و هنوز مرده‌ی تو
بسیاری را می‌ترساند…

بکتاش آبتین (۱۴۰۰_۱۳۵۳)

طرح از پیمان سلطانی

*************

نیروهای سرکوبگر امنیتی و لباس شخصی، امروز پنجشنبه ۲۸ بهمن ماه، با یورش به محل برگزاری مراسم چهلمین روز قتل حکومتی #بکتاش_آبتین، تعدادی از حاضران را بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل کرده‌اند.

گفته می‌شود، دست‌کم ۲۰ خودروی حامل نیروهای امنیتی به محل برگزاری مراسم حمله کرده اند . شاهدان عینی می‌گویند؛ این اتفاق یک ساعت پس از آغاز مراسم روی داده و نیروهای سرکوبگر با برهم زدن تجمع، خواستار پایان مراسم شده‌اند.

جمعیت شعار می دهند :
مرگ برظالمان
درود بر آبتین

 

مراسم چهلم شاعر بکتاش ابتین در ساعت مقرر در صحن امامزاده عبدالله شروع شد.

تعدادی از حضار بر روی صندلی‌ نشسته و برخی دیگر ایستاده بودند. حضار در سکوت به روضه‌خوانی و مداحی گوش فرادادند که از ساعات معمول در این مراسم بیشتر به طول انجامید. در همین حین پوستر شاعر در بین حضار توزیع شد

پس از سکوت مداح، تعدادی از حضار شعار دادند:
درود بر آبتین، مرگ بر ظالمین

ناگهان جمعیت قابل‌توجهی لباس شخصی به طرف شعاردهندگان یورش بردند و از میان جمعیت یک نفر را بردند، مردم به دنبالشان می‌دویدند تا از بردن آن جوان جلوگیری کنند.
نیروی انتظامی هم مداخله کرد و یکی از ایشان با خشونت فریاد می‌کشید جمع کنید بروید.

لباس‌شخصی‌ها و نیروی انتظامی از پخش پوسترها و شعار ساده‌ی درود بر آبتین و مرگ بر ظالمین بیش از اندازه به خشم آمده بودند یا این‌گونه تظاهر می‌کردند تا حمله‌ی خود را به طرف عزاداران توجیه کنند.

چندین زن به شدت به این وضعیت اعتراض کردند و ظاهرا به اصرار خانواده‌ی شاعر اجازه دادند مراسم ادامه پیدا کند ولی حمله‌ی گهگاه همان‌طور ادامه داشت.

یک زن روی مزار شاعر از هوش رفت که به گفته‌ی اطرافیان همسر یکی از کسانی بود که توسط لباس‌شخصی‌ها ربوده شد.

در حین مراسم نیروهای لباس شخصی حالت آرایش ضد شورش به خود گرفته بودند و به صورت یک دیوار در یک طرف حیاط امامزاده حائل شده بودند، این رفتار به شدت تهدید آمیز بود به طوری که حضار احساس ناامنی کردند و گروه گروه پراکنده شدند در حالی که هنوز تعدادی در سر مزار شاعر حضور داشتند.

بسی جای تاسف است که نیروی انتظامی به جای سکوت و فراهم آوردن فضای مناسب برای عزاداری دست در دست لباس شخصی‌ها در بر هم زدن مراسم نقش داشتند.

ارسالی از یک شاهد عینی

@etehad_bazn

 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)