تحریم‌ها فقط روی کاغذ برداشته می‌شوند

با وجود اینکه در ادامه دور هشتم مذاکرات اتمی وین کشورهای مختلف در این مذاکرات در روزهای اخیر موضع‌گیری‌های خوش‌بینانه‌ای کرده‌‌اند اما برخی از مهره‌های حکومت ایران اعلام داشته‌اند که خبری از لغو تحریم‌‌ها نیست و  غربی‌ها فقط روی کاغذ می‌خواهند تحریم‌ها را بردارند.

در ۶ اسفند ۱۴۰۰ یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که مذاکره‌کنندگان در هفته‌های اخیر پیشرفت قابل توجهی در این زمینه داشته‌‌اند اما مسائل بسیار دشواری هنوز در این مذاکرات باقی مانده که باید بر سر آنها توافق صورت بگیرد.

پیش از آن نیز چند مقام ارشد آمریکایی از جمله جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید و ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام داشته بودند که در مذاکرات وین یا بر سر همه چیز توافق می‌گیرد یا بر سر هیچ چیز. [مذاکرات وین؛ توافق بر سر همه چیز یا هیچ چیز!]

ناامیدی بر سر لغو تحریم‌ها در درون حکومت ایران

اما بر خلاف موضع‌گیری‌های رسانه‌ای کشورهای مختلف در مذاکرات وین، اخبار منتشرشده در رسانه‌های حکومت ایران از آن حکایت دارد که طرف ایرانی زیاد به آینده مذاکرات خوشبین نیست.

آخوند نبویان عضو کمیسون اصل ۹۰ مجلس حکومت ایران پیرامون بدبینی در مورد لغو تحریم‌های هسته‌ای حکومت ایران اعلام کرد فقط روی کاغذ می‌خواهند تحریم‌ها را برداند و خبری از لغو تحریم‌ها نیست.

تنها تحریم‌های ۲۰ نفر را برمی‌دارند

نبویان همچنین افزود آقایان (آمریکا) گفته‌اند تنها تحریم ۲۰ نفر را برمی‌دارند.

وی ادامه داد مشکلات زیادی در این توافق وجود دارد که ما باید به هوش باشیم به طور مثال درباره لغو تحریم‌های آیسا و کاتسا مطلقا تعهد نداده‌اند و در لیست (sdn) که لیست تحریم ۲۰۰ نفر مد نظر بود به ۹۸۰ مورد رسید اما اکنون آقایان گفته‌اند که تنها تحریم ۲۰ نفر را برمی‌دارند و بر روی همین موضوع توافق می‌کنند.

وی همچنین نگرانی خود را اینگونه بروز داد که درباره کانورشن؛ یعنی تبدیل ارز تعهد نداده‌اند که انجام می‌شود به عبارت دیگر وقتی نفت می‌فروشیم معلوم نیست که درآمد ارزی آن را بتوانیم به دست بیاوریم و در بحث تحریم‌ها آمریکایی‌ها مطلقا تعهد نداده‌اند که از برجام خارج نشوند.

نگرانی‌ها در درون حکومت ایران تنها محدود به اظهارات نبویان نیست، دیگر عضو مجلس حکومت ایران؛ مرتضی محمودوند، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران نیز در روز شنبه ۷ اسفند اعلام داشت که اخبار خوبی از مذاکرات وین منعکس نمی‌شود.

وی هشدار داد که در صورتی که رعایت منافع حکومت ایران در مذاکرات نشود مجلس حکومت به موضوع مذاکرات وین ورود خواهد کرد.

تشکیل جلسه شورای عالی امنیت ملی

تیم مذاکره‌کننده حکومت ایران و در راس آن علی باقری کنی در روز چهارشنبه ۴ اسفند برای برخی رایزنی‌ها از وین به تهران برگشتند.

نگرانی‌ها در میان اعضای مجلس حکومت ایران در حالی ابراز می‌شود که شورای عالی امنیت ملی حکومت ایران به ریاست علی شمخانی با حضور قالیباف، رئیس مجلس حکومت ایران و امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران و تیم مذاکره‌کننده حکومت ایران در وین تشکیل جلسه داد.

علی باقری کنی و تیمش قرار است بعد از جلسه شورای عالی امنیت ملی حکومت ایران شامگاه یکشنبه ۸ اسفند راهی وین شوند.

همچنین قرار است امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه حکومت ایران در روز دوشنبه ۹ اسفند در یک نشست غیرعلنی در مجلس حکومت به پرسش‌های اعضای مجلس در خصوص روند مذاکرات پاسخ دهد.

بلاتکلیفی متن توافق اتمی در وین

در همین حال واشنگتن‌پست در روز ۶ اسفند طی گزارشی اعلام کرد که متن توافق اتمی پیشنهادی که توسط اتحادیه اروپا بین کشورهای مذاکره‌کننده توزیع شده، در بین حکومت ایران و قدرت‌های جهانی در وین در حالت بلاتکلیفی قرار دارد.

این گزارش افزود حالا حکومت ایران می‌داند چه چیزهایی را می‌تواند به دست آورد و چه چیزهایی را از دست بدهد.

ادعاهای مقامات حکومت ایران درباره غنی‌سازی و دعاوی آژانس

در همین حال سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه حکومت ایران روز یکشنبه ۸ اسفند اعلام کرد پرونده ادعاهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد برنامه هسته‌ای حکومت ایران باید بسته شود.

محمد اسلامی؛ رئیس سازمان انرژی اتمی حکومت ایران نیز در گرماگرم تعیین تکلیف مذاکرات وین اعلام کرد که حتی با لغو تحریم‌ها غنی‌سازی ۲۰ درصدی در برنامه اتمی حکومت ایران ادامه پیدا خواهد کرد.

وی که در روز ۶ اسفند سخن می‌گفت افزود غنی‌سازی برقرار است و با سقف حداکثری ۶۰ درصد دنبال می‌شود با لغو تحریم‌ها هم غنی‌سازی ۲۰ درصدی و هم ۵ درصدی ادامه پیدا می‌کند و توانمندی در غنی‌سازی به نحوی است که هر تصمیمی که نظام بگیرد قابل اجراست.

اسلامی افزود فعال‌سازی چرخه سوخت و گسترش معادن برای تولید کیک زرد در دستور کار قرار گرفته و ظرفیت ۱۴۰ تن امروزی باید ۱۰ برابر شود.

با تفاسیری که گذشت به نظر می‌رسد چند روز آینده در مذاکرات وین شاهد اخبار و وقایع زیادی باشد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)