پایان هشتمین دور مذاکرات وین و نتایج آن

هشتمین دور مذاکرات وین در حالی پایان یافت که مانند هفته‌های اخیر تناقضات بسیاری پیرامون آن تنیده شده است.

هشتمین دور مذاکرات وین که از ۶ دی ماه شروع شده بود چند روز به مناسبت سال نو میلادی موقتا تعطیل شد و پس از تعطیلات مجددا ادامه یافت تا اینکه در روز جمعه  ۸ بهمن ۱۴۰۰ اعلام شد که این مذاکرات در دور هشتم به پایان رسیده است.

شقه در تیم رابرت مالی در هشتمین دور مذاکرات وین

موضوع برجسته‌ای که در آخرین روزهای هشتمین دور مذاکرات وین برجسته شد جدا شدن ۳ نفر از تیم هیئت آمریکایی بود که در اعتراض به سیاست‌های مماشات‌گرانه رابرت مالی با حکومت ایران از وی جدا شدند. [مذاکرات وین؛ فروپاشی تیم رابرت مالی، چرا؟]

در سوی طرف ایران نیز در پی آنکه ابراهیم رئیسی،‌ حسین امیر عبداللهیان و علی شمخانی سخنانی پیرامون احتمال مذاکره مستقیم با آمریکا بر زبان راندند از سوی جناح سخت‌سر دلواپسان مورد هجمه قرار گرفتند و اعلام کردند که مذاکره مستقیم با آمریکا مرز سرخ حکومت ایران است.

برخی از اعضای مجلس حکومت ایران و آخوندهای حکومتی در حوزه علمیه نیز خواستار برخورد مجلس با وزیر خارجه حکومت ایران به دلیل سخنانش پیرامون مذاکره با آمریکا شدند.

نشست مشاوران امنیت ملی آمریکا و اسرائیل پیرامون مذاکرات برجام

در همین حال آکسیوس به نقل از منابع آمریکایی و اسرائیلی گزارش داد مشاوران امنیت ملی دو کشور نشستی راهبردی درباره وضیت مذاکرات وین و استراتژی پیش رو برگزار کردند.

مقامات اسرائیل در این نشست اعلام کردند از امر نگرانند که بحران اوکراین توجهات بین‌المللی را از برنامه هسته‌ای حکومت ایران دور سازد.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی ایالات متحده در روز چهارشنبه ۶ بهمن در نشست مجازی با همتای اسرائیلی خود اعلام کرد واشنگتن در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای با حکومت ایران آماده استفاده از گزینه‌هایی غیر از دیپلماسی خواهد بود.

چند روز پیش از پایان دور هشتم مذاکرات وین میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در این مذاکرات در روز چهارشنبه ۶  بهمن از آغاز آنچه او «تمرین دسته جمعی برای تهیه پیش‌نویس احیای برجام» می‌خواند؛ خبر داد.

هشدار نماینده اروپا به حکومت ایران در مورد نقض مفاد برجام و فعالیت‌های موشکی

اما یک روز پیش از اظهارات اولیانوف، نماینده اتحادیه اروپا نسبت به نقض تعهدات هسته‌ای و برنامه موشکی حکومت ایران ابراز نگرانی کرده و افزوده بود اتحادیه اروپا نگرانی شدید خود را از ادامه اقدامات حکومت ایران در مغایرت با برجام و پیامدهای شدیدی که در برخی موارد غیر قابل بازگشت بوده و تاثیری که در زمینه منع تکثیر سلاح‌های هسته‌ای دارد ابراز می‌کند و از حکومت ایران می‌خواهد که بدون تاخیر بیشتر آنها را از جمله از طریق تمامی اقدامات شفاف‌سازی به حالت اول برگرداند.

سخنگوی اتحادیه اروپا همچنین اعلام کرد ما همچنین نسبت به فعالیت‌ موشک‌های بالستیک حکومت ایران شدیدا نگرانیم و از حکومت ایران می‌خواهیم از فعالیت‌هایی که با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت مغایرت دارد خودداری کند.

نامه نمایندگان کنگره و سنا به رئیس جمهور آمریکا

از سوی دیگر ۳۴ نماینده کنگره آمریکا طی نامه‌ای به جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده خواستار اعمال قاطعیت در برابر حکومت ایران شدند و نوشتند حکومت ایران به جای مذاکره با حسن نیت، از بازه زمانی سال گذشته برای تقویت قابلیت‌‌های هسته‌ای خود و کسب دانش حیاتی در زمینه توسعه سلاح‌های هسته‌ای استفاده کرده است.

نماندگان کنگره آمریکا افزودند با توجه به تمایل اعلام شده شما (جو بایدن) برای برنامه‌ریزی برای وضعیت‌های احتمالی، ما مصرانه خواهان لغو کامل مذاکرات شما با حکومت ایران هستیم… تهدیدی که حکومت ایران برای امنیت منطقه‌ای گسترده‌تر ایجاد می‌کند را نمی‌توان دست کم گرفت.

همچنین بعد از نامه نمایندگان کنگره شماری از سناتورهای جمهوری‌خواه، شامل ۱۰ سناتور، طی نامه‌ای از جو بایدن خواستار اعمال تحریم علیه تانکرهای حامل نفت حکومت ایران و خریداران آن از جمله چین شدند.

قصد آمریکا برای کش‌دادن مذاکرت تا رسیدن حکومت ایران به سلاح اتمی

در همین نیویورک پست در روز ۷ بهمن طی گزارشی اعلام کرد به نظر می‌رسد وزارت خارجه دولت بایدن قصد دارد آن قدر مذاکرات را «کش بدهد» تا حکومت ایران اعلام کند اتمی شده است.

بایدن آن قدر نسبت به گزینه‌های جایگزین برای توافق ویرانگر اتمی بی‌میل است که ترجیح می‌دهد چشمانش را بر روی این حقیقت ببندد که حکومت ایران فقط برای وقت‌کشی مذاکره می‌کند.

نیویورک پست افزود نه تنها باید انتظار داشت که حکومت شیطانی ایران در دوران صدارت بایدن اتمی شود بلکه باید مطمئن بود سایر دشمنان آمریکا که پی برده‌اند دیپلماسی آمریکا «بی‌دندان» است بر شرارت‌های خود خواهند افزود، دولت بایدن به جای «صلح از مسیر قدرت» ضعفی را برگزیده است که به احتمال قوی به جنگ منتهی خواهد شد.

پایان هشتمین دور مذاکرات وین

بالاخره در روز ۸ بهمن ‍۱۴۰۰ انریکه مورا، هماهنگ‌کننده مذاکرات وین اعلام کرد که نیاز به تصمیمات سیاسی وجود دارد و هیئت‌ها برای گفتگو و رایزنی در دریافت دستور‌العمل‌ها به مدت چند رو به کشورهای خود می‌روند.

مقامات سه کشور اروپایی نیز هم زمان اعلام کردند که مذاکرات وین در حال رسیدن به مرحله پایانی است و نیاز به تصمیم‌گیری‌های سیاسی در طرفین مذاکرات است.

اما در همین حال یک مقام ارشد فرانسوی در گفتگو با خبرگزاری رویترز اعلام کرد مذاکرات با حکومت ایران همچنان دشوار است.

هم زمان نفتالی بنت نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرد حتی اگر توافقی وجود داشته باشد ما به آن متعهد نیستیم، حکومت ایران کانون مشکلات امنیتی در خاور میانه است… و ما با سر اختاپوس در خواهیم افتاد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)