ولایت فقیه آماج حملات حوزه‌ها

بر کسی پوشیده نیست که در سال‌های اخیر برخی از آخوند‌های حوزه‌ با خامنه‌ای به مخالفت برخاسته‌اند. اما به نظر می‌رسد در ماه‌‌های اخیر میزان مخالفت آخوندهای حوزه با خامنه‌ای اوج تازه‌ای گرفته است.

در این شک و شبهه‌ای نیست که کف جامعه ایران با گذشت بیش از ۴ دهه حکومت ولایت فقیه، اکنون دیگر سیاست‌های خامنه‌ای در راس نظام را پذیرا نیستند و در زمان‌های مختلف و با عناوین مختلف، مخالفت خود را با هر نمود ممکن در برابر حکومت ولایت فقیه ابراز می‌دارند.

به بیان دیگر کف جامعه شهروندی ایران به دلیل عملکرد‌های مخرب ولایت فقیه در روبروی نظام صف‌آرایی کرده‌اند.

اعتراضات گسترده و بعضا رادیکال سال‌ها اخیر نشان می‌دهد که تضادهای مردم ایران با حکومت ولایت فقیه به مرحله آنتاگونیستی رسیده و مردم از هر ابزاری از جمله خشم عریان به مخالفت برمی‌خیزند.

اما در این بین چیزی که می‌توان گفت تازگی دارد مخالفت برخی از آخوندهای حوزه‌های مختلف کشور با خامنه‌ای و ولایت فقیه می‌باشد.

ضعف ماهوی خامنه‌ای؛ دلیل بروز بیشتر مخالفت‌ها با ولایت فقیه

این مخالفت‌ها در وهله اول ناشی از ضعف آشکار خامنه‌ای است و افول موقعیت خامنه‌ای در حوزه علمیه از حد مخالفت‌های آشکار و  رسانه‌ای شده و تک‌نمود پیشتر رفته و به پژواکی تقریبا دائمی تبدیل شده است.

به نحوی که در ماه‌های اخیر بر سر مسائل مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، آخوندهای حوزه سیاست‌های خامنه‌ای را زیر علامت سوال می‌برند و بعضا آشکارا به مخالفت با وی برمی‌خیزند.

روزنامه حکومتی جوان در روز ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ با درج مطلبی در سایت خود، تقابل و تعارض حائری از آخوندهای بانفوذ حوزه علمیه در مقابل خامنه‌ای خبر داده و نسبت به نفوذی که می‌توان آن را «تقابل با اندیشه ولایت فقیه» نامید،‌ از سوی آخوندهای حوزه هشدار داده است.

روزنامه جوان مدعی می‌شود که این جریان، سر و سخنگوی خود را نیز در حوزه علمیه‌‌ها پیدا کرده است و مناصب آنان را در حد مرجع تقلید و قطب به شمار می‌آید.

هشدار خامنه‌ای نسبت به جنگ نرم از سوی حوزه‌‌ها

البته این امر از چشم خامنه‌ای نیز پنهان نمانده است و وی در سخنرانی خود در روز ۱۹ اسفند در میان اعضای مجلس خبرگان از اصطلاح «خواص اغواشده» نام برد که «عنوانی و امکانی و احیانا سوادی» نیز دارند.

به بیان دیگر خامنه‌ای معترف می‌شود که مخالفان وی در حوزه‌های علمیه آخوندی، از میان آخوندهای دون‌پایه و گمنام نیستند بلکه از میان کسانی هستند که می‌توانند موقعیت خامنه‌ای را به چالش بکشند. [خامنه‌ای رقبای درونی را خائن می‌نامد؛ تلاش برای حفظ سیطره بر «حوزه‌های علمیه»]

خامنه‌ای در مورد این طیف از آخوندهای حکومتی هشدار داد که کسانی که عنوان، امکان و سودای دارند و… وسیله اغوای توده‌های مردم شده‌اند و از این امر با عنوان «اغوای خواص» نام برد.

خامنه‌ای  افزود که اگر به این خواص اغواشده فرصت و امکان داده شود راحت توده مردم را اغوا خواهند کرد.

سنگین‌ترین جنگ‌های نرم تاریخ کشور!

خامنه‌ای در مورد خطری که از جانب آخوندهای بانفوذ حوزه متوجه او و حکومت ولایت فقیه است می‌افزاید یکی از سنگین‌ترین جنگ‌های نرم تاریخ کشور ما، امروز در همین زمینه در جریان است.

این نکته که مردم مورد اغوای خواص مد نظر خامنه‌ای در تعارض با خامنه‌‌ای هستند و با آن مخالفت آشکار دارند نیز ترس خامنه‌ای از آخوند‌های بانفوذ حوزه را دوچندان می‌کند.

از اظهارات خامنه‌ای در جمع اعضاء مجلس خبرگان که بگذریم اعتراف به وجود جنگ نرم در مقابله با خامنه‌ای و حکومت ولایت فقیه امری است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت تا حدی که خود خامنه‌ای در مقام مقابله و هشدار نسبت به آنان به میدان سخن می‌آید.

بنابراین بر مشکلات داخلی دیگر خامنه‌ای و حکومت ولایت فقیه، افزون بر مشکلات عدیده خارجی، باید صف‌آرایی تعداد قابل توجهی از آخوندهای حوزوی را نیز افزود که در عداد متعارضین خامنه‌ای قرار دارند و با توجه به نفوذ آنان در آینده کار را برای حکومت ولایت فقیه و خامنه‌ای دشوار خواهند کرد.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)