آلودگی هوا در تهران، تهران آلوده‌ترین شهر جهان

در روزهای اخیر آلودگی هوای تهران دوباره مسئله‌ساز شده و با شدت گرفتن آلودگی در تهران، این شهر به آلوده‌ترین شهر جهان مبدل گشته است، علت آلودگی بیش از حد تهران چیست؟

آلودگی هوای تهران پدیده‌ای مربوط به امروز نیست، سالیان زیادی است که پایتخت‌نشینان شاهد آلودگی بیش از حد هستند و هر از گاهی نیز این آلودگی هوا باعث تعطیل‌شدن مدرسه‌ها و برخی دیگر ادارات دولتی می‌شود.

با وجود اینکه پایتخت در ناحیه کویری قرار ندارد و مناطق حاشیه‌ای و نواحی اطراف آن مناطق خاک‌زا نیستند پس علت آلودگی در هوای تهران توسط ریزگردها را در کجا باید جستجو کرد؟

آلودگی در هوای تهران سه برابر حد تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها

در حال حاضر آلودگی هوای تهران به حدی رسیده است که یک سوم این آلودگی باعث تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها می‌شود.

در وضعیت کنونی برای آلودگی در هوای تهران به دو عامل خارجی و داخلی اشاره می‌شود و کارگزاران حکومت ولایت فقیه قصد دارند بدین وسیله مسئولیت درباره آلودگی هوای تهران را از گردن خود ساقط کنند.

عوامل خارجی در آلودگی شهر تهران

حکومت ایران ذیل عوامل خارجی دلیل گرد و خاک موجود در تهران را کشورهای همسایه از جمله تا ترکیه و سدسازی‌‌های آن کشور عنوان می‌سازند.

همچنین حکومت ولایت فقیه ادعا می‌کند که از بین رفتن پوشش گیاهی در کشورهای همسایه غربی و جنوب غربی علت آلودگی در هوای تهران می‌باشد.

در بعد داخلی نیز حکومت ولایت فقیه عنوان می‌سازد که خشک‌شدن هورهای داخل کشور از جمله هورالعظیم و تالاب شادگاه علت آلودگی در هوای تهران می‌باشند.

وجود خاک صنعتی به عنوان یک موضوع کیفی در آلودگی

اما در کنار عوامل موجود یادشده، ایجاد خاک صنعتی را نیز به عنوان یکی از دلایل آلودگی در هوای پایتخت می‌شود عنوان می‌شود.

حمیدرضا قمی، استاد فیزیک دانشگاه بهشتی و عضو هیات‌ علمی پژوهشکده لیزر و پلاسما در مصاحبه‌ای با روزنامه حکومتی فرهیختگان اعلام داشته است که یک کارخانه آسفالت روزانه به مقدار ۱۰ تن خاک صنعتی تولید می‌کند.

قمی می‌افزاید که اگر کارخانه‌ها به فاصله ۱۰۰ کیلومتری از تهران باشند باز هم آلودگی ناشی از آنها قطعا به تهران خواهد رسید.

زیاد بزرگش نکنید!

پس از به میان آمدن نام خاک صنعتی و آلودگی و گرد و غبار ناشی از آن، همه دستگاه‌های ذیربط اعلام می‌دارند که معضل به وجود آمده در حدی که بزرگش می‌کنند نیست و مقیاس اندک خاک صنعتی تولید‌ شده در کارخانه‌ها و پروژه‌های ساختمانی به هیچ وجه در‌ ابعادی نیست که در هوا جابجا شده و ایجاد آلودگی کند.

قطعا این اظهارات مفری برای فرار از ارائه راه حل و راهکاری برای مقابله با خاک‌ صنعتی می‌باشد، قمی اعلام می‌دارد کسانی که این فرضیه را مطرح می‌سازند درکی از مشکل آلودگی هوا توسط خاک صنعتی ندارند. [آلودگی هوای تهران، علت چیست؟]

۱۲۰ تن خاک در بالای سر پایتخت

وی می‌افزاید همیشه در بالای سرمان ۱۲۰ هزار کیلو خاک داریم که در هوا معلق است و آلودگی هوا ایجاد می‌کند.

قمی وجود این میزان خاک در آسمان تهران را ناشی از گرد و خاک ایجاد شده توسط کارخانه‌‌های آسفالت می‌داند و می‌افزاید در حوالی تهران و کرج حدودا  ۵۰ کارخانه آسفالت وجود دارد که هر یک از آنها به طور میانگین ۲ تا ۳ تن خاک صنعتی تولید می‌کنند که مجموع آن عدد بسیار بالایی بوده و در آلودگی در هوای تهران قطعا تاثیرگذار خواهد بود.

در رابطه با چاره‌جویی برای معدوم‌سازی و کنترل خاک صنعتی موجود در پایتخت و در راستای مقابله با آن، قمی می‌افزاید راهکار و دستورالعمل آن وجود دارد با توجه به اینکه نمی‌شود جلوی تولید خاک صنعتی گرفته شود لاجرم باید راه حلی برای امحاء آن پیدا کنیم.

استفاده از مه‌پاش در کارخانه‌های آسفالت

قمی این راه حل را در مقابل تولید خاک صنعتی می‌گذارد که با استفاده از مه‌پاش می‌شود خاک صنعتی را روی زمین نشاند و از این خاک برای صنایع سفال استفاده کرد.

اما بدون توجه به راه‌حل‌ها برای مقابله با خاک موجود در هوای تهران، ضایعات انسانی آن بیشتر و بیشتر می‌شد برای نمونه مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشور در روز ۲۲ فروردین اعلام کرد که مراجعه بیماران قلبی و تنفسی به مراکز درمانی به دلیل آلودگی هوا به میزان ۲۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

قطع یقین این میزان از آلودگی در هوای تهران و فقدان یک سیاست مقابله‌ای با آن از سوی حکومت ولایت فقیه باعث از بین‌رفتن جان‌های بسیاری خواهد شد که گزافه نیست اگر نام کشتار جمعی بر روی آن بگذاریم.

راهکار آلودگی هوای تهران از نوع ولایت فقیه

پیش از این و در سال‌های گذشته برخی کارگزاران حکومت ولایت فقیه در یک موضع‌گیری تمسخرآمیز و هزل اعلام کرده بود که برای رفع آلودگی هوای تهران «دعا کنید که باید بیاید و آلودگی را ببرد»!

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)