا ضمن اینکه استقلال، آزادی و کرامت انسانی در داخل کشور رعایت شود، موازین بین المللی هم مورد اهمیت قرار گیرد و در یک شرایط برد ـ برد این مذاکرات به نتیجه برسد.»
این عضو جبهه مشارکت اسلامی ایران در ادامه خاطرنشان کرد: «به نظر می‌آید که تحریم‌ها و افزایش آن‌ها علاوه بر اینکه نوعی جنگ طلبی، خشونت و افراط است، بلکه به نوعی بدسلیقگی است. اگر آنچه که در سالهای اخیر اتفاق افتاد را کنار بگذاریم، الان مردم انتخاب دیگری کردند و به آقای روحانی که هشت سال در دوران اصلاحات مسئولیت پیگیری مذاکرات را داشته است رای داده‌اند و مسلم است که ایشان هم به رای و نظر مردم احترام خواهد گذاشت و مطالبات آنان را دنبال می‌کند. افزایش تحریم‌ها در این مقطع کاملا بی‌منطق است و این تحریم‌ها جز فقر، فلاکت و بدبختی برای مردم ندارد. واقعا قابل پذیرش نیست که جامعه حقوق بشر جهانی چنین مسئله‌ای را گسترش دهد. زمانی که سازمان ملل بودجه‌های میلیاردی برای حل مشکلات اجتماعی، فقر، مشکلات زنان، کودکان و بیماران هزینه می‌کند؛ چطور می‌تواند نظاره گر روندی باشند که همه مصائب بشری را در یک کشور که مردمش پایبند قوانین بوده‌اند افزایش می‌دهد. ما می‌بینیم گروه‌های مختلف در جامعه ایران از هنرمندان و اساتید گرفته تا زنان و گروه‌های دیگر نسبت به تحریم‌ها واکنش منفی دارند و ‌‌نهایت تلاش خود را مصروف این کرده‌اند که به جامعه جهانی این هشدار را بدهند که نوع عملکردشان، آن‌ها را از جایگاه واقعی خود خارج می‌کند و تحریم نمی‌تواند معنا و مفهوم واقعی خود را داشته باشد.»
خانم محتشمی‌پور با تاکید بر ضرورت شکل گیری جنبش مدنی ضد تحریم تصریح کرد: «این حرکتهای مدنی شکل گرفته بسیار سازنده و موثر است. اگر حضور ذهن داشته باشید، آقای تاجزاده حدود چند ماه پیش در یک نامه به آقای خاتمی پیشنهاد داد که با توجه به جایگاهی که دارد محوریت این کار را برعهده بگیرد. با توجه به اینکه آقای خاتمی معمار گفتگوی تمدن‌ها هستند و استقبال گسترده‌ای در سطح جهانی از ایده گفتگوی تمدن‌ها شد (که البته در داخل کشور به دلیل مشکلات کمتر به این مسئله پرداخته شد) می‌توانند در این امر پیشقدم شوند. در هر حال آقای تاجزاده معتقد هستند که آقای خاتمی و مشاوران ایشان که در عرصه سیاسی تاثیرگذار هستند و توانستند یک تحول سیاسی را در جامعه ایران بوجود بیاورند، در این زمینه پیشگام شوند. در هر جلسه ملاقاتی که با آقای تاجزاده دارم، تاکیدشان بر این است که مشکل جدی ما بحث تحریم است و نباید نسبت به آن بی‌تفاوت بود. جامعه مدنی ایران و کسانی که دغدغه ملک و میهن خود را دارند باید این را در دستور کار خود قرار دهند. معمولا هم در این گونه اقدامات مدنی جوانان پیشگام هستند. یک کمپین ضد تحریم مدتهاست که در سطح مجازی شکل گرفته که فعالیت‌های خود را در عرصه بیرونی هم سازماندهی می‌کنند و می‌دانم که گروههایی از زنان در صدد تهیه طومار و جمع کردن امضاء برای رفع و کاهش تحریم‌ها هستند. به ویژه که این حرکت‌های در سطح دانشگاه‌ها هم می‌تواند موثر باشد.»
