اطلاع یافتن از همه فعالیت‌های کودک در اینترنت کار بسیار زمان بری است. ممکن است کودکان در استفاده از اینترنت و ابزارهای تکنولوژی بسیار ظریف و پر قدرت عمل کنند، اما نباید از این نکته غافل شد که آنها هنوز در حال آشنایی با فضای مجازی هستند. باید آماده باشیم تا بتوانیم در صورت وقوع مشکلی، عکس‌العمل درست را نشان دهیم.

مدت زمان مجاز برای استفاده از ابزارهای الکترونیکی: آنلاین بودن زمان آزاد انسان را از بین می‌برد. این امر برای کودکان و بزرگسالان به یک اندازه صادق است. فرد به سادگی محو بازی‌های و تماشای ویدیو‌های آنلاین شده یا ممکن است غرق در صحبت با دوستانش شود. همه ما فراموش می‌کنیم که دنیایی خارج از اینترنت نیز وجود دارد. بنابراین باید بین فضای مجازی و دنیای واقعی، تعادلی برقرار شود. برای استفاده از اینترنت، زمان مشخصی تعیین کنید و اجازه ندهید استفاده روزانه فرزندتان بیشتر از آن مقدار شود، مگر اینکه برای تحصیلش الزامی باشد (مثلا انجام تکالیف).

کودک از چه سنی می‌تواند وارد شبکه‌های اجتماعی شود؟

اگر کودکان می‌خواهد وارد فضای مجازی شود، رسانه‌ای را انتخاب کنید که برای سنش نیز مناسب است. در بسیاری از شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر، فیسبوک و اینستاگرام، حداقل سن کاربران ۱۳ اعلام شده است. اگر فرزندتان اسرار داشت که قبل از این سن وارد شبکه‌های مجازی شود، بهتر است به حساب او دسترسی داشته باشید تا بتوانید پیام‌ها، درخواست‌های دوستی و فعالیت‌های او را تحت نظر بگیرید. همچنین بهتر است قبل از ورود کودک به رسانه‌های جمعی محبوب، از شبکه‌های کوچکتری که مخصوص کودکان است استفاده کنید. راحت‌ترین کار نیز این است که به او بگویید باید تا زمانی که سن او به حد مناسب (مثلا ۱۳) نرسیده، باید صبر کند و نمی‌تواند در شبکه‌های مجازی عضو شود.

فعالیت‌های آنلاین فرزندتان را تحت نظر بگیرید:

بهتر است کامپیوتر در قسمت عمومی خانه قرار بگیرد. با این کار هم می‌توانید فعالیت‌های او را تحت نظر داشته باشید و هم اینکه دیگر کودک نسبت به انجام کارهایی که برایش ممنوع است (مثل رفتن به سایت‌های بزرگسالان) وسوسه نمی‌شود.

نکات مفید تکمیلی:

– هر از گاهی لیست دوستان فرزندتان را در برنامه‌های پیام‌رسان چک کنید.

– خبرهای امنیتی جدید را مطالعه کنید.

– به کودکتان یاد‌آوری کنید که در صورت بروز مشکلاتی که عامل آن فرد دیگری است (مثل قلدری سایبری)، هرگز او را تنبیه نخواهید کرد و دسترسی او را به اینترنت قطع نمی‌کنید. اغلب کودکان به همین علت اتفاقات ناگوار فضای مجازی را از والدین خود مخفی می‌کنند.

– فرزندتان را تشویق کنید تا هر چند ماه یکبار رمز حسابش را عوض کند و هرگز آن را در اختیار نزدیک‌ترین دوستش نیز قرار ندهد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)