بنا به بعضی خبرها تصفیه دانشگاهها از چهره های  منتقد در حوزه های علوم اجتماعی و علوم انسانی شروع شده است. بسیاری از دانشجویان و استادان در حوزه های دانشگاهی و پژوهشی بشدت نگران پروسه ای هستند که در دولت رئیسی شروع شده است. انجمن علمی فلسفه علم در دانشگاه شریف نسبت به اخراج دکتر آرش اباذری  استاد فلسفه علم در بیانیه ای که در زیر می بینید  اعتراض کرده است.  همین طور خبر رسیده  است که  دکتر محمد فاضلی استاد جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی و منتقد صریح سیاست های غیر مردمی  حکومتی نیز اخراج شده است.

آرش اباذری

این پروسه  تصفیه سازی که احتمالا ادامه همان دیدگاههای رهبر در مورد علوم انسانی و اجتماعی است اگر مورد اعتراضات جدی قرار نگیرد می تواند فاجعه بار باشد. 

هوشنگ نورائی- لندن 

بیانیه

بیانیهٔ انجمن علمی فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف درخصوص کنار گذاشته شدن دکتر آرش اباذری از گروه فلسفهٔ علم دانشگاه صنعتی شریف 

🔹 بر اساس خبرهایی که رسیده است، دکتر آرش اباذری، دانش‌آموختهٔ فلسفه از دانشگاه جان هاپکینز و استاد محبوب و خوش‌نام گروه فلسفهٔ علم دانشگاه صنعتی شریف، که در جهان فلسفه و سطح بین‌الملل چهره‌یی موجه و شناخته‌شده‌اند، در اقدامی ناموجه و خلاف سلوک دانشگاهی، از ادامهٔ تدریس محروم و کنار گذاشته شده‌اند؛ پدیده‌‌یی که بارها و بارها در مقاطع مختلف تاریخی تکرار شده و ساحت مقدس دانشگاه را جولانگاه مداخلات و تصمیم‌گیری‌های غرض‌ورزانه و غیرعلمی کرده است.

🔸 از سال پیش، و پس از مصاحبهٔ دکتر مهدی گلشنی با خبرگزاری فارس، تلاش‌های عده‌ای برای جلوگیری از رشد فضای دگراندیشی و نقد در گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف، بیش از پیش آشکار شد و نتیجه‌ی این تلاش‌ها در سال جاری به کنار گذاشته شدن یکی از بهترین و محبوب‌ترین اساتید گروه فلسفه علم منجر شد. به باور ما کنار گذاشتن استادان دانشگاه به بهانه‌های واهی، نتیجه‌یی جز دلسردی و نومیدی قاطبهٔ نخبگان ندارد. دانشگاه محل گردهماییِ اساتید و دانشجویان جهت تبادل افکار و باروری اندیشه است. ما معتقدیم ارزش‌های دانشگاه باید به صورت درونی و توسط اعضای خود آن تعیین شود. ادامه‌ی این روند بدون شک به افت علمی، یاس بیشتر فضای دانشجویی و تنش‌های بیشتر در سطح دانشگاه منجر خواهد شد.  ادارهٔ فرمایشی دانشگاه اگر دستاوردی داشته باشد، فقط و فقط بدخواهان این مملکت را خوش می‌آید‌؛ خروج نخبگان، کارشناسان و همهٔ آنان‌که دغدغهٔ ایران را دارند،  پیامدی جز تضعیف گوهر و کیان ایران و فروپاشی فزایندهٔ این پیکر نحیف ندارد.

🔹 انجمن علمی فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف، هرگونه دخالت در رویه‌های آکادمیک و حرفه‌یی از سوی نهادهای خارج از دانشگاه و گماشتگان دانشگاهی‌شان را محکوم می‌کند و با جدیت پیگیر این موضوع خواهد بود و خواستار توضیح شفاف و روشنِ مدیریت دانشگاه درخصوص علتِ کنار گذاشتن دکتر اباذری، این استاد با اخلاق و محبوب از گروه فلسفه علم است.

انجمن علمی فلسفهٔ علم دانشگاه صنعتی شریف

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)