افراد ترنس در اوکراین می‌گویند که از تلاش برای فرار از نیروهای روسی می‌ترسند چرا که نگرانند مأموران مانع خروج آن‌ها از کشور شوند.

بن هانت، گزارشگر VICE World News با چند فرد ترنس گفت‌وگو کرده است که در حال حاضر در اوکراین زمین‌گیر شده‌اند. این افراد به دلیل عدم تطابق مدارک شناسایی خود با جنسیت‌شان، نه تنها نمی‌توانند در خود کشور بدون به خطر افتادن جان‌شان سفر کنند، بلکه اگر موفق شوند به سختی خود را به مرزها برسانند، به دلایل مختلف، دوباره به داخل کشور برگشت داده می‌شوند.

دو زن ترنس اوکراینی گفتند که نمی توانند اوکراین را ترک کنند یا حتی با خیال راحت در خود اوکراین جابجا شوند زیرا تمام اسناد شناسایی آنها «مرد» است و به «نام‌های مردانه قدیمی» آن‌ها اشاره می‌کند.

یکی از زنان ترنس گفته از اینکه در تلاش برای خروج از اوکراین جلویش را بگیرند و مجبورش کنند که «به عنوان یک مرد» به ارتش بپیوندد، «وحشت‌زده» است. در چند هفته اخیر، مقامات از خارج شدن مردان ۱۸ تا ۶۰ ساله از اوکراین جلوگیری می‌کنند. یکی دیگر از زنان ترنس اوکراینی به بن هانت گفته است که می‌ترسد اگر محل اقامت خود را ترک کند، مورد حملات ترنس‌ستیزانه قرار بگیرد. او تنها فردی است که در محله باقی مانده است.

یک مرد ترنس که بیش از شش سال از شروع ترنزیشن و زندگی‌اش در اوکراین می‌گذرد، اوراق شناسایی‌ای دارد که او را «زن» نشان می‌دهد. او به VICE World News در مورد ترس‌هایش از خروج از خانه و تلاش برای خروج از اوکراین گفت. در جریان تماس تلفنی [حین انجام این مصاحبه]، صدای جیغ و انفجار خارج از محل اقامتش به گوش می‌رسید، اما او به دلیل مدارک شناسایی‌اش هنوز از رفتن خودداری می‌کرد.

یک فرد نان‌باینری [با جنسیت غیردوگانه] اوکراینی ترس‌های خود را از خروج از اوکراین و رفتن به «مکان‌هایی مانند لهستان یا مجارستان» را چنین توضیح داد که هویت‌ش «مورد تمسخر» قرار می‌گیرد و به رسمیت شناخته نمی‌شود. او افزود: «من باید بین کشور خودم- که یاد گرفته‌ام با شرایطش‌ چطور زندگی کنم- یا یک کشور خارجی- که حتی بیشتر از حالا به حاشیه رانده خواهم شد و در خطر خواهم بود- یکی را انتخاب کنم.»

در پی حمله ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به اوکراین بحران انسانی در حال رخ دادن است. کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد تأیید کرد که در حال حاضر، از روز پنجشنبه، ۵۲۰ هزار پناهنده از اوکراین وارد کشورهای همسایه شده‌اند و هشدار داده‌اند «این رقم در هر ساعت به شکل تصاعدی در حال افزایش است.» با این حال، افراد ترنس قادر به خروج یا حرکت در خود اوکراین نیستند. هویت افراد ترنس در اوکراین توسط قانون به رسمیت شناخته می‌شود اما گروه‌های مدافع حقوق بشر این روند را «توهین‌آمیز» خوانده‌اند، چرا که «حق حریم خصوصی و تمامیت فیزیکی را نقض می‌کند.»

زی فاملو یک زن ترنس ۳۱ ساله اهل کییف است. او یک موسیقی‌دان است که در تلویزیون هم ظاهر شده است. فاملو گفت که نمی‌تواند کشور را ترک کند و زندگی‌اش در خطر است. او در حالی با گزارشگر حرف زده که در تاریکی نشسته و چاقوی «بسیار تیزی» در دست دارد. حالا فقط اوست که در محله‌اش مانده و از این‌که کسی پشت درخانه‌اش در کمین باشد می‌ترسد.

او روایت خود را چنین بیان می‌کند: «مانند صدها نفر از افراد ترنس در اوکراین، من یک زن هستم اما اوراق شناسایی و گذرنامه من «مرد» است و این یعنی «جنگ در جنگ». افراد ترنس از قبل هم برای زندگی‌شان در حال جنگ بوده‌اند. صدها نفر از ما به این شکل گیر کرده‌ایم و با مشقت زندگی می‌کنیم. ما به تلاش افرادی خارج از کشور نیاز داریم. به کمک مردمی نیاز داریم که از سیاست‌مداران و موسسات خیریه خود بخواهند که به ما کمک کنند.»

