در چنین روزی ۱۷ دسامبر ۲۰۱۰، محمد بوعزیزی، دستفروش جوانی در شهر سیدی بوزید تونس، در اعتراض به ضبط اجناسش به دست پلیس، خود را به آتش کشید. این واقعه شعله های اعتراضات موسوم به بهار عربی را برانگیخت و بعد از چندی دولت برافتاد.

درسهایی که دستفروشان ایرانی از جانباختن محمد بوعزیزی گرفتند (به نقل از سایت دستفروشان)

محمد بوعزیزی هم یه دستفروش مثل ما بود، ۱۰ سال از روزی که به خاطر آزار و اذیت مامورهای شهرداری و پلیس تونس، خودسوزی کرد می‌گذره.

ماجرا از این قرار بود که یکی از ماموران شهرداری سیدی بوزید، برای چندمین بار قصد توقیف چرخ‌دستی که محمد با اون سبزی می‌فروخت داشت، محمد مقاومت کرد که پلیس به کمک مامور شهرداری اومد و با باتوم به جانش افتاد. حتی مامور شهرداری هم به صورتش سیلی زد. محمد هم در اعتراض، مقابل شهرداری خودسوزی کرد. هرچند محمد فوت کرد و قاتلانش تو شهرداری تبرئه شدن اما آتش خشمش دامن خیلی از دولت‌های عربی رو گرفت، انقلاب و بیرون کردن حاکمان دیکتاتور و فاسد تونس، لیبی و مصر که بهش می‌گن “بهار عربی” از اعتراض اون شروع شد.

تو ایران هم تا حالا چند تا از دستفروش‌ها به خاطر مزاحمت مامورهای شهرداری و مترو دست به خودکشی زدن، ما نباید اجازه بدیم همکارهامون به خاطر فشار و سختی که شهرداری، دولت و پلیس به ما وارد می‌کنند، خودسوزی یا خودکشی کنند.

ما باید متحد شویم و حق‌مون رو طلب کنیم تا ما رو به رسمیت بشناسند؛ طوریکه هر مامور و مسئولی از راه رسید، به خودش اجازه نده با تحقیر و تهدید حق زندگی کردن رو از ما بگیره!

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)