قرارداد ۳ میلیارد دلاری دولت رئیسی و سپاه پاسداران برای تولید برنج!

حکومت ولایت فقیه در ادامه حاتم‌بخشی‌ها از جیب مردم ایران، یک قرارداد ۳ میلیارد دلاری را بین دولت ابراهیم رئیسی و سپاه پاسداران منعقد کرده است، امری که باعث شگفتی و شوک ناظران شده است.

در ماه‌های اخیر خبرهای تعجب‌آور در زمینه برنج زیاد شنیده شد از جمله تهاتر نفت با برنج که معنای فروش نفت در ازای دریافت برنج است که پیش از این جمیل علیزاده، دبیر انجمن برنج کشور مورد تایید قرار داد که با هندوستان در جریان است و پیشنهاد پاکستان به حکومت ایران برای تهاتر نفت با برنج، تا آخرین خبر در این مورد که مربوط به انعقاد یک پروژه ۳ میلیارد دلاری بین دولت ابراهیم رئیسی و سپاه پاسداران برای تولید برنج!

فقدان تناسب و کارآیی سپاه پاسداران با تولید برنج

از تمسخر و ابتذال خوابیده در این موضوع که بگذریم که یک ارگان نظامی چه تناسب و رابطه‌ای با تولید برنج و کشاورزی دارد اما در حاکمیت بی‌قانونی ولایت فقیه، این چندان دور از انتظار نمی‌نماید.

اخیرا وزیر کشاورزی دولت ابراهیم رئیسی با اشاره به ورود «قرارگاه عمرانی خاتم‌الانبیاء» سپاه پاسداران به حوزه تولید برنج اعلام کرد که دولت رئیسی با این قرارگاه سپاه پاسداران قراردادی را امضاء کرده است و در طی مدت یک بازه زمانی پنج ساله قرار است از محل تهاتر نفت سه میلیارد دلار برای این کار اختصاص یابد.

این خبر تعجب دبیر انجمن برنج ایران را برانگیخته و وی اعلام کرده است که از خبر تخصیص ۷۰۰ میلیارد تومان (برای شروع کار) برای پروژه «خودکفائی» برنج شوکه شده است.

پیش از این عرصه‌هایی دیگر مورد تهاجم و دست‌اندازی سپاه پاسداران در اقتصاد ایران قرار گرفته است که لیست تنها سیاهه‌ی آنها از حوصله این مقال خارج است از جمله می‌توان به بحث سدسازی‌های بی‌رویه سپاه پاسداران طی دهه‌های مختلف اشاره کرد که محیط زیست سرزمین ایران را دچار تخریب و آسیب‌های مختلف زیست‌محیطی کرد.

اختصاص ۷۰۰ میلیارد تومان به سپاه پاسداران برای شروع پروژه برنج

وزیر کشاورزی دولت رئیسی، ساداتی‌نژاد افزون بر این اعلام کرد که در حال حاضر ۷۰۰ میلیارد تومان برای پروژه مزبور اختصاص یافته است و مقرر شده است حکومت ایران با همکاری سپاه پاسداران در امر تولید برنج به «خودکفائی» برسد.

شایان ذکر است در حال حاضر حکومت ایران سالیانه حدود یک میلیون تن برنج از کشورهای دیگر وارد می‌کند.

این سنگ بزرگی است که دولت احمدی‌نژاد نیز بحث برداشتن آن را کرد اما در نهایت امر، نتیجه چیزی جز اعلام شکست طرح مزبور نبود البته در این میان آنچه از بین رفت یا به عبارتی بهتر، به جیب سپاه پاسداران رفت سرمایه ملی و بخشی از ثروت‌های مردم ایران بود.

هر چند به فاصله سه روز از اظهارات وزیر کشاورزی دولت رئیسی، قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه پاسداران با انتشار بیانیه‌ای این موضوع را رد کرد اما به نظر می‌رسد مسئله فرای یک تکذیب صوری توسط سپاه پاسداران است در جایی که پای رقم هنگفتی ارز و سود در میان است.

ورود سپاه پاسداران به عرصه‌های مختلف و پایان کار

به نظر می‌رسد در دوران پایانی حکومت ولایت فقیه سپاه پاسداران عهده‌دار موضوعات مختلف نظامی، اقتصادی، اجتماعی، فن‌آوری و… شده است که تمامی این موضوعات علاوه بر درآمدزایی که سپاه پاسداران جداگانه برای خود دارد، ردیف‌های بودجه متنابهی را از دولت منصوب خامنه‌ای و به عبارت دقیق‌تر اگر بخواهیم بگوییم از ثروت‌ها و بودجه مردم ایران دریافت می‌کند تا بیشتر و بیشتر در امر حفظ و حراست از نظام ولایت فقیه برآید.

اما حکومت ولایت فقیه از این واقعیت غافل است که در لابلای این تفرق موضوعات محوله به سپاه پاسداران وظیفه ماهوی خود را از دست می‌دهد و در روزهای سخت آتی، حکومت ولایت فقیه چه بسا خود را تنها بیاید و سرمداران سپاه پاسداران را در غلطیده در ورطه رانت و فساد و ثروت‌اندوزی دریابد.

رشد چشمگیر بودجه سپاه پاسداران در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱

شایان ذکر است بودجه سپاه پاسداران در ردیف‌های بودجه سال ۱۴۰۱ به نسبت سال جاری نزدیک به ۲.۵ برابر شده است. [ابراهیم رئیسی در بودجه ۱۴۰۱ سهم سپاه پاسداران را چند برابر کرد؟]

دولت رئیسی مانند و البته بیشتر از دولت احمدی‌نژاد به تقسیم غنائم و ثروت‌های مردم ایران با سپاه پاسداران می‌پردازد چنانکه چندماهه‌ی عمر دولت رئیسی به این مهم گواهی می‌دهد.

به عبارت دیگر ورود دادن سپاه پاسداران به این عرصه‌ها شاید در وهله اول به منظور فربه‌سازی این ارگان و تسلط بیشتر بر اقتصاد کشور صورت می‌گیرد اما همین ورود، زمینه‌ای برای فساد سیستماتیک و نهادینه در سپاه پاسداران و حکومت ولایت فقیه می‌شود که قطعا روزی مردم ایران آن را چالش خواهند کشید.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)