مذاکرات وین؛ زمان تقریبا تمام شده است

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا در روز دوشنبه ۲۵ بهمن اعلام کرد که مذاکرات وین در مرحله نهایی است.

در روزهای اخیر اظهارات پیرامون مذاکرات وین فارغ از تناقض نیستند، هر طرف بنا بر فراخور منافع خویش برخی اخبار را رسانه‌ای می‌کند.

پوشیده نیست که در این بین برخی اخبار نیز به رسانه‌ها درز پیدا نمی‌کند و در پشت درهای بسته مذاکرات پنهان باقی می‌ماند.

زمان در مذاکرات وین رو به پایان است

اما آنچه اکثر طرف‌های درگیر در مذاکرات بر روی آن اتفاق نظر نسبی دارند این است که زمان برای احیای برجام رو به پایان است.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بریفینگ مطبوعاتی خود در روز دوشنبه ۲۵ بهمن اعلام کرد که ما در مرحله نهایی مذاکراتی هستیم که با هر معیاری یک مذاکره پیچیده با طرف‌ حساب‌های کلیدی است.

پرایس افزود واقعیت این است که این بازه زمانی نهایی و تعیین‌کننده است که در آن ما در موقعیتی قرار خواهیم گرفت که تعیین تکلیف کنیم که آیا بازگشت متقابل به پیروی از برجام ۲۰۱۵ همچنان امکان‌پذیر است یا خیر.

وی با اشاره به اینکه شرکای اروپایی و همچنین روسیه و چین به فوریت به دنبال دستیابی به یک تفاهم هستند افزود ولی زمان تقریبا تمام شده است.

پرایس ادامه داد ما بارها به شفافیت گفته‌ایم که با سرعت کنونی پیشرفت برنامه‌ هسته‌ای حکومت ایران زمان کمی برای توافق باقی مانده است.

پیشرفت مذاکرات وین برای نجات توافق اتمی مشکل‌تر می‌شود

در همین حال خبرگزاری رویترز در روز ۲۴ بهمن به نقل از علی شمخانی دبیر عالی شورای امینت ملی حکومت ایران اعلام کرد که پیشرفت مذاکرات برای نجات توافق اتمی هر روز مشکل‌تر می‌شود.

شمخانی در توئیتی اعلام کرد کار پیشرفت مذاکره‌کنندگان ایرانی هر لحظه سخت‌تر می‌شود در حالی که کشورهای غربی وانمود به طرح ابتکار عمل‌هایی می‌کنند که به تعهداتشان عمل نکنند.

در همین بین خبرنگار خبرگزاری حکومتی ایرنا از وین در روز ۲۴ بهمن در گزارشی ادعا کرد که آمریکا مذاکرات وین را به بن‌بست کشانده است.

این خبرگزاری مدعی شد که آمریکا مذاکرات را به بن‌بست رسانده و حاضر به تصمیم‌گیری سیاسی نیست پافشاری واشنگتن بر خواسته‌های قدیمی منطبق بر رویکرد تیم سابق حکومت ایران و مسیر خسارت محض و عامل بن‌بست است.

خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه حکومت ایران نیز در روز  ۲۵ بهمن با اشاره به جریان مذاکرات اعلام کرد تحولات در وین به نقطه‌ای رسیده‌ که سختی دارد منتظر تصمیم سیاسی از سوی واشنگتن هستیم.

این در حالی است که ند پرایس در همین زمینه اظهار داشت در زمینه پیشرفت ممکن در مذاکرات وین کمی محتاط‌تر خواهیم بود.

فشارها بر بایدن همزمان با بن‌بست در مذاکرات وین

در همین حال واشنگتن اگزمینر نیز در روز ۲۴ بهمن گزارش داد که با کوچک‌تر پنجره توافق، دمکرات‌ها در رابطه با ایران به روی بایدن فشار می‌آورند.

اگزمینر افزود در حالی که مذاکرات برای بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران ادامه دارد کنگره تلاش‌های رئیس‌جمهور بایدن برای دستیابی به توافق با حکومت ایران را بررسی دقیق می‌کند که برخی معتقدند برای مهار فعالیت‌های شرورانه حکومت ایران نیاز به مفادی دارد.

هیل نشریه کنگره آمریکا نیز در روز ۲۴ بهمن اعلام کرد هر گونه توافق جدیدی به قانونگذاران جمهوری‌خواه اجازه می‌دهد تا برای رد رسمی توافق رای‌گیری کنند.

برای رسیدن به یک توافق خوب عجله داریم

در این میان اما حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه حکومت ایران در روز دوشنبه ۲۵ بهمن با اشاره به مذاکرات وین اعلام کرد برای حکومت ایران امروز در وین توافق حاصل شود و تحریم‌ها لغو شود بهتر است از اینکه فردا این اتفاق رخ دهد لذا ما برای رسیدن به یک توافق خوب عجله داریم. [آیا در مذاکرات وین چشم انداز توافقی وجود دارد؟]

امیرعبداللهیان علاوه بر این افزود رسیدن به یک توافق خوب را در دسترس می‌دانیم طرف‌های غربی باید بازی متن و زمان را کنار بگذارند.

این در حالی است که یک منبع نزدیک به مذاکرات وین اخیرا اعلام کرده است که موضوعات مهم حل‌نشده زیادی همچنان روی میز است و اصرار حکومت ایران بر خواسته‌های غیرواقع‌بینانه شکست مذاکرات را اجتناب‌ناپذیر خواهد کرد.

رویترز به نقل از یک مقام ارشد حکومت ایران درباره این خواسته‌ها اعلام کرد حکومت ایران می‌خواهد حدود ۳۰۰ تحریم علیه نهادها و افرادی که مرتبط با توافق هسته‌ای نیستند، لغو شود.

برخی از ناظران سیاسی تحریم‌ها علیه خامنه‌ای ولی فقیه حکومت ایران و دفترش را جزء این خواسته‌ها دانسته‌اند.

اختلافات بر سر چگونگی بازگشت طرفین به توافق

در همین حال خبرگزاری بلومبرگ نیز از وین خبر داد در مذاکرات، اختلافات عمده بر سر چگونگی بازگشت طرفین به پایبندی به توافق باقی مانده است.

بلومبرگ درخواست حکومت ایران مبنی بر ارائه تضمین از سوی آمریکا برای خارج‌نشدن از هر گونه توافق احتمالی را یکی از مشکلات سر راه رسیدن به نتیجه در مذاکرات دانست.

با داده‌های متناقضی که در روزهای اخیر رسانه‌ای شده است و مشکلات عدیده‌ای که از آن در روند مذاکرات وین یاد می‌شود به نظر می‌رسد برای حصول یک توافق مورد قبول طرفین باید منتظر یک معجزه بود!

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)