وی با اشاره به پیام همسرش در آخرین ملاقات یادآور شد: «آخرین پیام آقای تاجزاده به من این بود که شخصیت‌هایی که مورد توجه هستند و در نزد مردم محبوبیت دارند، کسانی مانند دکتر عارف باید در سطح دانشگاه‌ها فعال‌تر شوند یا آقای مسجد جامعی این نقش را در جامعه هنرمندان ایفاء کنند. در هر حال، الان در کشور ما قابلیت‌های زیادی وجود دارد که مردم می‌توانند این گردونه‌ای را که پرشتاب به سمت افزایش تحریم‌ها می‌رود متوقف کنند. با رساندن صدای خود به جهان و بیدار کردن وجدان‌های خفته که نسبت به این مسئله بی‌توجه هستند انشالله شاهد بحث صلح جهانی و همزیستی مسالمت آمیز ملت‌ها در کنار یکدیگر باشیم.»
الهه مجردی: تحریم‌ها به جنبش دموکراسی خواهی در ایران لطمه می‌زند
الهه مجردی همسر دکتر محسن میردامادی، دبیرکل جبهه مشارکت و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ششم نیز بر آثار مخرب تحریم بر حرکتهای مردم سالاری و دموکراسی در ایران تاکید کرده و گفت: «اگرچه تحریمهای روز افزون آمریکا به علاوه مدیریت غیر کار‌شناسی و جنگ طلب دولت دهم، به شدت برزندگی مادی، رفاه اجتماعی، بهداشت ودرمان مردم نجیب ایران اثرات مخرب وخانمان سوزی داشته است، اما به نظر بنده حوزه اصلی و دراز مدت اثرات تحریم‌ها که لطمه شدیدی به پیشرفت وسازندگی کشور ما خواهد زد، حوزه مردمسالاری ودموکراسی در این مرز و بوم ورشد رادیکالیزم وافراط گرایی حتی درمنطقه خاورمیانه است. بی‌دلیل نیست که افراط گرایان داخلی و براندازان خارجی هم صدا باهم از تحریمهای بیشتر استقبال می‌کنند و به عناوین مختلف جنبش ضد تحریم را زیر سوال می‌برند.»
این عضو جبهه مشارکت اسلامی ایران تصریح کرد: «قطعا برای جامعه‌ای که به اجبار شبانه روز، به دنبال حداقل زندگی معیشتی خود باشد، جایی برای پرداختن به پیگیری مطالبات اجتماعی، فرهنگی وآزادیهای به حق انسانی نمی‌ماند. به گفته پیامبر رحمت رسول گرامی ما «من لا معاش له لا معاد له »؛ یا به قولی جامعه فقیر وگرسنه توانایی پرداختن به مسائل فرا‌تر از معاش را ندارد.»
خانم مجردی با تاکید بر لزوم حمایت از حرکت ضد تحریم افزود: «امروز‌‌ همان طور که زندانیان سیاسی عزیز ما که به جهت اعتراض و دفاع از حقوق از دست رفته ملت ایران اکنون در حبس به سر می‌برند، بدون توجه به موقعیت خطیر خود فریاد ضد تحریم سر می‌دهند وبا شرایط ومختصات سیاسی واجتماعی جدیدی که پس از انتخابات ریاست جمهوری وانتخاب جناب آقای دکتر روحانی به عنوان سمبل اعتدال برکشور حاکم شده وروح امیدی که دراقشار مختلف با امید به تغییر در همه ارکان حکومتی به وجود آمده است، برما وتمامی ایرانیانی که دل در گرو سربلندی وپیشرفت وطن دارند، در هرکجای دنیا واجب است که از این حرکت انسانی حمایت کنیم وصدای اعتراض خود را به تمامی کسانی که می‌توانند در این جهت تاثیر گذار باشند برسانیم.»
