سه‌ شنبه ۲۹ مرداد تنها یک روز قبل از انتشار خبر حمله شیمیایی، به گزارش فارس نیوز رضا تقوی٬ رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گفته علی خامنه‌ای «هدایت» جنوب لبنان٬ غزه و سوریه را در اختیار دارد.

به گزارش رادیو بین المللی فرانسه لیبراسیون درباره کمکهای اقتصادی ایران به سوریه می نویسد که تاکنون ایران در جنگ سوریه ۱۷ میلیارد دلار به بشار اسد کمک کرده است.

روزنامه لیبراسیون نیز امروز در گزارشی مفصل به نقش ایران در بحران سوریه پرداخته است.

لیبراسیون به اظهارات دیروز سردار جزایری یکی از مقامات سپاه پاسداران اشاره کرده که در آن برای آمریکا در زمینه دخالت در سوریه خط قرمز وضع کرد و نسبت به پیامدهای حمله احتمالی آمریکا به سوریه هشدار داد.

لیبراسیون همچنین به پیروی حزب الله لبنان از سیاستهای ایران در زمینه سوریه اشاره می کند و می نویسد که دستور تهران بود که حزب الله به کمک ارتش سوریه رفت و شهر قصیر را از دست شورشیان سوری پس گرفت.

فابیوس: نشانه مشخصی از تغییر از سوی ایران ندیده‌ایم

یک روز پیش از آن که لوران فابیوس وزیر امورخارجه فرانسه، بیست و یکمین کنفرانس سفرای فرانسه را که قرار است فردا سه شنبه با عنوان «فرانسه، قدرت نفوذ» در پاریس برگزار شود، افتتاح کند، روزنامه فیگارو گفت وگویی را با وی منتشر کرده که موضوع اصلی آن کشتار شیمیایی اخیر در سوریه و همچنین تحولات مصر است.

فیگارو در ابتدای گفت وگو نوشته که این گفت وگو به نوعی کارنامه وزارت امورخارجه فرانسه طی یک سال اخیر است که آقای فابیوس عهده دار مسؤولیت آن است.

اولین پرسش این روزنامه از لوران فابیوس این است که اگر کاربرد سلاح شیمیایی از سوی بشار اسد در سوریه قطعی است، آیا این امر تحولی را در پرونده بحران سوریه به وجود می‌آورد؟

وزیر امورخارجه فرانسه پاسخ می دهد، این تحول ممکن است. علی‌رغم این که رژیم سوریه کاربرد سلاح شیمیایی را از سوی خود تکذیب می‌کند، اما شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد حمله اخیر توسط بشار اسد صورت گرفته است. فرانسوا هولاند از یک عمل وصف ناشدنی سخن گفته. فرستاده سازمان ملل متحد هم که در سوریه است این توانایی را باید داشته باشد که فورا در این زمینه بررسی کند. اگر رژیم بشار اسد این امر را رد کند همانطور که تاکنون چنین کاری را کرده، یک درجه به وضعیت بدتر و هراس آورتر نزدیک می شویم.

لوران فابیوس سپس تأکید می کند که بشار اسد نه تنها زندگی انسانی را به سخره گرفته، بلکه مشروعیت بین المللی را نیز مسخره می کند.
وزیر امورخارجه فرانسه با اشاره به شکسته شدن خط قرمزی که سال گذشته باراک اوباما رییس جمهور آمریکا درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه وضع کرده بود، می گوید که اکنون نمی توان در برابر این امر واکنشی نشان نداد.

فیگارو می‌پرسد آیا محکومیت سوریه از سوی سازمان ملل کافی خواهد بود، فابیوس پاسخ می دهد: همانطور که می دانید مشکل این است که خطر بلوکه کردن سازمان ملل با مخالفت برخی از اعضای شورای امنیت وجود دارد. فرضیه‌های مختلف دیگری باید مطرح شود.

