چرخه صادرات بدون حکومت ایران می‌چرخد

با وجود و ادامه تحریم‌ها علیه حکومت ایران و زیان‌هایی که از این محل به کشورهای مبادله‌کننده با حکومت ایران برمی‌گردد کشورهای دیگر ترجیح می‌دهند تا در چرخه صادرات و واردات خود دور حکومت ایران را خط بکشند.

حکومت ولایت فقیه همواره سعی کرده است نشان دهد که تحریم‌های اتمی و ترورویسم و موشکی که علیه آن کشور وضع شده نه تنها در اقتصاد این کشور تاثیر منفی نداشته بلکه موجب شکوفایی اقتصاد ایران نیز شده است!

این امری مضحک است و نیازی به چنان بینش سیاسی و اقتصادی نیست تا بتوان درک کرد که در پشت پرده این لفاظی‌ها حکومت ایران در دنیای اقتصادی و سیاسی تا به چه میزان متضرر شده و از چرخه صادرات و واردات بسیاری از کشورهایی که قبلا با ایران رابطه تجاری داشتند کنار گذاشته شده است.

کشورها یک به یک ایران را به کناری می‌گذارند

اما برای حکومت ولایت فقیه چاره‌‌ی دیگری نمانده است جز آن که صورت خود را با سیلی سرخ نگاه دارد در حالی که یک به یک کشورهایی را که با ایران چرخه صادرات و واردات داشتند این حکومت را ترک می‌گویند و راه‌ها و کشورهای دیگری را برای تجارت و مبادلات تجاری برمی‌گزینند.

چین ایران را از چرحه صادرات خویش خارج کرده

پیش از این چین که بزرگترین شریک تجاری حکومت ایران محسوب می‌شود در دسامبر سال ۲۰۲۰ به جای عبور نقل و انتقال کالاهایش از مسیر ایران، تزانزیت کالا به کشورهای منطقه چون قفقاز، ترکیه و اروپای شرقی را با حذف مسیر ایران و از مسیر دورتری که ۹ هزار کیلومتر می‌شد از آسیای میانه، آذربایجان، گرجستان و ترکیه به اروپای شرقی می‌رساند.

حکومت ایران از این امر متضرر می‌شد چرا که در معرض آن قرار گرفت که بزرگترین شریک تجاری‌اش که نفت ارزانی را از ایران می‌برد این کشور را در چرخه صادرات و واردات به کناری گذاشته و ایران را دور زده است.

هند نیز دست ایران را در پوست گردو گذاشت

اما این تنها چین نبود که دست به چنین اقدامی زده است بعد از چین این بار نوبت به دیگر کشور جنوب آسیا یعنی هند رسید تا چرخه صادراتش با ایران را قطع کند و بر خلاف انتظار مقامات حکومت ولایت فقیه که انتظار آن را داشتند که صادرات کالاهای هندی از طریق ایران به روسیه انجام شود هند ایران را دور زده است و از طریق گرجستان اقدام به صادرات کالا به روسیه کرده است.

حذف حکومت ایران از چرخه صادرات توسط چین و هند دو کشور بزرگ آسیایی در حالی صورت می‌گیرد که حکومت ایران با چین قرارداد ۲۵ ساله همکاری بسته است و با هند نیز از سال‌‌ها پیش در بندر چابهار همکاری اقتصادی فشرده دارد. [توافق ۲۵ ساله با چین یا تهران‌چای؟!]

تفاهم توخالی با حکومت ایران

افزون بر این سندهای همکاری و همکاری‌ها در اجرائیات با حکومت ایران، همچنین پیش از این کشورهای هند و روسیه تفاهم‌نامه‌ای را در سال ۱۳۹۷ به امضاء رساندند که برای تسهیل و تسریع در اجرای طرح ایجاد کریدور بین‌المللی شمال ـ جنوب از طریق امضای تفاهم‌ نامه‌ای با ایران وارد همکاری شوند.

بر طبق این تفاهم‌نامه که از سال‌‌ها پیش و از سال ۱۳۷۹ بحث آن شده بود مقرر شده بود که کریدور بین‌المللی حمل و نقل شمال ـ جنوب اقیانوس هند و خلیج فارس را از طریق ایران به دریای خزر و سپس از روسیه به سن‌ پترزبورگ و شمال اروپا متصل کند.

تاثیر بحران اوکراین

در ۲ ماه اخیر که موضوع حمله روسیه به اوکراین خبرساز شده بود انتظار آن می‌رفت که با توجه به مسائل پیش آمده در دریای سیاه بهترین مسیر ترانزیت کالا به روسیه از طریق ایران باشد.

اما هند در چرخه صادرات ایران را دور زده و از طریق گرجستان اقدام به صادرات خود کرده است و ایران را از چرخه صادرات ایران حذف کرده است؛ ضربه‌ای دیگر به حکومت ایران.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)