مریم شربدار قدس: دولت اعتدال و تدبیر فرصتی برای بازسازی ویرانی‌ها دولت پیشین است
در ادامه مریم شربتدار قدس همسر فیض‌الله عرب‌سرخی، عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و معاون وزارت بازرگانی در دولت اصلاحات، شرایط سخت کشور را ناشی از عملکرد نادرست دولت نهم و دهم و همچنین تصویب قطعنامه‌های علیه ایران دانسته و تاکید کرد: «متأسفانه ملت ایران، طی سالهای گذشته شرایط بسیار سختی را تجربه کرده و نه تنها در عرصۀ سیاسی که در عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی نیز هزینه‌های هنگفتی پرداخته است. آنچه که امروزه فشار را روزافزون و زندگی را سخت‌تر کرده است، شرایط بد اقتصادی ناشی از تحریم هاست. اگرچه این وضعیت، حاصل ناکارآمدی دو دولت گذشتۀ ایران بوده است، اما نمی‌توان فراموش کرد که جرقه‌های آغازین این برخورد‌ها و تنش‌ها از زمان قبل از روی کار آمدن آقای اوباما، زده شد و همانگونه که در نامه زندانیان سیاسی آمده، در دو طرف ماجرا افراد و جریاناتی وجود دارد که موافق برقراری آرامش و صلح نبوده و هر روز به این آتش، دامن می‌زنند.»
این فعال مدنی افزود: «در این می‌ان، ادامه این روند و استمرار سرسختی‌ها نه تنها منجر به عمیق‌تر شدن شکاف میان دولت‌ها و ملت‌های درگیر می‌شود بلکه آسیبی جدی به وجهه آمریکائیان و اروپائیان مدعی حمایت از حقوق بشر وارد می‌آورد چرا که بیشترین خسارات و صدمات ناشی از تحریم‌ها بر مردم و بخصوص اقشار آسیب پذیر است که آن‌ها داعیۀ دفاع از حقوقشان را دارند.»
خانم شرابتدار قدس با تاکید بر ضرورت استفاده از روی کار آمدن دولت اعتدال و تدبیر گفت: «به هر حال اگر اتخاذ برخی تصمیمات و موضع گیری‌های نادرست دولت قبلی ایران باعث تشدید تنش‌ها و تصویب قطعنامه‌ها علیه ایران و اعمال تحریم‌ها شد، روی کار آمدن دولتی کارآمد و مبتنی بر اعتدال و عقلانیت، فرصتی است برای بازسازی ویرانی‌ها و سوء مدیریت دولت پیشین که لازم است کشورهای تحریم کننده نیز آن را درک کرده در گام نخست، تحریم‌ها را علیه ایران برداشته و در گام بعدی به دنبال نقض قطعنامه‌های مربوطه باشند.»
زهرا رحیمی: دولت جدید با تعامل و گفتگو تنش زدایی کند
زهرا رحیمی، همسر ابوالفضل قدیانی، عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران از زاویه بحران اقتصادی کشور و خطرات ناشی از آن به مسئله تحریم‌ها نگاه می‌کند و با ابراز ناراحتی از وضعیت سخت معیشتی مردم معتقد است: «در یکی و دو سال گذشته تحریم‌ها کاملا آثار خودش را بر روی زندگی مردم نشان داده و حتی به اقتصاد کشور هم آسیب رسانده است. تولیدات داخلی کاهش پیدا کرده، واردات افزایش پیدا کرده که هر کدام مشکلاتی را برای در راه توسعه و منافع ملی ایجاد کرده است. برای نمونه مواد غذایی اولیه مثل گندم از کشورهایی وارد می‌کنند که استاندارد‌ها را رعایت نمی‌کنند. حتی سرنگ‌ها و یا نخ بخیه آلوده هستند و مشکلاتی را برای مصرف گنندگان در ایران به وجود آورده است یا داروهای بیهوشی همینطور.»
