مذاکرات وین، لغو تحریم‌ها یا بازی بدون نتیجه؟

دولت جو بایدن تصمیم گرفته است برخی از تحریم‌ها غیرنظامی علیه برنامه هسته‌‌ای حکومت ایران را به امید بازگشت حکومت ایران به توافق برجام ۲۰۱۵ لغو کند، آیا این اقدام نتیجه مثمر ثمر برای حکومت ایران دارد؟

در حالی که پیش از این اعلام شده بود که دور هشتم مذاکرات وین در روز ۸ بهمن ۱۴۰۰ به پایان رسیده است و هیئت‌های مذاکره‌کننده برای اخذ برخی از تصمیمات سیاسی به پایتخت‌های خود برگشته‌اند اما پتر استانو سخنگوی ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روز ۱۵ بهمن اعلام کرد که ما هنوز در بحبوحه دور هشتم مذاکرات اتمی با حکومت ایران هستیم و مذاکرات هفته گذشته یک وقفه کوتاه داشته است و این مذاکرات در هفته جاری از سر گرفته خواهد شد.

به دنبال این اظهار نظر، نمایندگان کنگره آمریکا خواهان حضور رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و رئیس هیئت مذاکره‌کننده آمریکایی در جلسه استماع پیرامون برجام شدند.

در همین حال یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در روز شنبه ۱۶ بهمن خبر داد که دولت جو بایدن تصمیم گرفته است برای تسهیل مذاکرات برجام، در هفته‌های پایانی برخی از تحریم‌های هسته‌ای حکومت ایران را لغو کند.

مذاکرات وین و اظهارات متناقض با هم پیرامون لغو برخی تحریم‌های ایران

همزمان یک مقام ارشد وزارت خارجه ایالات متحده اعلام کرد لغو برخی از تحریم‌های هسته‌ای حکومت ایران نشانه دستیابی به توافق برای احیای برجام نیست!

وی افزود بدون این معافیت‌ها بررسی جزئیات فنی با اشخاص ثالث امکان‌پذیر نبوده است از این رو ایالات متحده تصمیم به لغو آنها گرفته است.

این در حالی است که مایک پمپئو وزیر پیشین خارجه ایالات متحده لغو این تحریم‌ها را نشانه استیصال دولت بایدن خواند و نماینده کنگره آمریکا مایکل مک‌کال اعلام کرد که معافیت تحریمی نشانه‌ای برای نزدیک‌شدن آمریکا به توافق با حکومت ایران است.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز متعاقب اعلام این خبر اعلام کرد تا حکومت ایران به تعهدات هسته‌ای خود در چارچوب توافق برجام ۲۰۱۵ برنگردد تحریم‌های حکومت ایران را لغو نکرده و نخواهیم کرد. [گریز اتمی حکومت ایران و چالش‌های پیش روی غرب]

پرایس افزود ما دقیقا کاری را کردیم که دولت پیشین آمریکا کرد به بیان دیگر به متحدان بین‌المللی خود این اجازه را دادیم تا به خطرات فزاینده مربوط به منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای حکومت ایران رسیدگی کنند.

مذاکرات وین و موضع حکومت ایران پیرامون لغو برخی تحریم‌های هسته‌ای

در حالی که اظهارات متناقض با هم در سوی آمریکایی پیرامون لغو برخی تحریم‌های حکومت ایران ادامه دارد علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی حکومت ایران اعلام کرد که «نمایش رفع تحریم» از سوی آمریکا اقدامی سازنده تلقی نمی‌شود.

در مقابل اما حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه حکومت ایران در واکنش به تمدید برخی معافیت‌ها هسته‌ای از سوی آمریکا اعلام کرد که در مذاکرات وین توافق‌هایی حاصل شده است.

اما وی افزود حکومت ایران همچنین به دنبال اخذ تضمین‌هایی ملموس از طرف‌های غربی است که در آینده به تعهدات‌شان پایبند باشند امری که پیش از این مقامات آمریکایی به کرات آن را رد کرده‌اند.

رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران در روز ۱۶ بهمن در آخرین سنخ از این نوع موضع‌گیری برای بار دیگر اعلام کرد که ما نمی‌توانیم رئیس جمهور بعدی آمریکا را ملزم کنیم که به تصمیمی که ما در دولت فعلی می‌گیریم، پایبند باشد.

سیعد خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه حکومت ایران نیز در واکنش به خبر لغو برخی تحریم‌ها هسته‌ای این کشور از سوی آمریکا را اقدامی ناکافی دانست و بر ضرورت لغو تمامی تحریم‌های حکومت ایران تاکید کرد امری که این نیز پیش از این بارها از سوی مقامات دولت بایدن رد شده است و عنوان شده که در صورت توافق تنها تحریم‌ها مربوط به برنامه هسته‌ای حکومت ایران لغو خواهد شد.

مذاکرات وین و موضع‌گیری نماینده روسیه در مورد لغو برخی تحریم‌های حکومت ایران

در این بین اما میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین از لغو برخی تحریم‌های آمریکا علیه حکومت ایران استقبال کرده و اعلام کرد این امر می‌تواند نشان آن باشد که مذاکرات وین به مرحله پایانی ورود کرده است.

وی لغو برخی تحریم‌های حکومت ایران را تصمیمی در مسیر درست خوانده و افزود این کار احیای توافق برجام و بازگشت ایالات متحده و حکومت ایران به تعهدات هسته‌ای را تسریع خواهد کرد.

مذاکرات وین و نامه قانونگذاران آمریکایی به بایدن

در همین حال از واشتنگتن خبر می‌رسد که شماری از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا طی نامه‌ای به رئیس‌ جمهور جو بایدن از وی خواستند تا بر روی توانایی موشکی حکومت ایران به عنوان یک تهدید جدی متمرکز شود.

جو ویلسون که نماینده اصلی حامی این نامه و همچنین رئیس کارگروه امنیت ملی در کمیته مطالعات حزب جمهوری‌خواه است؛ اعلام کرده است که دولت جو بایدن نتوانسته است راهبرد مسخصی را برای مقابله با تهدید موشکی حکومت ایران تبیین کند.

در همین حال رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در روز ۱۶ بهمن اعلام کرد که بدون تعهد و التزام تهران به تعهدات هسته‌ای خود و همکاری همه طرف‌های حاضر در مذاکرات وین، توافقی حاصل نخواهد شد.

با نگاهی گذرا به آنچه شرح آن گذشت به نظر می‌رسد اقدام مقطعی دولت بایدن در لغو برخی تحریم‌های هسته‌ای حکومت ایران پیش از آنکه گره‌گشای اقتصاد حکومت ایران باشد بیشتر به تنفس مصنوعی به یک مرده یعنی توافق برجام ۲۰۱۵ شباهت دارد.

با این وجود باید منتظر ماند و چشم به وین دوخت تا نتیجه نهایی دور هشتم مذاکرات مشخص گردد.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)