شماری از دانشگاه‌های دولتی افغانستان از دوم فوریه با تک‌جنسیتی کردن، برای نخستین بار از زمان به قدرت رسیدن طالبان در ماه اوت ۲۰۲۱ با حضور زنان بازگشایی شدند. به این ترتیب حق گرفته شده از دانشجویان زن در این کشور به برخی از دانشجویان آن هم به صورت مشروط داده شد. به گفته وزارت تحصیلات عالی طالبان این کلاس‌ها به صورت تک‌جنسیتی برگزار می‌شوند.

پیشتر دانشگاه‌های خصوصی از ماه سپتامبر ۲۰۲۱ با حضور دانشجویان دختر البته با جدایی پسران و دختران در کلاس‌ها بازگشایی شده بودند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دانشجویان افغانستانی حداقل در سه ولایت لغمان، ننگرهار و هلمند توانستند روز چهارشنبه به مؤسسات آموزشی عالی دولتی بازگردند.

البته به گفته یکی از کارمندان دانشگاه لغمان، کلاس‌های دانشگاه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ فقط مختص زنان است و کلاس برای مردان از ساعت ۱۳ تا ۱۶ برگزار می‌شود.

یک استاد دانشگاه در این باره گفته است:‌ «فکر می‌کنم طالبان موضوع‌های شرعی و اسلامی بیشتری را در برنامه درسی بگنجاند. دختران دیگر اجازه ندارند ورزش کنند، آنها باید خود را بیشتر بپوشانند. باورم این است که آموزش طالبان به زنان اجازه نمی‌دهد که خودشان آزادانه انتخاب کنند. و این بزرگترین ترس من است. من واقعاً نگرانم.»

بر اساس برخی گزارش‌های خبری تنها شش زن که با برقع صورت‌های خود را پوشانده بودند و توسط شبه‌نظامیان طالبان محافظت می‌شدند در ساعات اولیه بازگشایی دانشگاه وارد کلاس درس شدند.

سازمان ملل متحد بازگشایی دانشگاه‌ها را در افغانستان موضوعی مهم برای این کشور ارزیابی کرده بود. پیش از به قدرت رسیدن طالبان در ماه اوت در افغانستان، زنان و مردان افغانستانی با هم تحصیل می‌کردند.

در نگاه اول شاید به‌نظر برسد که بازگشت زنان به عرصه تحصیل در دوران روی‌کار آمدن طالبان اتفاق مثبتی است اما سلب حق مسلم زنان و سپس پس دادن آن به صورت مشروط و با مقررات ناعادلانه را نمی‌توان جشن گرفت.

نباید این را فراموش کرد که حالا طالبان کلاس‌ها را تک‌جنسیتی کرده و رویکرد مذهبی و افراطی همچنان بر رویه آن‌ها حاکم است و زنان کماکان محدود و در خطر محدودیت حضورشان، شرکت در رشته‌ای مختلف و یا محدودیت در ادامه تحصیل در مقاطع متفاوت هستند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)