در روز مشاهده پذیری افراد ترنس با یادآوری دستاوردهای این جامعه طی سال‌ها فعالیت و آگاهی‌رسانی در مورد حقوق و موضوعات مربوط به افراد با هویت جنسیتی متفاوت می‌خواهیم چند نکته در جهت حفظ تداوم و انسجام این فعالیت‌ها را با شما به اشتراک بگذاریم.

جامعه ترنس ایران امروز بیش از پیش به حقوق و مطالبات خود آگاه بوده و با استفاده از ابزارهای گوناگون مثل شبکه‌های اجتماعی، دیوار نویسی، تهیه و پخش جزوات آموزشی توانسته تا حدودی جامعه را نیز از حقوق خود آگاه کرده و حساسیت جمعی رو در مورد نقض حقوق افراد ال‌جی‌بی‌تی بالا ببرد.

۱. با ساخت دوگانه‌ی ترنس خوب و ترنس بد مقابله کنید

جامعه غیر ترنس با ساخت چهارچوب‌های سیس‌جندرمحور در جامعه، پذیرش جامعه ترنس و نان‌باینری را مشروط به رعایت قوانینی نانوشته می‌کند، ساخت دوگانه ترنس خوب و ترنس بد، معیارهایی را مد نظر قرار می‌دهد که به صورت عادی برای افراد دیگر جامعه لازم‌الاجرا نیست. برای مثال اگر زن ترنسی آرایش کند یا مرد ترنسی از الگوهای مردانه سمی پیروی نکند معیارهای قابل پذیرش را رعایت نکرده و با مقاومت جامعه غیر ترنس روبه‌رو می‌شود. فراموش نکنید که ما به عنوان جامعه ال‌جی‌بی‌تی نباید به این گزاره‌های غلط و معیارهای نابجا برای پذیرفته شدن دامن بزنیم و باید با آن‌ها برخورد کنیم.

۲. ادبیات مناسب رو یاد بگیرید و برای آموزش آن به دیگران تلاش کنید

ادبیات این حوزه و استفاده از اصطلاحات دقیق و صحیح و آموزش آن بسیار مهم و اولین قدم در جهت مبارزه با ترنس‌ستیزی است. هرچند زبان و ادبیات فارسی در این زمینه کمی الکن و مدام در حال تکمیل و تغییر است اما می‌توان کم کم شروع کرد. برای مثال برای افراد نان‌باینری به جای استفاده از «خانم و آقا» از «اسم شخص» و به جای «خانم‌ها و آقایان» از «ضمایر خنثی مثل میهمانان، همکاران و یا همه افراد مورد نظر» استفاده کرد.

۳. برای خودتان تشکل و گروه‌های حمایتی ایجاد کنید

در تشکل‌ها و یا گروه‌های حمایتی می‌توانید فعالیت‌های هدفمند و دسته‌جمعی مثل پخش تراکت آموزشی و یا تهیه نامه برای مسئولین مربوطه را برنامه‌ریزی کنید. با استفاده از این جمع ها می‌توانید به تهیه و تولید محتوا بپردازید و در گروه‌های حمایتی حس امنیت و اعتماد به نفس خود را بالا ببرید. قطعا رعایت مسائل امنیتی در اینجا نیز از اولویت برخوردار است.

۴.آگاهی‌رسانی و دادن اطلاعات و دانش موثق

امروزه منابع رسمی و به روز اطلاع‌رسانی در مورد هویت‌های جنسی و جنسیتی به دلیل سانسور و تحریف منابع رسمی توسط جمهوری اسلامی، به سختی در دسترس افراد قرار می‌گیرد. با نشر اطلاعات موثق، سطح آگاهی جامعه را بالا برده و با گفتمان حکومتی در رابطه با جامعه ترنس مقابله کنیم.

قوانین تبعیض‌آمیز مربوط به جامعه ترنس، مانند محدودیت‌های پوشش، برخوردهای سلیقه‌ای برای صدور مجوز تطبیق جنسیت، بند معافیت سربازی و … را طرح و برای لغو آن‌ها جامعه را ترغیب به کنش کنید. در مورد افراد ترنس و نان‌باینری صحبت کنید و با گفتگوی مثبت در مورد این افراد و پاسخ صحیح دادن به سوالات و در اختیار قرار دادن منابع درست و ایجاد فضایی برای گفتگو و اشتراک گذاری منابع و دانش صحیح با اطرافیانتان ، به مقابله با ترنس ستیزی کمک کنید.

۵- تقابل جامعه ترنس با جامعه افراد با گرایش جنسی متفاوت

عده ای تصور می کنند از آنجایی که موضوع هویت ترنس در جامعه ایران وجاهت قانونی دارد و رابطه همجنسگرایی جرم انگاری شده است، بایستی دائم خط فاصل خود را با افراد همجنسگرا روشن کنند. این امر در دراز مدت به تقویت استیگمای همجنسگرایی انجامیده و تضعیف جامعه ال‌جی‌بی‌تی را باعث خواهد شد. اجازه ندهیم برای دفاع از هویت‌های جنسیتی، به انکار گرایشات جنسی دیگر یا توهین به آنها متوسل شویم. افراد ترنس همه ضرورتا دگرجنس گرا نیستند.

۶.به نمایندگان مجلس نامه بنویسید

شهروندان یک جامعه حق این را دارند که هر زمان که احساس نیاز کردند و مطالبه‌ای داشتند، به نماینده مجلس و یا اعضای شورای محلی خود نامه بنویسند. شاید در ابتدا این کار بی‌نتیجه به نظر بیاید اما اقدام برای طرح و بیان مطالبات قانونی برای جامعه ترنس و حل مشکلات آن‌ها به دست نمایندگان دولت قدمی موثر است. بهتر این است که چنین نامه هایی به اطلاع رسانه های محلی و یا نهادهای ال‌جی‌بی‌تی مورد اعتمادتان هم رسانده شده و منتشر شوند تا توجه بیشتری به موضوع را باعث شوند

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)