اعتراض شدید جامعه پرستاری، به طرح غیرکارشناسی و غیرعلمی تربیت مراقب پرستار توسط مراکز فنی و حرفه‌ای

سازمان نظام پرستاری با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای زمینه‌ای را برای تربیت ۱۰ هزار مراقب پرستار فراهم کرده‌ است. یعنی تربیت پرستار توسط وزارت کار، اقدامی عجیب که به‌شدت اعتراض پرستاران و جامعه پرستاری را برانگیخته است.

پرستاران می‌گویند: «عنوان تربیت مراقب که شما انتخاب کرده‌اید جزء کدام شاخه از گروه‌های پرستاری است؟! و درکجای دنیا مرسوم است؟!»

جامعه پرستاری در مواجه با این طرح عجیب و غریب که هیچ ربطی به بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و پرستاری ندارد۷ به شدت ملتهب است.

یک روز مواجه می‌شویم با موضوع پرستاران ۸۹ روزه و اخراج ناجوانمردانه آنها پس از هر پیک کرونا.

روز دیگر تبعیض‌های شغلی بین پرستاران و سایر کادر‌های درمانی از یک سو و تبعیض بین پرستاران دولتی، شرکتی، قراردادی، تأمین اجتماعی، تبصره ۳ و … مطرح می‌شود.

وجود انواع گوناگون پرستاران از ۸۹ روزه گرفته تا شرکتی و قراردادی و…همه و همه دست‌ساخت نظام پزشکی جمهوری اسلامی است. هدف نیز فقط پرداخت حقوق کمتر و استثمار پرستاران و دست باز برای اخراج خودسرانه آنها بوده است.

تربیت ۱۰ هزار مراقب پرستار توسط مراکز فنی و حرفه‌ای ضربه به جامعه پرستاری

این طرح‌ها و تصمیم‌های عجیب با هیچ آیین‌نامه پزشکی و درمانی در طول تاریخ پزشکی همخوانی ندارد. در همه کشورهای دنیا، آموزش کادر درمان و سلامت فقط و فقط در کادر دانشگاه‌های پزشکی و پرستاری تعریف شده است.

به گفته شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار، این موضوع فقط در صلاحیت دانشکده‌های پرستاری است و مراکز فنی و حرفه‌ای صلاحیت تربیت پرستار تحت هر عنوانی مانند مراقب را ندارند.

وی در این باره می‌گوید: «این موضوع ابتدا به صورت هم‌زمان توسط سازمان نظام پرستاری و وزارت کار مطرح شد. ۱۰ هزار نیروی مراقب قرار است توسط مراکز فنی و حرفه‌ای تربیت شوند. پس از اعتراضات گوناگون اعلام کردند که این پرستار تربیت نمی‌شود، بلکه «مراقب» تربیت خواهد شد.»

شریفی هدف از ورود وزارت کار به موضوع تربیت پرستار را بالا بردن آمار در راستای شعار یک میلیون شغل این وزارتخانه عنوان کرده است.

آسیب‌های محمد میرزابیگی، رئیس کل سازمان نظام پرستاری به پرستاران و بهیاران

شریفی مقدم به ضرباتی که میرزابیگی به جامعه پرستاری از جمله راه‌اندازی پرستار بیمارستانی و کمک پرستاری که در نهایت موجب حذف بهیاری و کمک بهیاری می‌شود، اشاره می‌کند.

وی یادآور شد: «پرستار و کمک پرستار یک وظیفه دارند و بهیار و کمک بهیار یک وظیفه. الان هم به دنبال گونه‌ای جدید به نام مراقب است و بهانه هم کمک به مردم است. در حالی که این وظیفه کمک بهیاران است.»

هدف از طرح مراقب پرستار، درآمدزایی برای تصمیم‌گیرندگان

شوراهای صنفی دانشکده‌های پرستاری نیز هدف اصلی از این طرح را درآمدزایی عنوان کرده‌اند.

آنها در اعتراض به تفاهم‌نامه سازمان نظام پرستاری، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و سازمان فنی و حرفه‌ای بیانیه‌ای صادر کردند.

این شورا به نمایندگی بیش از ۴۰ هزار دانشجوی پرستاری این تصمیم را غیرعلمی و پرابهام که موجب نگرانی جامعه پرستاری شده است، عنوان کرده است.

آنها به انواع اسم‌گذاری‌های رنگارنگ مانند طرح تربیت (پرستار، بهیار، کمک پرستار، مراقب و عناوین مشابه ) اشاره کرده و آن را پر از ابهام و غیرعلمی توصیف کرده‌اند.

پرستاران می‌پرسند این عنوان مراقب پرستار در کجای دنیا مرسوم و در کدام شاخه از گروه‌های پرستاری قرار دارد؟

این بیانیه در قسمتی دیگر کمبود کمک پرستار در کشور را رد کرده و به هزینه‌‌های تولید آن و غیرشفاف بودن و درآمدزایی میلیاردی آن اشاره کرده است.

نویسندگان بیانیه به نمایندگی از سوی بیش از ۴۰ هزار دانشجوی پرستاری سراسر کشور خواستار لغو فوری این تفاهم‌نامه شده‌اند.

  •  

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)