فاملو در پاسخ به این سوال که چرا قبلاً اوراق شناسایی‌اش را تغییر نداده است، گفت که این روند در اوکراین «تحقیرآمیز» است و او افرادی را دیده است که «مجبور شده‌‌اند ماه‌ها در انستیتوهای روان‌شناسی بستری شوند تا از طریق آزمایش‌های روانی و جسمی جنسیت‌شان اثبات شود. ما گذرنامه‌های خود را همان‌طور نگه‌ داشتیم… چون نمی‌خواستیم وارد چنین پروسه‌ای شویم. این‌جا برای افراد ترنس جهنم است. من باید زودتر می‌رفتم اما منتظر اوراق اضطراری جنسیت بودم که پزشکان ناگهان گفتند نه. من در حال حاضر کاملا تنها هستم. همه در همسایگی من رفته‌اند. وضعیت خطرناکی است، اما من سعی می‌کنم خوش‌بین بمانم. من مردمی را دیده‌ام که از ترس جان‌شان فرار می‌کنند و سر هم فریاد می‌کشند که همه‌چیز را بگذارند و فقط جان‌شان را نجات دهند. اما من مجبورم همین جایی که هستم بمانم. این تنها گزینه من در حال حاضر است. حتی در روزهای عادی قبل از جنگ هم، زندگی در اوکراین برای من به عنوان یک فرد ترنس خطرناک بود اما این روزها، زندگی غیرممکن شده است… وقتی گذرنامه‌ام را ببینند، شناسه «مرد» را خواهند دید، نامی که هنگام تولدم به من داده‌اند را خواهند دید و مرا مردی در لباس زنانه می‌خوانند و به من حمله می‌کنند. امروز حتی بیشتر از قبل از بودن در اوکراین می‌ترسم چون هر کسی اسلحه دارد. حالا مهاجمان بهانه‌ای برای اجرای نفرت و خشونت خود دارند. مردم می‌دانند من کجا زندگی می‌کنم. هر صدایی از بیرون برای من ترسناک است. افراد ترنس امروز احساس می‌کنند فراموش شده‌اند، از آن‌ها غفلت شده و به حال خود رها شده‌اند. ما در واقع امروز نامرئی هستیم. ما به سازمان ملل نیاز داریم، به سازمان‌های حقوق بشر نیاز داریم. به افرادی نیاز داریم که به ما کمک کنند تا مورد توجه قرار بگیریم.»

به افرادی که از اوکراین فرار می‌کنند گفته شده است که چند کشور همسایه آن‌ها را بدون هیچ اوراق شناسایی‌ای خواهند پذیرفت، با این حال سفر در اوکراین برای رسیدن به مرزها ممکن است به متوقف شدن در پاسگاه‌های بازرسی توسط پلیس یا ارتش، صف‌بندی در کنار سایر مردم، و تقسیم شدن به گروه‌های «مرد و زن» برای اولویت‌بندی ایمنی و سفر منجر شود.

افراد ترنس در اوکراین به VICE World News گفته‌اند که زندگی آن‌ها پیش از جنگ «ارزش زنده بودن» نداشت و وضعیت کنونی تنها شرایط را برای آن‌ها بدتر کرده است.

رابرت، ۳۱ ساله، یک مرد ترنس است که در خارکف اوکراین زندگی می‌کرده است. سال‌ها مصرف تستوسترون باعث شده است که رابرت «شبیه هر مرد دیگری به نظر برسد»، اما مدارک شناسایی او هنوز هم می‌گوید که او «زن» است و از نام تولد خود استفاده می‌کند.

او اوایل این هفته به VICE World News گفت: «من برای جانم خیلی می‌ترسم. بسیاری از مردم به من پیشنهاد داده‌اند که به محض رسیدن به کشورهای مختلف می‌توانند به من کمک کنند، اما من نمی‌توانم به این شکل در اوکراین جابجا شوم. من نمی‌توانم کار کنم، نمی‌توانم حساب بانکی داشته باشم، نمی‌توانم گواهینامه رانندگی داشته باشم. نمی‌توانم در دانشگاه ادامه تحصیل بدهم چون دانشگاه نمی‌تواند مدارکم را تایید کند. من فقط موهای مردم را کوتاه می‌کردم، دستشویی‌ها و آپارتمان‌ها را تمیز می‌کردم تا بتوانم خودم را سیر کنم. این یعنی فقط وجود داشتن، نه زندگی کردن.»

رابرت هم اکنون توسط کمپین‌گر ال.جی.بی.تی.+، رین داو حمایت می‌شود که به تازگی یک گروه و صندوق برای کمک مستقیم به «افراد ال.جی.بی.تی.+، افراد دارای معلولیت و خانواده‌ها» که در اوکراین گیر افتاده‌اند، ایجاد کرده است. این گروه تاکنون از «بیش از ۷۰۰ نفر» برای خارج شدن از اوکراین حمایت کرده است و بسیاری از این افراد از خانواده ال.جی.بی.تی.+ هستند. آن‌ها به افراد ترنس توصیه می‌کنند که قبل از مواجهه با مأموران مرزی اوکراین، مدارک شناسایی خود را در بطری آب یا جوراب‌شان پنهان کنند تا مورد تبعیض و خشونت قرار نگیرند.

رین داو به VICE World News گفته است که برخی از افراد ترنسی از لب مرز برگشت داده شده‌اند. حتی مردان ترنس تحریک می‌شوند که «اگر واقعا مرد هستند» برای کشورشان بجنگند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)