پایان مذاکرات هسته‌ای از زبان محمد اسلامی

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی حکومت ایران و معاون ابراهیم رئیسی اعلام کرد که مذاکرات هسته‌ای تمام شده است.

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی حکومت ایران اخیرا اعلام کرده است که مذاکرات اتمی تمام شده است.

وی افزوده است «مذاکراتی دیگر باقی نمانده، مذاکرات تمام شده است» هر چند این خبر رسما توسط حکومت ایران و کشورهای غربی دخیل در برجام تایید نشده است اما این اظهار نظر اسلامی می‌توانند گویای حال وضعیت مذاکرات هسته‌ای کشورهای غربی با حکومت ایران باشد.

پولیتیکو: مذاکرات هسته‌ای برای احیای برجام به بن‌بست کامل رسیده است.

در همین حال پولیتیکو اعلام کرد که مذاکرات هسته‌ای برای احیای برجام به بن‌بست کامل رسیده است.

این نشریه افزود به رغم وجود داشتن یک توافق ۲۷ صفحه‌ای‌ تقریبا آماده اجرا، دیپلمات‌ها هنوز بر سر یک نقطه اختلاف نهایی بین آمریکا و حکومت ایران معطل هستند.

این اظهارت در حالی است که اخیر آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده در یک جلسه در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا اعلام کرد که زمان گریز هسته‌ای حکومت ایران از یک سال به چند هفته تقلیل پیدا کرده است امری که جن ساکی سخنگوی کاخ سفید آن را نگران‌کننده خواند. [چرا زمان گریز اتمی خامنه‌ای کم شده است؟]

ایران کارگاه قطعات ساخت سانتریفیوژ زیر زمینی را در نطنز راه‌اندازی کرده است

در همین حال خبرگزاری رویترز در روز ۸ اردیبهشت اعلام کرد که حکومت ایران کارگاه ساخت قطعات سانتریفیوژ زیرزمینی را در نطنز را‌ه‌اندازی کرده است.

این خبر یک روز پیش از آن نیز توسط رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز مورد تایید قرار گرفت.

گروسی در روز پنجشنبه اعلام کرد کارگاه جدید حکومت ایران در نطنز برای ساخت قطعات سانتریفیوژها، ماشین‌های غنی‌سازی اورانیوم در یکی از سالن‌های کارخانه زیرزمینی غنی‌سازی سوخت در آن مکان راه‌اندازی شده است.

پیش از این آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کشورهای عضو این آژانس اعلام کرده بود که حکومت ایران ماشین‌های کارگاهی در کرج را که در یک حمله خرابکارانه مورد اصابت قرار گرفته بود را به نطنز منتقل کرده است اما دقیقا مشخص نکرده است که محل این ماشین‌‌ها در کجا قرار دارد.

استماع بلینکن در کمیته خارجی مجلس نمایندگان آمریکا

در همین حال در جلسه استماع آنتونی بلینکن وزیر خارج آمریکا در کمیته خارجی مجلس نمایندگان آمریکا وی اعلام داشت ما می‌‌خواهیم هر کاری می‌توانیم را انجام دهیم تا حکومت ایران را از کسی ظرفیت تسلیحات اتمی منع کنیم.

وی افزود لذا صرف نظر از توافق یا عدم توافق ما با متحدان و شرکای عرب خود و با اسرائیل و دیگران کار می‌کنیم تا مطمئن شویم که می‌توانیم به همه این چالش‌ها پاسخ دهیم.

بلینکنن افزود دفاع سخت، بمب‌افکن دوربرد، پروازهای هوایی، تعمیق همکاری برای مانع شدن، تحریم‌ طرف‌‌های فعال مرتبط با حکومت ایران، افزایش ظرفیت شرکای خودمان و هر کار دیگری که برای مقابله با حکومت ایران نیاز باشد در فهرست کارهای ما قرار دارند.

در همین حال جیم ریش عضو برجسته کمیته روابط خارجی سنای ایالات متحده در روز جمعه ۹ اردیبهشت اعلام کرد خروج از مذاکرات برجام در حکم پیروزی خواهد بود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)