فیگارو می گوید آیا حمایت فرانسه از شورشیان سوریه با ارسال اسلحه برای آنان، می تواند یکی از واکنش‌ها باشد؟ وزیر امورخارجه فرانسه جواب می دهد که برای ارسال سلاح باید از شرایط استفاده آن مطمئن شویم. من امیدوارم که آگاهی جهانی آن قدر قوی شود که کشورهای بیشتری را با خود همراه کند تا در مقابل این کشتار شیمیایی موضع بگیرند.

لوران فابیوس همچنین درباره کنفرانس بین المللی ژنو ۲ درباره حل بحران سوریه نیز می گوید: راه حل تمامی مسائل سوریه سیاسی است اما در برابر چنین فاجعه‌ای این خطر وجود دارد که گفت وگو سخت باشد.

سپس وزیر امورخارجه فرانسه درباره اولویت‌های سیاست خارجی این کشور در سوریه نیز می گوید که این اولویت‌ها تغییری نکرده است و اولین آنها مسائل انسانی و قربانیان سوریه است، به ویژه کودکان سوری که در این جنگ گرفتار شدند. اولویت بعدی تشکیل یک دولت موقت سوری که از تمامی گروه‌های ضد تروریستی تشکیل شده باشد. مسلما ما اهدافمان را با تغییراتی که در وضعیت سوریه صورت می گیرد وفق می دهیم.

لوران فابیوس در ادامه به کمکهایی که از خارج به دولت بشار اسد می شود اشاره می کند و می نویسد که جنگ سوریه به یک جنگ منطقه‌ای و بین المللی تبدیل شده است. همچنین گروه‌های تروریستی با روش‌های غیرقابل قبول وارد این جنگ شده اند. همه این موارد بحران سوریه را خیلی پیچیده کرده، اما در هر صورت خطوط اصلی و کلی ما همان چیزهایی است که از ابتدا وجود داشته.

سپس فیگارو از آقای فابیوس درباره تحولات مصر می‌پرسد، وزیر امورخارجه فرانسه در این زمینه می گوید که کشورش از مدت‌ها پیش دوست مردم مصر بوده و دوست آنها خواهد ماند. فرانسه خشونت‌های صورت گرفته در مصر را محکوم می‌کند با این حال ما در عین رعایت اصول، تلاش می کنیم که کانال ارتباطی مان با دولت مصر را حفظ کنیم.

لوران فابیوس اضافه می‌کند که سیاست فرانسه در مصر رد خشونت برای رسیدن به یک دولت غیرنظامی است که از طریق نقشه راه و انتخابات قابل رسیدن است. در مصر باید اراده اکثریت محقق و به حقوق اقلیت نیز احترام گذاشته شود.

اما بخشی از گفت وگوی فیگارو با لوران فابیوس، وزیر امورخارجه فرانسه به موضوع ایران و انتخابات اخیر ریاست جمهوری در این کشور اختصاص دارد.

آقای فابیوس می گوید که پیام انتخابات ایران که منجر به پیروزی حسن روحانی شد، این بود که اراده قطعی برای تغییر در مردم ایران وجود دارد. اما در زمینه موضوع اصلی این کشور یعنی پرونده هسته‌ای، ما هنوز عامل مشخصی از تغییر از سوی ایران ندیده‌ایم.

وزیر امورخارجه فرانسه اضافه می کند که موضع بین‌المللی در این زمینه مشخص است، یعنی: انرژی هسته‌ای صلح آمیز آری، اما سلاح هسته‌ای نه.

فابیوس با یادآوری این نکته که اکنون در ایران بیش از ۱۸ هزار سانتریفیوژ نصب شده یا در حال راه اندازی است، می گوید ما از رهبران ایران می خواهیم که به پیشنهادات ما پاسخ دهند.

وی در مورد حمله احتمالی اسرائیل به ایران نیز می گوید که بحران هسته‌ای ایران فقط به اسرائیل مربوط نمی شود این موضوع، موضوع کل منطقه است و به توازن بین المللی نیز ربط دارد. ما منتظر رفتار سریع و مشخص ایران هستیم هر چند که این کشور ساخت سلاح هسته‌ای را رد می کند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com