با وجود اینکه گمان می‌رفت که در مذاکرات اتمی وین، روسیه به عنوان نماینده‌ و سخنگوی غیررسمی حکومت ایران ایفای نقش می‌کند اما جوزف بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اظهار نظری شاذ، اعلام کرد که روسیه می‌خواسته است از لغو تحریم‌ها نفتی حکومت ایران جلوگیری کند.

از ابتدای مذاکرات اتمی وین که از فروردین سال۱۴۰۰ آغاز شده و بین حکومت ایران و کشورهای ذینفع در برجام، بعلاوه آمریکا به صورت غیر مستقیم، در وین در جریان است، رسانه‌های بین‌المللی و برخی منابع آگاه اعلام کرده‌‌اند که نماینده روسیه در این مذاکرات به عنوان نماینده غیررسمی و بلندگوی حکومت ایران ایفای نقش می‌کند.

جوزف بورل: روسیه مخالف لغو تحریم‌های نفتی ایران بوده است!

این روند ادامه داشت تا اینکه یکسال بعد از شروع مذاکرات وین، جوزف بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در اظهارنظری نادر اعلام کرد که در یک سال گذشته روسیه در پی آن بوده است که تحریم‌های نفتی حکومت ایران ملغی نشود!

جوزف بورل این طور استدلال کرده است که روسیه معتقد بوده است که اگر حکومت ایران شروع به تولید و صادرات نفت بکند عرضه بیشتری در بازارهای نفت وجود خواهد داشت و این امر به نفع روسیه نخواهد بود.

سراب توافق هسته‌ای

جوزف بورل که روز دوشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۱ و پس از آنکه از سفر خود به کشورهای حوزه خلیج فارس به اروپا برگشته بود در یک اظهار نظر در پارلمان اروپا اعلام کرد که پیش از این و ۲ هفته قبل به نظر می‌رسید که حصول توافق با حکومت ایران در دسترس باشد اما پس از بحران اوکراین و  حمله روسیه به این کشور، روسیه متهم به آن شد که برای حصول توافق در حال مانع‌تراشی و گرفتن برخی امتیازات اقتصادی از قبل توافق اتمی با حکومت ایران می‌باشد.

اظهارات جوزف بورل اشاره به از اظهارات سرگئی لاورف وزیر خارجه روسیه بود که در روز ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ اعلام کرد که این کشور از آمریکا خواهان تضمین‌های کتبی شده بود که در صورت حصول احتمالی توافق برجام، مانعی برای معاملات اقتصادی روسیه به دنبال تجاوزش به خاک اوکراین در پی نداشته باشد. [مذاکرات وین تحت تأثیر بحران اوکراین؛ شتاب یا حرکت لاک پشتی؟]

کاهش تولید و صادرات نفت روسیه

در همین حال آژانس بین‌المللی انرژی در روزهای اخیر اعلام کرده است که تحریم کشورهای غربی علیه روسیه این توان را داشته است که تولید و صادرات نفت روسیه را تا میزان ۳۰ درصد کاهش دهد.

با در نظر گرفتن این موضوع و در صورتی که حکومت ایران بتواند با کشورهای ذینفع در برجام به توافقی برسد که تحریم‌های نفتی‌اش ملغی یا حذف شوند، حلقه تحریم و محاصره نفتی و تحریمی روسیه افزایش خواهد یافت و از این رو روسیه در پی آن بوده است که حتی در صورت توافق بین حکومت ایران و کشورهای غربی، تحریم‌های نفتی حکومت ایران به قیمت حفظ بازار روسیه پا برجا بماند.

جوزف بورل و دست خامنه‌ای در پوست گردوی روسیه

حال با این اظهار نظر جوزف بورل به نظر می‌رسد بر خلاف آن چیزی که در عیان بدیهی می‌نمود روسیه در پشت پرده قصد آن داشته است تا دست خامنه‌ای و حکومت ایران را در پوست گردوی باقی‌ماندن تحریم‌های نفتی بگذارد.

اکنون باید دید در حالی که حکومت ایران می‌پنداشت که روسیه متحد استراتژیک این کشور به شمار می‌رود و خامنه‌ای در سال‌های اخیر سیاست «نگاه به شرق» را پیش گرفته است، این اظهار نظر جوزف بورل تا چه میزان بر روابط حکومت ایران و روسیه تاثیرگذار خواهد بود؟!

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)