۱۵فوریه مصادف با ۲۸بهمن ماه به‌عنوان روز جهانی کودکان مبتلا به سرطان نام‌گذاری شده است. هدف از نام‌گذاری این روز آگاه‌سازی مبتلایان، خانواده‌ها و اطرافیان و حمایت از کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌های آن‌هاست.

صحبت از این بیماری می‌تواند برای کودکانی که به بیماری‌های دیگری دچار هستند و خانواده‌ها و اطرافیان آن‌ها هم مفید باشد.

برای اکثر کودکان مبتلا به سرطان، زندگی به‌طور چشم‌گیری تغییر می‌کند. انجام آزمایشات و ویزیت‌های مداوم توسط پزشکان و کادر درمان به بخشی از زندگی روزمره کودک تبدیل می‌شود و این شرایط جدید ممکن است تاثیرات متفاوتی بر احساسات کودک نیز بگذارد. هرچند که سن، سطح شرایط و شخصیت کودک در واکنش او به این تغییر ممکن است متفاوت باشد٬اما با این حال، اکثر کودکان در مرحله‌ای از بیماری خود٬ترکیبی از احساس اضطراب، ترس، عصبانیت یا ناراحتی را تجربه می‌کنند.

در این شرایط بسیار مهم است که در وهله اول کودک بتواند با احساسات خود مواجه شود وآن‌ها را بپذیرد و بداند توسط افراد امن حمایت و درک می‌شود و می‌تواند به آنها اعتماد کند.

درک نیازهای خاص کودک، حفظ روال‌های عادی و ایجاد آرامش و عشق برای کمک به حمایت از تاب‌آوری کودک توسط اطرافیان و به ویژه افراد امن کودک می‌تواند بسیار موثر باشد.

با وجود این، کودکان می‌توانند در طول بیماری‌ انعطاف‌پذیری شگفت‌آوری را از خود نشان دهند.

کتاب روزهای سرطان من نوشته کورتنی فیلیجنزی و تصویرگری نیکول تجل که مناسب کودکان سنی بالای هفت سال است به احساسات متفاوتی که یک کودک در زمان تشخیص سرطان ممکن است تجربه کند می‌پردازد.

روبان طلایی که نشان از امید و مقاومت است به عنوان نماد این روز انتخاب شده است.

کمپین#throughyourhands2022 نیز به‌منظور افزایش آگاهی درباره روز جهانی سرطان کودک راه اندازی شده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)