وی ادامه داد: «قیمت‌ها بطور سرسام آوری افزایش پیدا کرده است. من چند مثال که با آن درگیر بودم می‌زنم خودتان عمق وخامت اوضاع را درک کنید. ما یک دارویی را می‌خریدیم پنج هزار تومان الان در فاصله زمانی خیلی کوتاه‌‌ همان دارو شده بیست هزار تومان. یا انسولین را می‌خریدیم ۷۵۰ تومان بعد شد ۱۵۰۰ تومان ده روز پیش شد ۱۲۰۰۰ تومان که البته این قیمت ده روز پیش است و الان نمی‌دانم چقدر روی قیمتش کشیده شده است. یا سرنگ انسولین که یک بسته صدتایی را ده هزار تومان می‌گرفتم الان چهل هزار تومان باید هزینه کنم. دارو هم که یک چیز لوکس و تزئینی نیست که بگوییم خب، مصرف نمی‌کنیم. مسئله سلامت و جان مردم در میان است.»
این زندانی سیاسی رژیم شاه بر اهمیت شکل گیری حرکتهای مدنی ضد تحریم تاکید و تصریح کرد: «درست است که تحریم‌ها باعث افزایش این مشکلات شده اما بی‌تدبیری و عدم مدیریت دست اندرکاران ما هم عامل اصلی مشکلات اقتصادی و تورم است و متاسفانه رنج و سختی آن بر دوش مردم است. از همین رو، اقدامات نهادهای مدنی و صنفی در این زمینه بسیار موثر است و اگر این نهاد‌ها فعال شوند، می‌توانند در بهبود شرایط کمک کنند. جنبش ضد تحریم هم یک نمونه از این اقدامات است که با توجه به اینکه یک حرکت مدنی است، باعث می‌شود صدای اعتراض مردم را به گوش مسئولین داخلی و کشورهای تحریم کننده برسانند. راه اندازی کمپین ضد تحریم و حرکت‌های مدنی هم تنها مختص به ایران نیست و یکی از ابزارهایی است که در اعتراض به مشکلات مردم در کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه صورت می‌گیرد. انشالله دولت جدید هم با تجربه از چند سال گذشته در تعامل و گفتگو با کشورهای اعمال کننده این تحریم‌ها تنش زدایی کند و باعث رفع یا کاهش تحریم‌ها شود.»
مهناز اصغرزاده: کشورهای مدعی حقوق بشر صدای مردم ایران را بشنوند
مهناز اصغرزاده، همسر محسن امین‌زاده معاون وزارت امور خارجه ایران در دوران محمد خاتمی و عضو موسس جبهه مشارکت ایران اسلامی تاکید کرد: «تاثیر این تحریم‌ها بر روی زندگی و مسائل معیشتی مردم کاملا مشهود است. جنبش ضد تحریم یک حرکت مدنی است که به جهت مردمی بودن آن و اینکه پیام و حرکتی از جانب مردم است قطعا در زمینه بهبود شرایط و رفع تحریم‌ها موثر خواهد بود.»
خانم اصغرزاده از منظر یک شهروند ایرانی به مسائل نگاه کرده و بر ضرورت رعایت حقوق انسان‌ها در سیاست دولت‌ها تاکید و خاطرنشان کرد: «البته من فرد سیاسی نیستم اما به عنوان یک شهروند ایرانی که مشکلات مردم را می‌بینم، اطمینان دارم این حرکتهای مردمی در افکار عمومی جهان تاثیر خواهد گذاشت و امیدوارم به واسطه فشار افکار عمومی، کشورهای تحریم کننده این پیام را بشنوند و سیاست‌های خود را تغییر دهند. زیرا کشورهای اعمال کننده تحریم مدعی حقوق بشر هستند و برای اثبات این ادعا هم که شده باید صدای مردم را بشنوند. زندانیان سیاسی هم نخبگان این مملکت هستند که الان در زندان بسر می‌برند و دغدغه مشکلات ملت ایران را دارند و با وجود همه مشکلات و هزینه‌هایی که متحمل شدند، نامه‌ای نوشته‌اند تا مجامع بین المللی تحریم‌های یکجانبه و چند جانبه را از سر ملت ایران بردارند.»
