دومین دور از جلسات دادگاه بین‌المللی مردمی آبان برای استماع و بررسی بیش از ۱۰۰ شهادت جدید از روز ۱۵ تا ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ در لندن و به طور غیرعلنی برگزار خواهد شد.

پس از دور نخست جلسات این دادگاه که هم‌زمان با دومین سالگرد اعتراضات آبان ۱۳۹۸ طی پنج روز در لندن برگزار شد، ۱۱۶ تن از اعضای خانواده جان‌باختگان و زندانیان، معترضان، کادر پزشکی و مقامات سابق قضایی و انتظامی برای شهادت در دادگاه داوطلب شدند. به همین دلیل هیئت قضات تصمیم به برگزاری دور دوم جلسات دادگاه گرفتند. در این جلسات، تنها روزنامه‌نگاران به عنوان نمایندگان افکار عمومی حضور خواهند داشت.

هیئت دادستانی پس از بررسی اسناد شاهدان جدید، ۲۷ مقام دیگر جمهوری اسلامی را به جنایت علیه بشریت در ارتباط با سرکوب اعتراضات آبان ۱۳۹۸ متهم کرده است که پرونده‌های آنان را در دومین دور دادگاه ارایه خواهد داد. این هیئت در دور اول فهرستی از ۱۳۳ مقام جمهوری اسلامی را به عنوان متهم معرفی کرده بود که به این ترتیب، تعداد متهمان این پرونده به ۱۶۰ تن رسید.

 

حمید صبی و رجینا پائولوس، اعضای حقوق‌دان هیئت دادستانی دادگاه بین‌المللی مردمی آبان با ارسال نامه‌های جداگانه‌ به همه متهمان، این افراد را برای ارایه دفاعیات در جلسه آتی دادگاه احضار کردند. همچنین این فهرست ۱۶۰ نفره در نامه‌ای به محسن بهاروند، سفیر جمهوری اسلامی در لندن ابلاغ شده و دادستانی از وی خواسته تا متهمان را درباره موارد اتهامی و حق دفاع در دادگاه آگاه سازد. 

در این نامه با اشاره به صدور حکم حبس ابد برای مامور سابق امنیتی دولت بشار اسد در دادگاهی در آلمان و محاکمه حمید نوری، متهم به مشارکت در کشتار ۱۳۶۷، از تصور مقامات جمهوری اسلامی در مورد مصونیت همیشگی خود از مجازات به عنوان «یک افسانه» یاد شده و آمده است:« زمان آن فرا رسیده که حکومت شما شکافتن پرده‌های مصونیت را – که تقریبا اساس همه نابسامانی‌های کشور است – آغاز کند و پاسخگویی، شفافیت و حاکمیت قانون را بازگرداند. همان‌گونه که تاریخ نشان داده، هیچ حکومتی برای همیشه پایدار نمی‌ماند.»

با گذشت بیش از دو سال از سرکوب اعتراضات آبان ۱۳۹۸ که منجر به قتل، زخمی شدن و بازداشت هزاران تن شد، تاکنون حتی یک نفر در جمهوری اسلامی در ارتباط با این جنایات مورد تحقیق و بازخواست قرار نگرفته است. از سوی دیگر جامعه بین‌المللی نیز تمایلی برای آغاز تحقیقات در این باره از خود نشان نداده است.

دادگاه بین‌المللی مردمی آبان در پاسخ به مطالبه خانواده‌های قربانیان و بازماندگان سرکوب اعتراضات سراسری آبان ۱۳۹۸ به ابتکار «عدالت برای ایران»، «حقوق بشر ایران» و سازمان بین‌المللی «با هم علیه اعدام» تشکیل شده است. این دادگاه بر آن است که با انجام تحقیقات مستقل و بی‌طرفانه، مسیر اجرای عدالت را در مورد هزاران قربانی هموار کند. در نخستین دور این دادگاه که از ۱۹ تا ۲۳ ابان ۱۴۰۰ در لندن برگزار شد ۳۴ شاهد عینی و شش شاهد کارشناس به طور حضوری اسناد و مدارک خود را عرضه کردند و شهادت ۱۳۱ شاهد عینی نیز به طور کتبی به دادگاه ارایه شد.

انتظار می‌رود که حکم نهایی دادگاه بین‌المللی مردمی آبان در اواخر بهار ۱۴۰۱ اعلام شود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)