بانو “فریبا مقصودی”، هنرمند خوشنویس ایرانی، در سال ۱۳۴۰ خورشیدی در کرمانشاه، دیده به جهان گشود.
تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در کرمانشاه گذراند و سپس وارد دانشگاه شد و در زمان انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه‌ها، برای تفنّن و پر کردن اوقات فراغت، در کلاس‌های آموزشی خوشنویسی ثبت نام کرد. پس از چهار سال، مراحل متوسط، خوش، عالی و ممتاز را گذراند و اکنون نزدیک به بیست سال است که در زمینه‌ی خوشنویسی، فعالیت مستمر دارد و در کلاس‌های متعدّد انجمن خوشنویسان ایران، دانشگاه و کلاس‌های آزاد، مدرّس است و دوره‌های مختلف کلاس‌های تحلیلی و تئوری را گذرانده است.
وی در این راه، از محضر استادانی چون «ابوالفضل عطوفی کرمانشاهی»، «عبدالله جوادی کرمانشاهی»، «معین‌الکتّاب اصفهانی»، «غلامحسین امیرخانی» و آیت‌الله حاج سید «مرتضی نجومی»، استفاده کرده است.
وی بیش از پانزده اثر را در زمینه هنر خوشنویسی خلق کرده است که از این آثار می‌توان به «یادنامۀ علّامه طباطبایی»، «یادنامۀ شهید مرتضی مطهری»، «مناسک حج»، «تاریخ شعر و ادبیات کرمانشاهان (۵ جلد)»، «دیوان سید یعقوب ماهی‌دشتی»، «دیوان پرتو کرمانشاهی»، «شرح زیارت عاشورا (هزار صفحه)»، «خطبه‌های حضرت زهرا(س)»، «کلّیات دیوان حافظ»، «مناجات حضرت علی(ع)»، «بوستان سعدی» و «دو بیتی‌های باباطاهر عریان» اشاره کرد. همچنین ایشان برای نخستین بار به عنوان یک زن، شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی را پس از هزار سال کتابت کرد.
فریبا مقصودی در سال ۱۳۷۶، به عنوان نخستین زن خوشنویس نستعلیق کل قرآن کریم در جهان اسلام، موفّق به دریافت لوح تقدیر از رهبری ایران و رئیس جمهور شد.

 

گردآوری و نگارش:
#لیلا_طیبی (رها)

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)