هشدار و ترس و وحشت یک نماینده مجلس از بروز التهاب در جامعه بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

کابوس یکی از  نمایندگان مجلس در وحشت از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی؛ ستون فقرات مردم در حال شکستن است. چرا صدای آن را نمی‌شنوید؟ مردم تحمل فشار جدید را ندارند. این سخنان ترس‌آلود مهدی عسگری، یک نماینده مجلس، پس از تصویب فرمایشی، لایحه بودجه دولت رئیسی در مجلس است. وی در وحشت از بروز اعتراضات گسترده مردمی بر اثر فشار خرد‌کننده تورم و گرانی غیرقابل کنترل پیش‌رو می‌گوید: «جامعه مستعد این اقدامات نیست؛ جامعه را دچار التهاب نکنید.»

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، سپس سنگ مردم را به سینه زد و گفت: «مردم تحمل فشار جدید را ندارند. جامعه را دچار التهاب نکنید. چرا صدای شکستن ستون فقرات مردم را نمی‌شنوید؟»

اعتراف به افزایش شکاف بین ملت و حاکمیت پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

عسگری غیرمستقیم، به صدور دستور از بالا، برای تصویب این لایحه اشاره کرد و گفت: « برخی می‌گویند چون این اولین لایحه بودجه دولت آقای رئیسی است باید تصویب شود.»

او با اعتراف به شکاف ملت و حاکمیت ادامه داد: «ما باید نگران شکاف میان ملت و حاکمیت باشیم و این مهمترین اولویت ما می‌باشد.»

وی درآمد حاصل از ۱۵ میلیارد دلار با ارز ۲۳ هزار تومانی را ۳۵۰ هزار میلیارد تومان برآورد کرد.

عسگری می‌گوید که با این کار دولت ۲۳ درصد از کمبود بودجه خود را تامین خواهد کرد.

بر اساس اظهارات وی ۸۰ درصد واردات ایران کالاهای واسطه‌ای و سرمایه یعنی مواد اولیه تولید است. تصویب این لایحه هم بر کالاهای اساسی و هم به تولید داخلی صدمه وارد می‌کند.

این عضو مجلس، تفاوت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی با ارز جهانگیری را که پیش‌تر حذف شده بود، برشمرد.

وی نتیجه گرفت، ارز جهانگیری ۱۲۰۰ قلم کالای غیرضروری را شامل می‌شد. در حالی‌که ارز ۴۲۰۰ تومانی تنها ۵ قلم کالای اساسی دارو و گندم را در برمی‌گیرد. او همچنین اقرار کرد که پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، مردم توان تحمل شوک تورمی جدید را ندارند.

مهدی عسگری سپس با این بیان که میلیون میلیون خانوار در حال رفتن به سوی زیر خط فقر هستند، تنها به ۱۰ میلیون نفر زیر خط فقر اشاره کرد. این صورتی است که کارشناسان اقتصادی به وجود ۸۰ میلیون نفر زیر خطر فقر گواهی‌ داده‌اند.

نماینده مزبور برای چندمین بار زنگ خطر را به‌صدا درآورد و گفت: «ستون فقرات مردم در حال شکستن است چرا صدای آن را نمی‌شنوید؟ مردم تحمل فشار جدید را ندارند. سفره مردم از گوشت و برنج خالی شده است. می‌خواهید نان و پنیر را هم از آن حذف کنید؟ جامعه مستعد این اقدامات نیست؛ جامعه را دچار التهاب نکنید و توان مردم را بسنجید.»

نتیجه: این ترس و وحشت‌ها که این روزها بسیاری از رسانه‌های داخلی را پر کرده است، از تبعات همان اعتراضات خونین آبان ۹۸ است. اعتراضاتی که ‌چنان پایه‌های حاکمیت ولایت فقیه را به لرزه انداخته است که بعد از دو سال همچنان نمایندگانش در حال کشیدن آژیر خطر هستند. حرکت‌های اعتراضی گسترده و افزایشی یک‌ماهه اخیر گواه این واقعیت روشن است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)