تروریسم ملایان آماج اتحاد بین‌المللی

موضوع سپاه پاسداران، ‌نیروی قدس سپاه پاسداران و تروریسم آن تبدیل به موضوعی چالش‌برانگیز در مذاکرات وین شده است و اتحادی علیه تروریسم سپاه پاسدارن در جامعه بین‌المللی شکل گرفته است.

به چالش‌های کثیر مورد مناقشه در مذاکرات وین موضوع تروریسم سپاه پاسداران و نیروی قدس آن نیز افزوده شده است.

حکومت ایران برای مذاکرات وین و کشورهای ذینفع در آن یعنی قدرت‌های جهانی شرط گذاشته است که تنها راه چاره برای احیای مذاکرات وین، خارج ساختن نام سپاه پاسداران و نیروی قدس آن از لیست تروریستی سازمان‌های خارجی وزارت خارجه آمریکا همچنین از ذیل تحریم‌های خزانه‌داری آمریکا می‌باشد، هر چند شروط غیرقابل قبول دیگری نیز از سوی حکومت ایران در این مذاکرات گذاشته شده است.

فشارها بر آمریکا برای عدم خارج ساختن سپا از لیست ذیل تروریسم

از سوی دیگر دولت آمریکا در مقابل این خواسته حکومت ایران هم در درون آمریکا هم در خارج از مرزهایش و در جامعه بین‌المللی با فشارهای عدیده‌ای مبنی بر خارج نساختن نام سپاه پاسداران و نیروی قدس آن از لیست تروریستی روبرو می‌باشد.

در این بین چون حکومت ایران از اصرار آمریکا برای احیای مذاکرات برجام آگاه است و می‌داند که بهترین راه مطرح شده برای آمریکا حل دیپلماتیک این مذاکرات است، از همین رو فشارهایی را برای گرفتن امتیازات حداکثری بر آمریکا وارد کرده است که یکی از موضوعات آن مربوط به تروریسم می‌شود.

هر چند مقامات آمریکایی بارها اعلام کرده‌اند که تحریم‌های احتمالی که در آینده لغو خواهند شد ربطی به موضوع تروریسم ندارند و موضوعات مربوط به تروریسم شامل لغو تحریم‌ها نخواهند شد اما حکومت ایران در راستای زیاده‌خواهی پیرامون این موضوع کوتاه نیامده است.

اتحاد علیه تروریسم ایران

این اصرار که می‌شود گفت مابقی کشورهای طرف حساب برجام را نیز به تنگ آورده است به خیل مخالفان احیای برجام و یا حتی مخالفان خارج‌سازی نام سپاه از لیست ترورویستی در درون احزاب آمریکا افزوده است.

متعاقبا شخصیت‌های آمریکایی در یک اتحاد فراحزبی که در آمریکا نادر می‌باشد مخالفت خود را با خارج‌سازی نام سپاه پاسداران از لیست تروریستی اعلام کرده و می‌کنند. [سپاه پاسداران ماشین تروریسم دولتی !!]

در نمونه‌هایی نادر برخی از مقامات ارشد ارتش آمریکا که معمولا به دور از موضوعات سیاسی موضع‌گیری می‌کنند نیز به خیل مخالفان با حذف نام سپاه از لیست تروریستی پیوسته‌اند.

مخالفت رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با حذف نام سپاه از لیست تروریستی

ژنرال مارک الکساندر میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در روز ۱۸ فرروردین در یک موضع‌گیری آشکار که بدیع به حساب می‌آید اعلام کرد که با حذف نیروی قدس سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های ترورویستی مخالف می‌باشد.

وی که در کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا سخن می‌گفت افزود من معتقدم که نیروی قدس سپاه پاسداران یک سازمان تروریستی است و از حذف آن از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی حمایت نمی‌کنم.

همچنین از جمله افراد سرشناس دمکرات که به مخالفت با این موضوع برخاسته‌اند می‌توان به رابرت منندز رئیسی کمیته روابط خارجی سنای آمریکا اشاراه کرد که بارها هشدار داده است که در صورت هر گونه توافق احتمالی دولت آمریکا نباید نام سپاه پاسداران را از لیست تروریستی حذف ساخت.

مخالفت نمایندگان کنگره آمریکا با حذف نام سپاه از لیست تروریستی

در روز ۱۷ فروردین همچنین ۱۷ نماینده دمکرات کنگره آمریکا با انتشار بیانیه‌ای با یادآوری تهدیدات حکومت ایران به صفوف گسترده مخالفان خارج‌سازی نام سپاه پاسداران از لیست ترورویستی و تحریم‌های ذیل تروریسم پیوستند.

بدیت ترتیب کار دولت بایدن و تیم مذاکره‌کننده‌‌اش در رابطه با این خواسته نامشروع حکومت ایران سخت و سخت‌تر می‌شود و باید منتظر ماند و دید دولت آمریکا چه سیاستی را در این زمینه اتخاذ خواهد کرد در جایی که روزمره به خیل مخالفان خارج‌سازی نام سپاه پاسداران از لیست تروریستی افزوده می‌شود و اتحاد گسترده‌تری علیه تروریسم سازمان‌یافته آن که در سپاه پاسداران تجسد یافته، شکل می‌گیرد.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)