بیش از نصف جمعیت ایران زیر خط فقر مطلق به سر می‌برند!

در حالی که دولت ابراهیم رئیسی وعده داده است که تا پایان سال ۱۴۰۱ فقر را ریشه‌کن خواهد کرد اما رسانه‌های حکومت ایران از این خبر می‌هند که بیش از ۴۲ میلیون ایرانی در زیر خط فقر مطلق به سر می‌برند و مستمرا به این میزان نیز افزوده می‌شود.

وعده سر خرمن رئیسی پیرامون ریشه‌ن کردن خط فقر مطلق

در پایان سال ۱۴۰۰ وقتی احمد جنتی دبیر شورای نگهبان حکومت ایران اعلام کرد که مردم برای تامین معیشت خود با بحران جدی روبرو هستند دولت ابراهیم رئیسی در واکنش به این اقدام اعلام کرد که تا پایان سال ۱۴۰۰ فقر مطلق را از بین خواهد برد.

این موضوع مایه تمسخر همگانی قرار گرفت،‌ بحران و فاجعه به قدری بزرگ بود که وعده‌ آبکی این چنینی فقط می‌توانست تمسخر شنونده را برانگیزد.

به دنبال آن ابراهیم رئیسی اعلام کرد که این کار را، یعنی از بین بردن فقر مطلق را تا پایان سال ۱۴۰۱ شمسی انجام خواهد داد. [گسترش فقر مطلق در ایران در سال ۱۴۰۱]

۴۲ مییلون ایران در زیر خط فقر

این ادعای رئیسی در حالی بود که بنا بر آمارهاسی غیررسمی در حال حاضر بیشتر از ۴۲ میلیون نفر از جمعیت ایران در زیر خط فقر مطلق به سر می‌برند.

پیش از ابراهیم رئیسی، دولت حسن روحانی نیز در دور دوم خود در سال ۱۳۹۶ اعلام کرد که تا پایان کار دولت سیزدهم یعنی تا سال ۱۴۰۰ فقر را از بین خواهد برد.

هر چند حاکمان ایران و روسای جمهور آنان دلیل ازدیاد کسانی که در زیر خط فققر مطلق به سر می‌برند را ناشی از تحریم‌های آمریکا و افزایش قیمت ارزهای خارجی می‌دانند، اما بسیاری در درون حکومت ولایت فقیه بر این باورند که وضعیت فقر مطلق در درون ایران ربطی به تحریم‌ها نداشته و این امر به دلیل مدیریت ناکارآمد و بی‌کفایت داخلی است.

تعریف جهانی خط فقر مطلق

در سال ۱۳۹۶ و بنا بر تعاریف رسمی برنامه توسعه سازمان ملل متحد (United Nations DevelopmenProgramme) چنانچه فردی روزانه کمتر از ۱.۹ دلار در روز درآمد داشته باشد در زیر خط فقر مطلق به سر می‌برد.

بر این اساس و در سال ۱۳۹۶ که قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد در آن دوره در حدود ۴ هزار تومان بود هر فرد ایران که ماهانه کمتر از ۵۷ دلار معادل ۲۲۸ هزار تومان در ماه درآمد داشت در زیر خط فقر مطلق محسوب می‌شد.

با افزایش قیمت ارز در کشور وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم روز به روی بدتر شده و بر طبق شاخص تهیه شده توسط سازمان ملل متحد با احتساب دلار ۳۰ هزار تومانی که در حال حاضر بر بازار ارز حاکم است هر ایرانی که روزانه کمتر از ۵۷ هزار تومان و ماهانه کمتر از ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان درآمد داشته باشد به عنوان فقیر مطلق و در زیر خط فقر مطلق محسوب می‌شود.

گر چه بر اساس آمارهای رسمی از جمله سازمان تامین اجتماعی در حال حاضر دست کم ۳۰ درصد از جمعیت ایران در زیر خط فقر زندگی می‌کنند اما آمارهای رسمی از آن حکایت می‌کنند که چیزی بیشتر از پنجاه درصد جمعیت ایران در زیر خط فقر مطلق زندگی می‌کنند.

افزایش شاخص جهانی فقر

در حال حاضر با در نظر گرفتن تورم جهانی و کاهش ارزش دلار، شاخص‌های سازمان ملل در حال حاضر از ۱.۹ دلار به ۲.۱۹ افزایش پیدا کرده است.

به بیان دیگر با این رقم‌ و حساب دلار ۳۰ هزار تومانی هر شهروند ایرانی که در هر روز کمتر از ۶۵ هزار تومان و ماهانه کمتر از یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان درآمد داشته باشد در زیر خط فقر مطلق قرار می‌گیرد و برای یک خانواده ۴ نفره این رقم در ماه ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌باشد.

با این حساب حداقلی بگیران کارگری و کارمندی نیز در سال ۱۴۰۱ در زیر خط فقر مطلق به سر می‌برند.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)