نقش حزب الله لبنان در قاچاق مواد مخدر

«میدل ایست آی» در روز جمعه ۹ اردیبهشت ‍۱۴۰۱ خبر داد که نخست وزیر جزایر ویرجین به اتهام برنامه ریزی قاچاق کوکائین و همکاری با گروه شبه نظامی حزب الله لبنان بازداشت شده است.

این البته اولین باری نیست که نقش حزب الله لبنان در مورد قاچاق مواد مخدر به اقصی نقاط جهان مطرح می‌شود و به نظر می‌رسد که آخرین بار نیز نباشد!

اخبار سال‌‌های اخیر پرده از مراودات گسترده و قاچاق مواد مخدر توسط حزب الله لبنان بازتاب داده است.

بر اساس جدیدترین اخبار منشره اندرو فیهی نخست وزیر جزایر ویرجین از قلمرو ماوراء دریایی انگلیس در رابطه با اتهام برنامه ریزی برای قاچاق کوکائین به آمریکا و همکاری با گروه شبه نظامی حزب الله لبنان بازداشت شده است.

همکاری نخست وزیر جزایر ویرجین با حزب الله لبنان

«میدل ایست آی» فاش ساخته است که اندور فیهی نخست وزیر جزایر ویرجین انگلیس چند سال پیش از این نیز در یک پرونده فساد مربوط به بهشت‌‌های مالیاتی موسوم به پرونده پاناما نیز شرکت داشته و مقرر شده بود که ۷.۸ میلیون دلار برای مشارکت در این طرح قاچاق مواد مخدر به وی پرداخت شود.

در سال‌های گذشته اخبار بسیاری پیرامون نقش حزب الله لبنان در حوزه قاچاق مواد مخدر منشتر شده است از جمله یکی از مواد مخدری که حزب الله لبنان مبادرت به قاچاق آن کرده است قرص کپتاگون؛ موسوم به ماده مخدر جهادی می‌باشد.

آمریکا حزب الله لبنان را در فهرست سازمان‌های تروریستی و هم چنین سازمان‌های تبهکار بین‌المللی قرار داده است و بارها مقامات و ارگان‌های آمریکایی اعلام کرده‌‌اند که این گروه به طور گسترده در قاچاق مواد مخدر و پولشویی فعالیت گسترده دارد.

در پرونده اخیر قاچاق مواد مخدر توسط حزب الله لبنان این گروه تروریستی به همراه نخست وزیر جزایر ویرجین، رئیس اداره بنادر و کشتیرانی این جزیره و پسر وی نقش داشته‌اند اما این کارتل گسترده مواد مخدر با نفوذ اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا افشاء و برخی از اعضای آن دستگیر شدند.

برنامه ریزی برای قاچاق مواد مخدر به آمریکا

بر اساس گزارش که «میدل ایست آی» منشتر کرده است دادستانی ایالات متحده اسنادی را به یکی از شعبه‌های دادگاه ایالت فلوریدا ارسال کرده است که بر اساس آن مشخص می‌شود که برنامه ریزی برای قاچاق مواد مخدر به آمریکا توسط حزب الله لبنان و شرکایش از اکتبر سال گذشته میلادی شروع شده است.

همچنین بر اساس این استنادات عامل نفوذی آمریکا در این شبکه قاچاق مواد مخدر فاش ساخته است که در طول این مدت با چند نفر در جلساتی شرکت داشته که این افراد خود را از عوامل حزب الله  لبنان معرفی کرده‌‌اند و اعلام داشته‌اند که با شبکه‌هایی در جنوب فلوریدا و خاور میانه در ارتباط فعال هستند.

استنادات اسناد دادستانی آمریکا همچنین اعلام می‌دارد که عوامل حزب الله لبنان در دیدار با عامل نفوذی اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا همچنین در میان گذاشته‌اند که می‌تواننند این امکان را فراهم کنند که از برخی انبارهای امن در یکی از جزایر می‌توان برای قاچاق مواد مخدر به آمریکا را استفاده شود.

فساد و تبانی با پول حاصل کار حزب الله لبنان

این افراد مدعی شده‌اند که با پول رئیس اداره بنادر و کشتیرانی جزایر ویرجین را خریده‌اند ولی وی شرط گذاشته است که قبل از شروع هر گونه همکاری سهم خود را به صورت پول نقد می‌خواهد.

این گزارش همچنین به برخی جزئیات تماس‌ها و برنامه‌ریزی‌ها توسط نخست‌وزیر و رئیس اداره بنادر و کشتیرانی جزایر ویرجین برای دریافت کوکائین و پنهان کردن مواد مخدر در قوطی‌های رنگ و سپس انتقال مواد مخدر از این جزایر به مقصد میامی و نیویورک در آمریکا اشاره کرده است

شایان ذکر است پیش از این و در بهمن سال ۱۴۰۰ و ماه‌های پیش از آن، پلیس لبنان از جمله در یک مورد بیش از ۷۰۰ هزار قرص کپتاگون را در برخی محموله‌‌های صادراتی به عربستان سعودی کشف کرده بود.

همکاری حکومت سوریه با حزب الله برای قاچاق مواد مخدر

المشارق نیز پیش از این از قول منابع مطلع فاش ساخته بود که حزب الله لبنان در پشت پرده قاچاق گسترده مواد مخدر مختلف به کشورهای حاشیه خلیج فارس و همچنین کشورهای غربی می‌باشد.

همچنین روزنامه  نیویورک تایمز در گزارشی در اوایل سال گذشته میلادی فاش ساخت که حزب الله لبنان ارتباطات گسترده‌ای با برخی افراد حلقه داخلی حکومت سوریه ایجاد کرده است که با هم با ایجاد شبکه‌ای به تولید و قاچاق مواد مخدر مبادرت می‌ورزند و از این طریق درآمدهای میلیارد دلاری به دست می‌آورند. [میلیون‌ها قرص کپتاگون توسط حزب الله و خانواده بشار قاچاق شد!]

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)