حضور ریاست محترم فدراسیون جهانی فوتبال آقای جانی اینفانتینو

حضور مدیر کل محترم فیفا خانم فاطمه سمبا دیوف سمورا

حضور مسئولین محترم کنگره فیفا

حضور ریاست و مسئولین محترم فدراسیون فوتبال آسیا AFC

خانمها و آقایان محترم

همانطور که در گزارش های مختلف خبری شاهد بودید، صدها زن ایرانی روز سه شنبه ۲۹ مارس ۲۰۲۲ با وجود در دست داشتن بلیط از ورود به ورزشگاهی در شهر مشهد در شمال شرقی ایران برای تماشای بازی تیم ملی فوتبال ایران مقابل تیم ملی فوتبال کشور لبنان در چهارچوب بازی های مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ منع شده و بعد از اعتراض، از جانب پلیس و مأموران امنیتی مورد توهین، ضرب و جرح و حمله با اسپری فلفل قرار گرفتند.در این کارزار که بسیار شرم آور و تحقیر کننده بود، از ورود بانوان به استادیوم ورزشی با استدلال به اینکه برای این مسابقه تیم ملی، ورود بانوان در این ورزشگاه در نظر گرفته نشده است، جلوگیری شد!

ما این سیاست تبعیض جنسیتی و یا به تعبیر بهتر آپارتاید جنسیتی را که طی ده ها سال در کشور ایران در کنار افغانستان ( بعد از به قدرت گرفتن دوباره طالبان) بعنوان تنها کشور هایی که بانوان اجازه ورود به استادیم های ورزشی را ندارند، شدیدا محکوم کرده و از فیفا و AFC اکیدأ درخواست داریم؛ طبق اساسنامه و آیین نامه های انضباطی مثبوت، ایران را وادار به تعهدات خود کرده و عاملان این سیاست در این کشور ها را مورد مواخذه و عقوبت عمل خود قرار دهند. تحریم و تعلیق فدراسیون فوتبال ایران می تواند یکی از گزینش های موثر شما باشد!

واکنش فیفا در مقابل این معضل در برابر ایران، میتواند بعنوان نمادی برای سایر رشته های ورزشی و فدراسیون های بین المللی دیگر رهنمود و بسیار موثر و مفید واقع گردد.

بی تفاوتی شما به اصول عدم تبعیض جنسیتی در عرصه بین المللی، باعث ادامه سرکوب زنان در ایران و افغانستان و ابزاری برای باز تولید استبداد و فاشیسم مذهبی در سطح جوامع این دو کشور میشود.

همبستگی نهاد های بین المللی مانند فیفا و AFC با زنان این کشور ها، احترام به کرامت انسانی و عزت نفس زنان در ایران و افغانستان و اقدامی موثر علیه تحجر فکری و انسداد ذهنی حاکمان این کشور هاست.

از فیفا بعنوان یکی از پر قدرت ترین فدراسیون های ورزشی جهان انتظار میرود که صدای اعتراض زنان در این کشور ها را شنیده، و از اعضای آن در کنگره فیفا، کمسیون های اجرایی و سایر فدراسیون های فوتبال درخواست داریم که با توجه به مسؤلیت انسانی، شعور و عقلانیت جمعی خود با صاحبان قدرت در ایران و افغانستان مماشات نکرده، و ممانعت از این افتراق جنسیتی را که منجر به تضییع حقوق زنان در این جوامع میشود، در محراب سیاست های مسامحه و اهمال قربانی نکنند.

آنچه که در ایران اتفاق افتاد، یک تصادف نیست. زنان در ایران محور جنبش نارضایتی و مبارزه علیه استبداد و فاشیسم مذهبی بوده، و در احقاق حقوق اجتماعی خود بسیار کوشا هستند.

حاکمان اسلامی این کشور ها آگاهانه به جدا سازی اجتماعی زنان در جامعه و تحقیر آنها به بهانه های مختلف اصرار دارند و با ادامه این سیاست و گسترش جو اختناق خواهان ایجاد شهروندان مطیع برای تثبیت حکومت خود میباشند.

جناب آقای اینفانتینو

خانمها و آقایان محترم مسؤل در فیفا و AFC

در خاتمه یاداور می شویم که در سفری که آقای اینفانتینو در مارس ۲۰۱۸ به ایران داشت، آقای روحانی رئیس جمهور وقت ایران قول داد، که معضل عدم ورود زنان به ورزشگاه ها را برطرف سازد. حدود یکسال بعد در نامه ای که آقای اینفانتینو در تاریخ ۱۸ ژوئن ۲۰۱۹ به آقای مهدی تاج رئیس وقت فدراسیون فوتبال ایران نوشت، شرط حضور ایران در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ را، امکان ورود زنان به ورزشگاه ها در ایران گوشزد کرد و برای این حضور یک ضرب الاجل (۱۵جولای ۲۰۱۹) تعیین شده بود.

در تاریخ جمعه ۰۱.۰۴.۲۰۲۲ در مراسم قرعه کشی جام جهانی فوتبال در قطر شاهد انتخاب ایران در گروه B بودیم. اگر ایران به همین منوال و بدون مسولیت پذیری به رفتار خود در مقابل زنان مورد اعتنا و توجه محافل بین المللی قرار نگیرد، بطریق اولی اعتبار و مرجعیت این محافل در نگاه عمومی شدیدا در مخاطره خواهد بود.

بنابراین از شما تقاضا داریم که به اصول اساسنامه خود پایبند بوده و در استیفای حقوق زنان در ایران اعتبار و اقتدار خود را در انظار عمومی مورد سوال قرار ندهید.

با ابراز احترام

                پروفسور سیروس میرزایی                                                                دکتر بهروز بیات  

 گروه پزشکان وکادر پزشکی ایرانیان مدافع حقوق بشر                         جامعه ی دفاع از حقوق بشر در ایران ـ اتریش

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)