فاطمه آیینه وند: دولت درایت روحانی گام‌های موثری برای رفع تحریم‌ها بردارد
فاطمه آدینه وند، همسر عبدالله مومنی سخنگوی سازمان دانش آموختگان (ادوار تحکیم وحدت) و دبیر آموزش و پرورش نیز امیدوار است در دولت جدید با درایت و عقلانیت گام‌هایی در جهت رفع تحریم و فشارهای ناعادلانه دول غربی برداشته شود. او اظهار داشت: «فشار این تحریم‌ها فقط بر روی مردم بویژه اقشار متوسط و کم درآمد ایران است و واقعا این قابل درک نیست که کشورهای اعمال کننده این تحریم‌ها مدعی هستند برای در تنگنا قرار دادن دولت ایران این تحریم‌های یکجانبه و چند جانبه را وضع کرده‌اند. شما اگر سری به داروخانه‌ها بزنید می‌بینید مردم چقدر در فشار و سختی هستند. بیماران که از بیماری‌های سخت رنج می‌برند مشکلات تهیه این دارو‌ها با قیمت‌های سرسام آور زندگی اشان را با بحران مواجه کرده است. حتی شیرخشک برای شیرخواران به سختی پیدا می‌شود و وضعیت نگران کننده‌ای را برای مردم پیش آورده است. در هر حال این وضعیت بحرانی مردم حاصل سیاست‌های نادرست دولت و فشار ناعادلانه کشورهای تحریم کننده بوده است که امیدواریم دولت تدبیر و امید آقای روحانی با درایت گام‌های موثر را در جهت رفع تحریم‌ها بردارند.»
محمود حاتم: روحانی وعده‌های خود را برای بهبود شرایط عملی کند
محمود حاتم پدر سیاوش حاتم، فعال دانشجویی و عضو ارشد دفتر تحکیم وحدت نیز در گفتگو با جرس به آثار مخرب تحریم بر زندگی اقشار مختلف مردم ایران اشاره کرد و گفت: «تحریم‌ها به خصوص در بخش دارو‌ها بر روی زندگی مردم بسیار فشار آورده است. تورم افسارگسیخته و آسیب‌هایی که به اقتصاد ایران وارد شد همه از آثار مخرب همین تحریم است. بی‌تدبیری مسئولین در طول هشت سال گذشته در این امر تاثیر داشت و عملکرد دولت نهم و دهم جز بدبختی برای مردم چیزی نداشت. به ویژه طبقه متوسط زیر بار این تحریم‌ها و تورم با وضعیت بحرانی روبرو شده‌اند و بسختی زندگی آن‌ها می‌گذرد.»
محمود حاتم با ابراز امیدواری از چشم انداز روش آینده ایران اضافه کرد: «صحبت‌ها و وعده‌های آقای روحانی اندک امیدی به مردم داده است. وزرای کابینه ایشان که از برنامه‌های خود در مجلس گفتند، به خصوص که یک وزیر باتجربه اصلاح طلب متصدی وزارت خارجه شده است؛ امید را برای برون رفت از شرایط کنونی کشور افزایش داده است. امیدوارم که به زودی کشور از این وضعیت بحرانی نجات پیدا کند. آمریکا هم اگر واقعا پایبند حقوق بشر است با دولت تدبیر و امید مذاکره کند و این تحریم‌ها را بر دارد.»

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com