مقام آمریکایی: مذاکرات هسته‌ای با ایران خوب پیش نمی‌رود

با پایان یافتن دور هفتم مذاکرات هسته‌‌ای در وین، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد مذاکرات هسته‌ای با ایران خوب پیش نمی‌رود.

هفتمین دور مذاکرات وین که بعد از ۵ ماه، از ۸ آذر از سر گرفته شده بود در روز جمعه ۲۶ آذر به پایان رسید و مقرر شد حدود ۱۰ روز بعد مجددا از سر گرفته شود. [مذاکرات وین روز جمعه متوقف شد]

در حالی که سه کشور اروپایی اعلام کردند که وقفه در مذاکرات اتمی خواست حکومت ایران بوده است اما علی باقری کنی، رئیس هیئت حکومت ایران در روز شنبه ۲۷ آذر این ادعا را رد کرده و اعلام کرده است ایران خواستار توقف مذاکرات نبوده و توافق شده بود پس از رسیدن به پیش‌نویس توافق، استراحت داشته باشیم.

جیک سالیوان: مذاکرات هسته‌ای با حکومت ایران خوب پیش نمی‌رود.

بعد از پایان دور هفتم مذاکرات وین، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی ایالات متحده اعلام کرد مذاکرات هسته‌ای با حکومت ایران خوب پیش نمی‌رود.

سالیوان ضمن ابراز نارضایتی از از روند مذاکرات برجام اعلام کرد که از طریق مذاکره‌کنندگان اروپایی هشدارهای لازم را به تهران داده‌ایم.

سالیوان افزود برنامه هسته‌ای ایران کماکان ادامه دارد اما گفت‌وگوها در وین برای بازگشت به توافق برجام به خوبی پیش نمی‌رود.

یک مقام ارشد دولت جو بایدن نیز روز جمعه ۲۶ آذر به رسانه‌ها گفت آمریکا بر این باور است که حکومت ایران به تولید اورانیوم لازم برای تولید سلاح هسته‌ای بسیار نزدیک شده و تا دستیابی به بمب اتمی چند ماه بیشتر باقی نمانده است.

هشدار تروئیکای اروپایی به حکومت ایران

در همین حال تروئیکای اروپایی در بیانیه‌ای مشترک از حکومت ایران خواستند که از تنش‌های اضافی دوری کرده و فورا با رویکرد سازنده به مذاکرات برگردد.

سه کشور اروپایی همچنین هشدار دادند که مذاکرات به سرعت رو به پایان است و حکومت ایران باید از اقداماتی که منجر به تنش می‌شود خودداری کند.

بیانیه سه کشور اروپایی می‌افزاید؛ آنچه را که تا کنون حاصل شده را در واقع نمی‌توان پیشرفت خواند و ما به نقطه پایان مذاکرات قبلی در ماه ژوئن برگشته‌ایم.

هم زمان انریکه مورا مقام اتحادیه اروپا که ریاست مذاکرات وین را بر عهده دارد به حکومت ایران هشدار داد که برای دسترسی به توافق فقط چند هفته وقت باقیست و نه بیشتر از آن.

هشدار مقامات سابق آمریکایی به بایدن در مورد ایران

افزون بر اظهارات فوق چند مقام سابق آمریکایی شامل دو مدیر سابق سازمان اطلاعات آمریکا و ژنرال پترائوس، فرمانده سابق سنتکام به همراه تعداد دیگری از مقامات سابق دولت آمریکا، طی نامه‌ای در روز جمعه ۲۶ آذر به رئیس جمهور جو بایدن خواستار احیای گزینه تهدید نظامی شده و خواستند دولت بایدن سیاستی را در پیش بگیرد که به حکومت ایران نشان دهد ادامه فعالیت‌های هسته‌ایش باعث استفاده از گزینه نظامی خواهد شد.

البته هشدارها پیرامون مذاکرات هسته‌ای به حکومت ایران تنها از سوی غربی‌ها نبود، از منطقه خاور میانه نیز هشداری برای حکومت ایران مخابره شد.

نماینده عربستان سعودی در سازمان‌های بین‌المللی ضمن حمایت از تلاش‌های برای اطمینان جهت جلوگیری از دستیابی حکومت ایران به سلاح هسته‌ای اعلام کرد پادشاهی سعودی می‌خواهد فرصت برای دستیابی به راه حلی جهت حفظ امنیت منطقه تلف نشود.

وی همچنین از حکومت ایران خواست که دست از تعلل برداشته و متوجه شود که زمان به نفع این کشور نیست.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)