چه میزان خروج سرمایه از ایران وجود دارد

طبق گزارشی که بانک مرکزی حکومت ایران منتشر کرده است خروج سرمایه از ایران رقم شگفت‌انگیزی می‌باشد و مبلغی بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار بوده است.

بانک مرکزی اخیرا گزارشی را منتشر کرد که در آن به موضوع خروج سرمایه از کشور و میزان آن در ۹ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ پرداخته است.

در ۹ ماهه اول ۱۴۰۰ برابر با ۱۰ میلیارد دلار خروج سرمایه از ایران صورت گرفته است

بنا بر گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی حکومت ایران، میزان خروج سرمایه در ۹ ماهه اول سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۰ میلیارد دلار بوده است. [خروج ۱۰۰میلیارد سرمایه ایران طی ۱۰سال]

این میزان ۲ برابر خروج سرمایه از ایران در سال ۱۳۹۹ می‌باشد. به عبارت دیگر خروج سرمایه در ایران در ۹ ماهه اول سال ‍۱۴۰۰ به نسبت سال ۱۳۹۹ رشدی ۱۰۰ درصدی داشته است.

همچنین بر اساس گزارش بانک مرکزی میزان صادرات نفتی و غیر نفتی در ۹ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ افزایش ۲۰۰ درصدی داشته است.

بانک مرکزی همچنین نماگرهای اقتصادی ۳ ماهه سوم سال ۱۴۰۰ یعنی پاییز آن سال را نشر داده است که بر اساس آن وضعیت تراز پرداخت‌ها به وضعیت نگران‌کننده‌ای در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ رسیده است.

بر اساس این گزارش خالص حساب سرمایه در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ به منفی ۱۰.۱ میلیارد دلار رسیده است. همچنین رقم خالص حساب سرمایه کوتاه مدت و بلند مدت در مدت ۹ ماهه سال ۱۴۰۰، به ترتیب ۹.۷ میلیون دلار و منفی ۴۲۴ میلیون دلار بوده است.

رشد ۹۶ درصدی میزان خروج سرمایه در ۳ ماهه سوم سال ۱۴۰۰

در این بین نکته‌ای که تعجب‌ها را برمی‌انگیزد این امر است که خالص حساب سرمایه در ۹ ماهه سال ۱۳۹۹ برابر با ۵.۱ میلیون دلار بوده است و با مقایسه این آمارها می‌توان به این پی برد که میزان خروج سرمایه در ۳ ماهه سوم سال ۱۴۰۰ با رشد ۹۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن بوده است.

افزایش سرعت خروج سرمایه از ایران مطابق آماری که اعلام شده است می‌تواند آژیر خطری برای وضعیت سرمایه‌گذاری در ایران باشد.

نرخ تورم افسارگسیخته

این در حالی است که در آمارهای اعلام شده بانک مرکزی تصویری از وضعیت شاخص تورمی نیز به دست آمده است که بر اساس این اطلاعات نرخ تورم در سال ۱۳۹۹ رکوردهای جدیدی را به ثبت داده است.

نرخ تورم در سال ۱۳۹۹ طبق گزارش بانک مرکزی ۴۷.۱ درصد اعلام شده است حال آنکه مرکز آمار ایران این میزان را ۳۶.۴ درصد اعلام داشته است.

بدین ترتیب شکاف تورمی بین آمار این دو مرکز به حدود ۱۱ درصد می‌رسد. این آمار وضعیت فلاکت‌بار و افلاس دولت‌های حکومت ولایت فقیه اعم از دولت روحانی و در ادامه دولت ابراهیم رئیسی را برجسته می‌‌کند.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)