نوروز ۱۴۰۱ و سفر در خاطره‌ها با فیلمی رنگی و خاطره انگیز از خیابان لاله زار سال ۱۳۳۵+ تاریخچه

فیلم رنگی و دیدنی از خیابان لاله‌زار تهران در سال ۱۳۳۵ که قبل از هر چیز زیبایی و صفای نگاههای نوجوانان و رهگذران هر بیننده‌ای را تحت تاثیر قرار می‌دهد، صحنه های بدیع و کم یابی از گذشته ها که الآن با فرا رسیدن نوروز ۱۴۰۱ بیش از ۶۵ سال از آن روزها می گذرد.

خیابان لاله‌زار یکی از خیابان‌های معروف قدیمی و مرکزی شهر تهران است. این خیابان از سمت جنوب به توپخانه، از شمال به خیابان انقلاب منتهی می‌شود.

تاریخچه خیابان لاله‌‌زار

لاله‌زار در اواخر دوران قاجار و اوایل دوره پهلوی نماد نوگرایی و هنر در ایران بود و به «شانزه‌لیزهٔ تهران»ملقب شده بود. بسیاری از تئاترها، رستوران‌ها، تجارتخانه‌ها، کاباره‌ها، پیاله‌فروشی‌ها، خیاط خانه‌ها، سینماها و فروشگاه‌های معروف تهران و ایران در این خیابان قرار داشتند.

ناصرالدین شاه بعد از بازگشت از سفر اول فرنگستان تصمیم به احداث خیابانی مانند «شانزه‌لیزه» در تهران به عنوان «دارالخلافه» گرفت و دستور داد که از میان باغ مصفای لاله‌زار خیابان بکشند، زمین‌های اطراف خیابان نیز میان «مقربین درگاه» تقسیم شد. مهدی‌قلی هدایت در مورد آن می‌گوید:

«لاله‌زار باغی بود بین خیابان لاله‌زار و میدانی در متمم خیابان اسلامبول و خیابان ماشین که حال اکباتان نام نهاده‌اند قسمت شرقی آن را باغ وحش می‌گفتند. حال همه عمارت شده‌است خیابان لختی (سعدی) آن دو قسمت را از هم جدا کرده است.

ناصرالدین شاه لاله‌زار را به نود هزار تومان فروخت تولوزان التماس‌ها کرد که نگاه بدارند که سبب لطافت هوای شهر است نشنیدند در تابستان خیابان لاله‌زار هوای خنک بسیار خوبی داشت در آن اوقات که خیابان خوش هوا و روح‌افزا بود اهالی کمتر استفاده میکردند اینک که هوای آن خیابان باطناً و ظاهراً کثیف و موذی است محل توجه و ازدحام خلق است.»

زمانی در خبابان لاله‌زار بیش از  ۱۵ سینما و چندین تئاتر و تماشاخانه فعالیت داشتند ولی در حال حاضر کمتر از  ۱۰ سینما در این خیابان فعال هستند و اکثر این سینماها هم از رونق افتاده‌اند.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)