چرایی افزایش قیمت بنزین در قشم و کیش و انکار آن

پس از آنکه فریدون عباسی یک عضو مجلس ایران در روز ۲۹ آذر اعلام کرد افزایش قیمت بنزین در قشم و کیش به صورت پایلوت اجرا می‌شود، سخنگوی دولت رئیسی بلافاصله در همان روز افزایش قیمت بنزین در قشم و کیش را تکذیب کرد؛ چیستی ماجرا؟

فریدون عباسی عضو مجلس حکومت ایران در روز ۲۹ آذر در گفتگویی با خبرگزاری ایلنا اعلام کرد که افزایش قیمت بنزین در قشم و کیش به صورت پایلوت (مطالعه و بررسی طرحی به صورت مقدماتی و در سطح کوچک و پیش از اجرای طرح اصلی برای ارزیابی طرح کلی) اجرا می‌شود.

ندانم کاری و سوء مدیریت آبان ۱۳۹۸ تکرار نخواهد شد!

عباسی با اشاره به اعتراضات آبان ۱۳۹۸ که ناشی از افزایش ۳ برابری قیمت بنزین شعله‌ور شد هشدار داد که «ندانم کاری و سوء مدیریت آبان ۱۳۹۸ تکرار نخواهد شد».

اما اظهارات فریدون عباسی بلافاصله توسط علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت رئیسی تکذیب شد و اعلام شد که سهمیه بنزین در این ۲ منطقه تنها قرار است به جای خودرو به صاحب آن اختصاص پیدا کند.

خبر آنلاین نیز بلافاصله اعلام کرد که افزایش قیمت بنزین در سال آینده کذب است و به نقل از رئیس کمیسیون انرژی مجلس حکومت ایران نوشت تا کنون بحثی درباره افزایش قیمت بنزین در کمیسیون انرژی مجلس مطرح نشده است.

با توجه به این که اعلام خبر حساسیت‌ برانگیزی چون افزایش قیمت بنزین از سوی عباسی را نمی‌توان صرفا یک اظهار نظر شخصی تلقی کرد، این سوال و ابهام پیش می‌آید که چرا سخنگوی دولت رئیسی و رئیس کمیسیون انرژی مجلس بلافاصله در پی تکذیب خبر فوق برمی‌آیند.

پاسخ کجاست؟

پاسخ به این سوال را باید در آبان ۱۳۹۸ جستجو کرد. در آبان ۱۳۹۸ حسن روحانی در هماهنگی با سران سایر قوا و ولی فقیه حکومت ایران، خامنه‌ای تصمیم گرفته بودند تا قیمت بنزین را برای جبران کسری بودجه افزایش دهند اما اعلام ناگهانی آن به قیمت اعتراضاتی گسترده و خشمگینی تمام  شد که می‌رفت تا سیستم سیاسی موجود در ایران را تغییر دهد.

آتش اعتراضات به اکثریت قریب به اتفاق شهرهای ایران زبانه کشید و حکومت ایران تنها با قطع کامل اینترنت و سرکوب و قهر عریان توانست از آن مخمصه جان سالم به در برد.

اما آتش آن اعتراضات نه خاموش شد و نه به سردی گرایید بلکه در زیر خاکستری پنهان شده است که با وجود بیش از ۲ سال از آن، کارگزاران حکومت ولایت فقیه درباره تکرار اتفاقاتی مانند آن هشدار می‌دهند.

آژیر خطر در سال ۹۸ به صدا درآمد

از جمله مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در روز ۲۸ آذر ۱۴۰۰ اعلام کرد که «آژیر خطر در سال ۹۸ به صدا درآمد بعد از آژیرهای مکرری که قبلا به صدا درآمده بود».

باید به اظهارات انصاری افزود آژیرهای مکرر دیگری نیز بعد از اعتراضات آبان سال ۱۳۹۸ به صدا درآمده است و ترس از آن است که مهره‌های حکومتی را بر آن وا می‌دارد تا بر سر هر مسئله‌ای، ابتدا جوانب امنیتی موضوع را سنجیده و یا مانند نمونه اعلام و انکار عباسی و بهادری، افکار عمومی را برای گرانی احتمالی مجدد بنزین آماده‌سازی کنند. [افزایش قیمت بنزین یک اجبار ترسناک برای خامنه‌ای]

از این روست که آن طور که عباسی در اظهاراتش در ۲۹ آذر افزوده است حکومت ایران ظاهرا قصد دارد به «صورت مرحله‌ای» در موضوع افزایش قیمت بنزین پیش برود، هر چند در پی اعلام‌ها، انکارها را به عنوان سیاست خود پیشه کنند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)