حکومت ایران از مخالفت با نصب دوربین‌های آژانس در تسا عقب نشست.

به دنبال فشارهای روزافزون بر حکومت ایران، این حکومت در یک عقب‌نشینی پذیرفت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوربین‌‌های نظارتی خود را در سایت تسا در کرج نصب کند.

سایت نورنیوز وابسته به شورای عالی امنیت ملی حکومت ایران خبر داد که حکومت ایران در یک اقدام که عقب‌نشینی حکومت ایران محسوب می‌شود اجازه داده که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوربین‌های نظارتی خود را در سایت تسا در نصب و راه‌اندازی کند.

این رسانه اما افزوده است که تصاویر نصب‌شده توسط دوربین‌های جدید در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار نخواهد گرفت.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز توافق با حکومت ایران برای نصب دوربین‌ها در سایت تسا در کرج را تایید کرد.

عقب‌نشینی حکومت ایران از نصب دوربین‌های آژانس در سایت تسا در  اثر تهدیدها و تاثیر آن بر عقب‌نشینی حکومت ایران

هر چند این امر توسط رسانه‌های حکومت ایران، اقدامی داوطلبانه عنوان شده است اما بر کسی پوشیده نیست که فشارهای بین‌المللی در هفته‌های اخیر از سوی آژانس و قدرت‌های غربی عامل مهمی در این عقب‌نشینی حکومت ایران محسوب می‌شود.

اقدامات تهدیگرانه از این دست در روزهای اخیر بسیار و از سوی مقامات گوناگونی ابراز شد. [سفر بی‌‌نتیجه گروسی به تهران، ایران را وارد تونل شورای امنیت می‌کند؟]

در یکی از آخرین نمونه‌ها آنتونیو گوترش؛ دبیر کل سازمان ملل متحد و معاون سیاسی وی؛ رزماری دی کارلو، در نشست شورای امنیت ملل متحد برای بررسی دوازدهمین گزارش دبیرکل سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا در مورد برجام از اقدامات حکومت ایران در نقض فاحش برجام ابراز تاسف کرده و خواهان بازگشت حکومت ایران به تعهدات برجامی‌اش شدند.

عقب‌نشینی حکومت ایران و اظهارات نماینده اتحادیه اروپا در نشست شورای امنیت ملل متحد

در همین حال اولوف اسکوگ: نماینده اتحادیه اروپا در نشست شورای امنیت ملل متحد اعلام کرد انباشت اورانیوم غنی‌شده، نصب سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر و تولید فلز اورانیوم باعث نگرانی جدی است.

وی افزود اکثر کشورها و هیئت‌های مذاکره کننده در وین فوریتی زیاد احساس می‌کنند مبنی بر اینکه با توجه به ادامه تسریع برنامه هسته‌ای حکومت ایران زمان زیادی برای مذاکرات باقی نمانده است.

اسکوگ همچنین نگرانی اتحادیه اروپا از توقف اجرای پروتکل الحاقی از سوی حکومت ایران را ابراز داشت و افزود ادامه عدم همکاری حکومت ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منبع نگرانی شدید است و آژانس باید به عنوان تنها نهاد بین‌المللی صاحب صلاحیت مجاز برای راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای حکومت ایران باید به تاسیسات اتمی این حکومت دسترسی داشته باشد.

عقب‌نشینی حکومت ایران بعد از طرح شدن پرونده اتمی‌اش در سازمان ملل

با هشدارهای دبیر کل و معاون سیاسی‌اش در شورای امنیت ملل متحد، حکومت ایران عرصه را بر خود تنگ دید و سایه ارجاع پرونده اتمی به شورای امنیت را در بالای سرش احساس کرد.

از این رو شتابزده اعلام کرد که به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه می‌دهد تا دوربین‌های نظارتی‌اش را در سایت تسا در کرج که یکی از خواست‌های مبرم آژانس بود را می‌پذیرد.

علاوه بر این رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز سه‌شنبه ۲۳ آذر خطاب به حکومت ایران اعلام کرد به هیچ وجه نمی‌توانید بازرسان آژانس را دور بزنید.

همچنین آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز در روز سه‌شنبه ۲۳ آذر حکومت ایران را تهدید کرد که آمریکا در حال آماده‌سازی آلترناتیوهای دیگر در صورت شکست مذاکرات با حکومت ایران است

به دنبال این اقدام مجید تخت روانچی؛ نماینده دائم حکومت ایران در سازمان ملل اعلام کرد اگر طرف مقابل (آمریکا) به تعهدات برجام برگردد حکومت ایران نیز اقدامات خود را متوقف خواهد کرد.

اما تخت روانچی شرط راستی‌آزمایی قابل قبول به انجام تعهدات از سوی آمریکا را نیز در سخنان خود گنجاند.

در همین حال سه کشور اروپایی عضو برجام در روز سه‌شنبه ۲۳ آذر اعلام کردند که درها برای احیای توافق برجام اکنون باز است اما ما به سرعت در حال رسیدن به پایان راه جهت احیای این توافق هستیم.

به نظر می‌رسد مطرح شدن موضوع برنامه اتمی حکومت ایران در سازمان ملل و تهدید کشورهای اروپایی باعث شده است که حکومت ایران ولو به اندازه یک گام عقب‌نشینی کند.

اما همچنان که خامنه‌ای بارها تصریح کرده است یک گام عقب‌نشینی گام‌های عقب‌نشینی پی در پی را به دنبال خواهد داشت.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)