فقر ۶۰ میلیون نفری و ریشه‌کن‌کردن ۲ هفته‌ای

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور حکومت ولایت فقیه اخیرا ادعا کرده که ظرف ۲ هفته فقر را در کشور ریشه‌کن خواهد کرد؛ وعده‌ای هزل با چه ماهیتی؟

فقر و فاقه در حکومت ولایت فقیه بیداد می‌کند بنا بر آمار رسمی ارگان‌های آماری، البته اگر بشود به آنها اتکاء کرد بیش از ۶۰ میلیون نفر از جمعیت کشور در زیر خط فقر به سر می‌برند.

اخیرا احمد جنتی رئیس مجلس خبرگان و دبیر ۳۰ ساله شورای نگهبان حکومت ولایت فقیه که اصلی‌ترین وظیفه‌اش، حذف رقیبان جناح خامنه‌ای از گردونه قدرت می‌باشد اعلام داشت که در حکومت ایران آدم‌های گرسنه‌ای هستند که نمی‌توانند برای پر کردن شکم‌شان نان پیدا کنند.

فقر و معجزه!!

جنتی افزود اگر بشود شکم گرسنه‌ها را سیر کرد معجزه است! عباس عبدی از مهره‌‌های جناح مغلوب حاکمیت در کنایه به احمد جنتی نوشته است که معجزه بزرگ‌تر گرسنه‌کردن بود که اجرا شد!

جنتی سپس از ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور حکومت ولایت فقیه خواست تا تمهیدی در این مورد اندیشیده و در این روزهای آخر سال کاری کند که گرسنگان «بی‌نان و برنج» نمانند.

این دستورالعمل! احمد جنتی ابراهیم رئیسی را بر آن داشت تا در یک موضع‌گیری به سختی احمقانه و مبتذل مدعی شود که ظرف ۲ هفته باید فقر مطلق در کشور برچیده شود!

سخن گفتن پیرامون اظهارات جنتی و در ادامه دستور رئیسی اگر چه بسیار دوایی از درد گرسنگی و فقر مردم ایران دوا نمی‌کند اما نمی‌توان بر این مهم چشم پوشید که کسانی که در طی بیش از ۴۳ سال گذشته در صدر امور در ایران بودند و بانیان اصلی وضع موجود و فقر موجود می‌باشد به ناگاه یاد آن می‌افتند که برخی از مردم آنقدر فقیر هستند که حتی نان و برنج نمی‌توانند برای سفره‌شان فراهم کنند. [فقردر ایران؛ جمعیت ایران چگونه فقیرتر شده است؟]

نقش خودت چیست؟

روزنامه «همدلی» در روز ۱۸ اسفند احمد جنتی را در مورد سخنانش مورد حمله قرار داد و نوشت ضمن این که می‌توان سخنان جنتی را از سر سادگی نادیده گرفت اما در همین حال باید پرسید که نقش خودت در این ماجرا چیست؟ کدام رکن نظام مقصر این وضعیت است؟ جز اینکه مجموعه مسئولان با هر نام و عنوانی باید پاسخگوی این وضعیت باشند.

«همدلی» در مطلبی تحت عنوان چه کسی پاسخگوی گرسنگان است؟ می‌نویسد جنتی که… اکنون به مدت ۴ دهه است که از قدرت و نفوذ بی‌مانندی در تایید صلاحیت افراد حاضر در عالی‌ترین سطوح تصویب قوانین و… برخوردار است، چه نقشی برای خود در موضوع فقر مردم ایران قائل است؟ و چه اندازه از بار این سرزنش را بر  عهده می‌گیرد؟

فقیرترین مردم در ثروتمندترین کشور

«همدلی» همچنین بر روی نکته دیگری انگشت می‌گذارد که بخش اصلی در معضل فقر در ایران می‌باشد، همدلی این سوال را بر روی میز می‌گذارد که بالاخره کجا و کدام قسمت از ارکان حکومت ولایت فقیه داراس اشکال و عیوب اساسی بوده‌اند که در کشوری چنین ثروتمند اکنون نمی‌توانیم شکم‌های گرسنه را سیر کنیم؟

جهان‌صنعت یک روزنامه دیگر حکومت در همین روز نوشته است آقایان با وعده‌های اقتصادی و حل مشکلات معیشتی رای گرفته و بر مسند می‌نشینند و دست آخر هم تغییری در اوضاع و احوال بد مردم ایجاد نمی‌شود!

جهان صنعت می‌افزاید بالاخره اینکه مشکلات آن قدر زیاد شده است که دغدغه مسئولان باید سیرکردن شکم مردم باشد کم چیزی نیست.

چند حقیقت پیرامون وضع موجود

اما در ورای این اظهارات و دعاوی چند حقیقت عریان خود را بروز می‌دهند:

اول آنکه در حکومت ولایت فقیه که از روز نخست به تزویر حکومت «مستضعفین» نامیده می‌شد بسیاری هستند که حتی نمی‌توانند برای سفره‌شان غذای ساده  و اندکی در حد نان و برنج فراهم سازند.

دوم آنکه در این بین نمی‌‌توان انگشت اشاره اتهام را به سوی فرد خاصی گرفت به عبارت دیگر از خامنه‌ای ولی فقیه حکومت در راس نظام و همه ارکان کشور شامل مجریه، مقننه و قضائیه در به وجود آمدن وضعیت اسفناک فقر در کشور همگی شریک جرم هستند.

سوم آنکه درمان کردن درد فقر در دو هفته تنها به سخره گرفتن موضوعی بس دردناک است  که بر دردهای مردم ایران می‌افزاید.

و چهارم آنکه به نظر می‌رسد و تجربه بیش از ۴۰ ساله حکومت ولایت فقیه نشان می‌دهد که تا این سیستم حکومت بر سر کار است شعار حل مشکل و معضل فقر، فقط در حد یک شوخی است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)