تامین اجتماعی و عدم تامین بودجه!

با وجود بدهی ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی جاری دولت به سازمان تامین اجتماعی، دولت رئیسی رد لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، برای صندوق تامین اجتماعی بودجه‌ای معادل ۳ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است!

صندوق سازمان تامین اجتماعی از دیرباز حیاط خلوت دولت‌های حکومت ولایت فقیه بوده است. خبرهای مربوط به دست بردن در اموال این صندوق یا اختلاس‌ها از آن به دیرباز برمی‌گردد.

بدهی ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت به صندوق تامین اجتماعی

در شرایط فعلی سازمان تامین اجتماعی طلبی ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی از دولت دارد که از دولت‌های پیشین به دولت رئیسی به ارث رسیده است.

همچنین حداقل بدهی دولت برای سال ۱۴۰۰ و هزینه همسان سازی حقوق‌ها رقمی بالغ بر ۱۲۰ هزار میلیارد تومان می‌شود اما در ردیف تخصیصی بودجه ۱۴۰۱ تنها ۳ هزار میلیارد تومان برای صندوق تامین اجتماعی در نظر گرفته است.

اکبر شوکت؛ عضو پیشین هیئت امنای صندوق تامین اجتماعی در گفتگویی با ایلنا در این باره با ابراز تعجب از اختصاص تنها ۳ هزار میلیارد تومان برای صندوق تامین اجتماعی این سوال را طرح کرده که چگونه ۳ هزار میلیارد تومان بابت یک سال سهم دولت برای حق بیمه اقشار خاص در نظر گرفته شده است در حالی که حداقل، دولت بدهی جاری سال ۱۴۰۰ و هزینه‌های همسان‌سازی که ۱۲۰هزار میلیارد تومان است را بدهد.

شوکت با اشاره به اینکه ما از بدهی‌های گذشته دولت به صندوق تامین اجتماعی صحبت نمی‌‌کنیم اما اعلام کرد حداقل انتظار ما از دولت رئیسی این است که بدهی جاری دولت به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود.

ردیف‌های بدهی دولت به صندوق تامین اجتماعی

شایان ذکر است بدهی جاری که شوکت از آن صحبت به میان می‌آورد شامل دو بخش می‌شود بخش اول رقمی است که دولت رئیسی باید بابت سهم ۳ درصدی که در مقام کارفرما بر عهده گرفته شامل سهم بیمه زنبوردارها، باربرها، کارگاه‌های زیر ۵ نفره و… را که برای سال ۱۴۰۰ رقمی بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد تومان می‌شود پرداخت کند.

بخش دوم مورد اشاره شوکت هزینه مربوط به همسان‌سازی‌ها است که این نیز رقمی بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد تومان را شامل می‌شود که دولت رئیسی این را برای سال ۱۴۰۰ باید پرداخت کند.

به بیان دیگر جمع دو مورد فوق به تنهایی در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۲۰ هزار میلیارد تومان می‌شود.

علاوه بر این شوکت اظهار می‌دارد که بدهی کل دولت علاوه بر مبالغ فوق به سازمان تامین اجتماعی رقمی بالغ بر ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است که در طول زمان و دولت‌های پیشین حکومت ولایت فقیه روی هم انباشته شده است.

بار دیگر دست بردن به جیب مردم این بار از صندوق تامین اجتماعی

شوکت همچنین با اشاره به مبلغ ۳ هزار میلیارد تومان برای سهم دولت در پرداخت حق بیمه اقشار خاص اعلام داشته که با پرداخت ۳ هزار میلیارد تومان هیچ مشکلی از سازمان تامین اجتماعی حل نمی‌شود.

وی افزوده است در حالی که تامین اجتماعی ماهانه ۶ هزار میلیارد تومان از بانک تعهد می‌گیرد چگونه ۳ هزار میلیارد تومان را برای یک سال سهم دولت برای حق بیمه اقشار خاص در نظر می‌گیرند؟!

شایان ذکر است سیاست مشابه آنچه دولت رئیسی برای بودجه سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته است در دولت روحانی در مورد بیمه رانندگان و قالیبافان اعمال شد و بیمه آنان حذف شد. [بدهی ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت به تامین اجتماعی و روزگار سیاه بیمه‌شدگان]

شوکت با اشاره به سیاست انقباضی بودجه دولت رئیسی در مورد صندوق تامین اجتماعی اعلام کرد که دولت رئیسی نیز مانند دولت روحانی می‌خواهد از جیب مردم هزینه کند.

به عبارت دیگر دولت رئیسی نه تنها بدهی دولت به صندوق اجتماعی را پرداخت نکرده و برای آن برنامه‌ای در نظر نگرفته است بلکه با کاهش بودجه آن بر مشکلات عدیده این صندوق نیز افزوده است.

لازم به ذکر است زمانی که ضریب پشتیبانی صندوق تامین اجتماعی از ۶.۱ دهم کاهش یابد صندوق با بحران مواجه می‌شود در حال حاضر این رقم ۵.۴ می‌باشد.

با این توصیفات صندوق تامین اجتماعی آستانه بحران را رد کرده و وارد دوران فاجعه و انفجاری شده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)