مذاکرات وین و ضرب‌الاجل علیه حکومت ایران

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی ایالات متحده اعلام کرد که در مذاکرات وین علیه حکومت ایران ضرب‌الاجلی تعیین شده که زمان آن دور نیست.

دور هفتم مذاکرات وین به پایان رسیده است. اعلام شد که توقف مذاکرات دور هفتم به درخواست حکومت ایران بوده است.

از سویی در درون حکومت ایران نیز این ادعا از سوی برخی  رد شده و اعلام شده که طرف‌های غربی در نظر دارند توقف مذاکرات را به گردن حکومت ایران انداخته و سپس پرونده اتمی حکومت ایران را به شورای امنیت و مکانیسم ماشه بکشانند.

بعد از پایان هفتمین دور مذاکرات وین سخنگوی وزارت خارجه حکومت ایران اعلام کرد که در دور هفتم مذاکرات وین پیام‌هایی را از سوی آمریکا دریافت کرده‌اند که بلافاصله به آن پاسخ داده‌اند.

حال پس از اینکه یک هفته از پایان دور هفتم مذاکرات وین می‌گذرد خبری منتشر شده است که شرایط را برای حکومت ایران سخت‌تر می‌کند. [برای احیای برجام تنها چند هفته باقی مانده]

تعیین ضرب‌الاجل زمانی برای حکومت ایران

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی ایالات متحده روز چهارشنبه ۱ دی ۱۴۰۰ اعلام کرد که در مذاکرات وین برای حکومت ایران ضرب‌الاجلی مشخص شده است که زمان آن دور نیست.

سالیوان افزود آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی در پشت درهای بسته در مذاکرات وین یک ضرب‌الاجل برای حکومت ایران تعیین کرده‌اند که زمان آن دور نیست و تا چند هفته دیگر مذاکره‌کنندگان متوجه خواهند شد که آیا حکومت ایران برای راه حل دیپلماتیک آماده است یا نه؟

دیپلماسی، بازدارندگی و فشار بهترین راهکار است

سالیوان همچنین افزود دیپلماسی، بازدارندگی و فشار بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی حکومت ایران به سلاح هسته‌ای می‌باشد.

آقای سالیوان که در روزهای اخیر به اسرائیل سفر کرده است پس از دیدار با مقامات ارشد اسرائیل اعلام کرد آمریکا و شرکایش در حال بحث درباره جداول زمانی برای ادامه دیپلماسی اتمی با حکومت ایران هستند.

به نوشته رویترز سالیوان عنوان کرد مذاکرات فعلی با تهران ممکن است ظرف چند هفته به انتها برسد.

سالیوان همچنین افزود در انظار عمومی و در مورد زمان و تاریخ اقدامات صحبت نخواهیم کرد اما در پشت درهای بسته در حال گفتگو درباره جداول زمانی هستیم و زمان چنین ضرب‌الاجلی طولانی نیست.

سالیوان در پاسخ به این پرسش که این ضرب‌الاجل چه زمانی به پایان خواهد رسید پاسخ داد طی چند هفته آتی.

هشدار مقامات اسرائیل نسبت به وقت کشی حکومت ایران

اظهارات سالیوان در حالی است که بنی گانتس وزیر دفاع اسرائیل در دیدارش با وی، از قدرت‌های جهانی و جامعه بین‌المللی خواست که به حکومت ایران اجازه ندهند که در مذاکرات وین به وقت‌ کشی ادامه دهد.

در همین حال ژنرال تومر فرمانده آینده نیروی هوایی اسرائیل اعلام کرده است همین فردا قادر به حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای حکومت ایران هستیم.

سی بی ان نیوز آمریکا نیز در روز اول دی گزارش داد اسرائیل برای رویارویی با حکومت ایران با آمریکا و یا بدون آمریکا، آماده حمله نظامی می‌شود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)