نتایج سفر مورا به تهران

انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین در سفری به تهران قصد آن دارد تا به نیابت از طرف‌های اروپایی برای مذاکرات وین میانجی‌گری کند. آیا مورا در سفر خود موفق خواهد بود؟

مذاکرات وین حول برنامه مناقشه‌ برانگیز حکومت ایران همچنان در بن‌بست به سر می‌برد و در تحولی جدید انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات برجامی به نمایندگی از کشورهای اروپایی راهی تهران شده است.

کم و کیف سفر مورا به تهران زیر هاله‌ای از ابهام

هنوز از کم و کیف سفر مورا به تهران اخبار قابل توجهی به رسانه‌ها درز نگرده است اما با وجود بن‌بست سهمگینی که بر مذاکرات وین حکمفرماست آیا مورا خواهد توانست گرهی از گره‌های کور طناب مذاکرات وین باز کند یا خیر؟

آنچه به نظر می‌رسد و یا بهتر بگوییم بدیهی به نظر می‌رسد این واقعیت است که تلاش نماینده اتحادیه اروپا را می‌شود به عنوان یکی از آخرین اقدامات برای مذاکرات برجام که آفتاب آن در حال غروب می‌باشد در نظر گرفت.

دو سر طیف اهمیت سفر مورا به تهران

حضور و تلاش مورا در تهران از سویی حائز اهیمت است و آن اینکه چنانچه قرار باشد پیشنهاد جدیدی به تهران شود مورا حامل این پیام خواهد بود و از سوی دیگر کم اهمیت است چرا که کشورهای اروپایی به دنبال آمریکا که در مقام نخست قرار دارد و چین و روسیه که در رتبه دوم قرار دارند، در رده سوم کشورهای ذینفع در برجام قرار دارند. [پروژه اتمی؛ آیا خامنه‌ای به شانس آخر خود لگد خواهد زد؟]

دلیل پیشقدمی کشورهای اروپایی در سفر به تهران را می‌توان به حجم مبادلات تجاری این کشورها با حکومت ایران در گذشته و همچنین در صورت حصول توافقی در آینده ربط دارد.

از این حیث است که کشورهای اروپایی با نماینده اتحادیه اروپا در تلاش است تا نقش میانجی را در این بین بازی کند.

اروپا در نقش میانجی

از سوی دیگر بعد از خروج آمریکای ترامپ از برجام کشورهای اروپایی همواره در مقابل حکومت ایران دست پایین را داشتند و در تلاش بودند که برجام به طور کامل رو به موت نرود.

حالا اگر حکومت ایران تلاش اتحادیه اروپا و نماینده‌اش را نادیده بگیرد قطعا کشورهای اروپایی از حصول توافق بر سر برجام ناامید خواهند شد.

این در حالی است که در این بین حکومت ایران به برنامه هسته‌ای خود شتاب داده است و چنان که وزیر خارجه ایالات متحده اعلام کرده است تا زمان گریز اتمی حکومت ایران چند هفته بیشتر باقی نمانده است.

در این صورت کشورهای اروپایی که تا به حال نقش میانجی و دوست حکومت ایران را در این سال‌ها در برنامه برجام بازی می‌کردند در آن صورت به سوی زمین آمریکا متمایل شوند و این بیشتر از همه به ضرر حکومت ایران خواهد بود.

سرانجام سفر مورا به تهران چه خواهد بود؟

به بیان دیگر اگر حکومت ایران به درخواست نماینده اتحادیه اروپا پاسخ منفی دهد و چنانچه مورا در سفر به تهران پاسخ درخور و مناسبی از سوی حکومت ایران دریافت نکند میز بازی به ضرر حکومت ایران و به نفع آمریکا خواهد چرخید.

البته این نکته را نیز نباید فراموش کرد که غرب و مخصوصا آمریکا همواره اعلام کرده‌‌اند که راهکارهای جایگزین برای برنامه هسته‌ای ایران در جیب دارند.

از آن سو تهدیدات نظامی اسرائیل در روبروی حکومت ایران قرار دارد که همواره اعلام داشته است با و یا بدون توافق با حکومت ایران و حتی اگر لازم باشد به تنهایی و با حملات نظامی جلو پیشروی برنامه اتمی ایران و رسیدن آن  را خواهد گرفت.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)