مذاکرات برجام به غروب آن نزدیک می‌شود

با گذشت نزدیک شدن به چهار ماهی که از دور هشتم مذاکرات وین می‌گذرد به نظر می‌رشد مذاکرات برجام دچار مرگ زودرس شده است.

وقتی جو بایدن در ۱۵ ماه پیش پای در کاخ سفید گذاشت انتظارها بر این بود که با امضای یک فرمان اجرایی به برجام بازگشته و تمامی تحریم‌های اعمال شده علیه ایران را ملغی کند.

اکثر تحلیل‌گران بر این باور بودند، چرا که بایدن در تبلیغات انتخاباتی خود آشکارا اعلام کرده که اگر برای ریاست جمهوری انتخاب شود بلافاصله به برجام باز خواهد گشت و بازگشت بی قید شرط به برجام به معنی لغو یکباره همه تحریم‌های اعمال شده علیه حکومت ایران بود.

۱۵ ماه مذاکره بدون نتیجه

اکنون ۱۵ ماه از روی کار آمدن بایدن گذشته است نه تنها آمریکا به برجام باز نگشته است بلکه در این مدت ۱۵ ماهه تحریم‌های جدیدی را نیز به تحریم‌های حکومت ایران افزوده است.

در این بین و پس از روی کار آمدن بایدن و به عبارت دقیق‌تر از فروردین سال ۱۴۰۰، هشت دور مذاکرات برجام صورت پذیرفته است که تاکنون نتیجه آن بی‌اغراق برابر با صفر بوده است.

چند ماه مذاکرات با دولت حسن روحانی سپری شد و بعد آن که ابراهیم رئیسی تصدی مجریه ایران را در دست گرفت تیم وزارت خارجه وی به مذاکرات برجام ادامه دادند.

اما هر دو دولت حکومت ولایت فقیه نتوانستند موفقیتی در زمینه مذاکرات برجام به دست بیاورند. [مذاکرات وین پشت چه مشکلی مانده است]

آن طور که از شواهد بر می‌آید بر روی مسائل فنی مربوط به پرونده اتمی حکومت ایران توافقاتی صورت پذیرفته است اما برخی مسائل دیگر در این بین مانده که مورد اختلاف جدی بین آمریکا و ایران به عنوان دو سوی اصلی دعوا می‌باشند.

شروط حکومت ایران

در ماه‌های اخیر حکومت ایران مصرانه خواستار آن است که اولا همه تحریم‌های اتمی و غیراتمی را ملغی کند و ثانیا آمریکا تضمین دهد که دیگراز برجام خارج نخواهد شد و ثالثا حکومت ایران بتواند آزادانه نفت خود را بفروشد و پول آن را به راحتی دریافت کند و رابعا آمریکا سپاه پاسداران و نیروی تروریستی قدس را از لیست سازمان‌های تروریستی حذف کند.

شروط آمریکا

به نظر می‌رسد در این بین آمریکا حاضر به لغو تحریم‌های اتمی حکومت ایران شده است اما در چند روز اخیر بارها اعلام کرده است که اگر حکومت ایران خواهان خارج ساختن نام سپاه از لیست تروریستی است باید حکومت ایران درباره رفتار تروریستی سپاه در منطقه گفتگو کند و همچنین دولت آمریکا به صراحت اعلام کرده است که بنا بر قانون اساسی آمریکا چنین اختیاری ندارد که برای دولت‌ آینده این کشور مشخص کند که بار دیگر از برجام خارج نشود.

حکومت ایران نیز مصرانه گفته است که هرگز درباره سپاه پاسداران و رفتار منطقه‌ایش حاضر به گفتگو نیست با این احتسابات به نظر می‌رسد مذاکرات برجام به بن‌بست خورده است.

شروط روسیه

در این بین یک عامل دیگر نیز به ضرر حکومت ایران عمل می‌کند و آن معادله روسیه و جنگ آن کشور در اوکراین است بدین مفهوم که روسیه می‌پندارد که اگر تحریم‌‌های نفت و گاز حکومت ایران ملغی شود بازار نفت و گاز توسط حکومت ایران اشباع خواهد شد و آمریکا و به خصوص کشورهای اروپایی دست بازتری در تحریم‌های نفتی و گازی روسیه خواهند داشت و روسیه از این رو در این روزها در نقش مخالف مذاکرات برجام ایفای نقش کرده است.

با این وجود و با تلاشی که در بیش از یک سال گذشته انجام شده است به نظر می‌رسد مذاکرات برجام دچار گره‌‌های کور بسیاری است و به این زودی‌ها توافقی در مذاکرات برجام حاصل نخواهد شد.

این وضعیت مذاکرات برجام را دچار وضعیتی کرده است که جوزف بورل رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اخیرا از تاخیر در مذاکرات احیای برجام ابراز ناامیدی کرده است.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)