صنعت فولاد در ایران همچنان قربانی می‌دهد

ظرف ماه کوتاه کمتر از ۲ ماه اخیر بیش از ۱۱۰ کارخانه فولاد کشور تعطیل شده‌اند!

خبر کوتاه و شوکه‌آور بود؛ تعطیلی بیش از ۱۱۰ واحد صنعت فولاد در کشور و بیکاری ۲۵ هزار نفر کارگران این کارخانه‌ها.

در صنعت فولاد ایران، کارخانه‌های این صنعت سالانه در حدود ۶ میلیون تن فولاد تولید می‌کنند که حالا دیگر می‌توان گفت که این میزان به اندکی بیش از صفر رسیده است.

حکومت ولایت فقیه برای پرده‌پوشی بر این معضل بزرگ اعلام کرده‌ است که این کارخانه‌‌ها نه تعطیل که تولید خود را به حالت تعویق درآورده‌اند.

ترس از بدهی بانک‌ها عامل اصلی عدم اعلام خبر تولید فولاد

اما یک فعال عرصه فولاد در ایران در گفتگویی با روزنامه جهان صنعت اعلام کرده است که تعطیلی کامل این کارخانه‌‌های فولاد صحت دارد و این کارخانه‌‌ها به دلیل اینکه برای معوقات خود با بانک‌ها مواجه نشوند از اعلام خبر توقف تولید خود منع شده‌اند.

تعطیلی ۱۱۰ کارخانه صنعت فولاد در سال جاری در حالی صورت می‌گیرد که در سال گذشته خورشیدی نیز بیش از ۱۰۰ واحد تولیدی فولاد کشور، با مشکلات فراوانی روبرو شدند اما در حکومت ولایت فقیه کسی به دادشان نرسید.

خیانت وزارت صمت به صنعت فولاد کشور

به عنوان یکی از دلایل ورشکستگی و تعطیلی واحدهای تولیدی صنعت فولاد می‌توان به قیمت‌گذاری دستوری وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد.

به عنوان نمونه در یک رویکرد ضایعه‌بار وزارت صمت در سال گذشته قیمت میلگرد را از ۱۸ هزار تومان ناگهان به ۱۴ هزار تومان کاهش داد.

انتظار وزارت صمت حکومت ایران بر این بود که با این کاهش قیمت میلگرد، قیمت صنایع بالادستی نیز کاهش پیدا کند اما در عمل نه تنها چنین اتفاقی نیفتاد، بلکه قیمت محصولات صنایع بالادستی که خوراک کارخانجات فولاد هستند حتی افزوده نیز شد.

به عنوان نمونه قیمت آهن اسفنجی که یکی از موارد خوراک کارخانه‌‌های فولاد به شمار می‌آید در هر کیلو ۲۰۰۰ تومان افزایش پیدا کرد در حالی که در عرصه نورد طویل و ذوب کارخانجات فولاد با کاهش ۳۰۰۰ تومانی مواجه شدند.

تولید به قیمت زیان‌دهی!

در این بین به کارخانجات ذوبی اعلام شد که می‌توانند تا تعیین تکلیف وضعیت، تولید را متوقف کنند اما کارخانجات نوردی به دلیل بدهی سهمگینی که به بانک‌ها دارند مجبور شدند که حتی به قیمت زیان خود تولید را ادامه دهند.

نتیجه چنین وضعیت آشفته‌ای حتی در کوتاه مدت، به ورشکستگی کارخانجات فولاد و تعطیلی آنها منجر می‌شود؛ چیزی که در روزهای اخیر با آن مواجه هستیم.

یکی دیگر از عواملی که باعث کاهش قیمت محصولات کارخانجات صنعت فولاد شد دستورگذاری وزارت صمت مبنی بر ورود تمامی این واحدهای تولیدی به بازار بورس بود.

با این روند در نهایت قیمت آهن اسفنجی در این زنجیره رو به افزایش گذاشت و کسانی که شمش تولید می‌‌کردند به ناگهان با افزایش قیمت مواد اولیه روبرو شدند.

نقش مافیای فولاد در تعطیلی کارخانجات صنعت فولاد

در بین باید به نقش شرکت‌های مادر اصلی مانند فولاد مبارکه و فولاد اصفهان که به عنوان قطب‌های تولیدی کشور در اختیار جریان‌ها وابسته به قدرت در حکومت ولایت فقیه هستند نیز اشاره کرد. [صنعت فولاد و چنگال‌های غارت سپاه پاسداران]

بدین مفهوم که چون زنجیره تولید فولاد در بازار سرمایه به طور کامل در اختیار این قطب‌ها بود، این شرکت‌‌ها زیان وارده به بخش فولاد را به کارخانه‌ها و بخش پایین‌دستی سرازیر کرده و تمامی ضرر را متوجه آنها ساختند بی آنکه خود در این بین ضرری را متحمل شوند.

در این بین وزارت صمت در دستورالعمل دستوری خود به بخش تولید فولاد صحبت از رانت به میان آورده است اما یک تولید‌کننده فولاد در بخش پایین‌دستی به صراحت اعلام کرد که رانت و فساد در وسط یا انتهای یک زنجیره تولید، به وجود نمی‌آید بلکه در ابتدای زنجیره تولید می‌شود که این ابتدای زنجیره نیز در اختیار شرکت‌های تولیدی و خصولتی است که تماما زیر نفوذ دولت و ارگان‌های وابسته به قدرت مانند سپاه پاسداران  فعالیت می‌کنند.

بورس فاسد یکی دیگر از دلایل ورشکستگی صنعت فولاد

یکی دیگر از دلایل ورشکستگی فعالان صنعت فولاد سیستم چرخه بورس در ایران در حوزه تولید فولاد می‌باشد.

بدین مفهوم که در بورس آزاد و در یک روال منطقی قیمت‌ها با قانون پایه‌ای عرضه و تقاضا تعیین می‌شود اما در بورس ایران به دلیل دستکاری دولت قیمت‌ها دستوری تعیین می‌شود!

با توجه به اینکه مالکین عمده بورس نیز شرکت‌های دولتی و خصولتی می‌باشند در نهایت ضررکننده تام و تمام شرکت‌های فولاد بخش پایین‌دستی هستند.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)